Viessmann 5240 locdecoder activeert niet altijd.

Gestart door Michiel, 14 maart 2017, 21:22:33 PM

Michiel

Hallo ,

ik heb een probleempje met de locdecoder Viessmann 5240. Ze activeert niet bij de eerste aanleg van de baanspanning: geen licht, geen reactie van de motor, niets. Ik moet de baanspanning steeds eerst weer uitschakelen, en dan weer inschakelen opdat de decoder activeert. Eenmaal actief, functioneert ze normaal; de locomotief rijdt in beide richtingen, de frontseinen werken en wissel keurig met de rijrichting. Wanneer de baanspanning een 10-tal seconden uitgeschakeld is, start de decoder weer niet meteen op. Bij korte onderbrekingen is er geen probleem, en hervat de decoder wel haar taak.

Wat kan de oorzaak zijn dat de decoder niet meteen van de eerste keer activeert?

Kort filmpje van de actie
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Update:

in long-address mode heeft de loc beschreven gedrag. Maar in short-address mode duidt de decoder kortsluiting aan (CV30=6), in zowel motor- als functieuitgangen. Een nogal wispelturig gedrag. Maar het lijkt me niet onmogelijk dat de collector nogal veel koolstof tussen de lammelen heeft (koolborstels zijn bijna op),  en daardoor een heel lage ohmse waarde heeft. Morgen ga ik de motor eens kuisen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#2
Het is dus GEEN probleem van de collector. De motor werd gereinigd, de collector ontdaan van koolstof. Maar de decoder reageert nog steeds op dezelfde manier: 2x spanning aanzetten opdat de decoder activeert.

Ik heb de lichten los gemaakt: hetzelfde probleem.
Factory reset: hetzelfde probleem
Motorola protocol uit: hetzelfde probleem
RailCom uit: zelfde probleem
DC-conversion uit: zelfde probleem
met of zonder onstoorspoel: zelfde probleem

En steeds komt de foutmelding terug dat de motor in kortsluiting is, en de aux overbelast. Maar beide functioneren normaal, ook het programmeren gaat normaal. Ik snap helemaal niet wat er fout loopt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

andere decoder proberen, kan zijn dat er iets mis is met de decoder zelf
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Bedankt voor je reactie, Dani. De decoder is gloednieuw, net uit de doos. In de handleiding staat dat elke decoder werd getest voor dat ie de fabriek verliet. Ik ga er van uit dat ie dus in orde is.

Ik heb alle contactpermutaties doorgemeten, en tussen alle contact-paren heb ik meer dan een MegaOhm, behalve tussen de motorklemmen (14 ohm) en over de wielen (90 kOhm). Ik ben er zeker van dat er geen "vreemde" of verkeerde contacten zijn. 14 ohm (resistief) lijkt me ook een normale waarde voor de motor. Ik ben dus nog zoekende waarom deze decoder steeds kortsluiting aanduidt over de motor. (wat dus de rede is waarom ik 2x spanning moet aanleggen opdat ik de loc aan het rijden krijg, maar dan wel normaal rijdt)

vanavond ga ik verder met zoeken naar de oorzaak...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik zou toch eens proberen of hij met een ander motortje dezelfde problemen heeft ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomlokje

Citaat van: Michiel op 16 maart 2017, 10:05:00 AM
Bedankt voor je reactie, Dani. De decoder is gloednieuw, net uit de doos. In de handleiding staat dat elke decoder werd getest voor dat ie de fabriek verliet. Ik ga er van uit dat ie dus in orde is.

Ik heb alle contactpermutaties doorgemeten, en tussen alle contact-paren heb ik meer dan een MegaOhm, behalve tussen de motorklemmen (14 ohm) en over de wielen (90 kOhm). Ik ben er zeker van dat er geen "vreemde" of verkeerde contacten zijn. 14 ohm (resistief) lijkt me ook een normale waarde voor de motor. Ik ben dus nog zoekende waarom deze decoder steeds kortsluiting aanduidt over de motor. (wat dus de rede is waarom ik 2x spanning moet aanleggen opdat ik de loc aan het rijden krijg, maar dan wel normaal rijdt)

vanavond ga ik verder met zoeken naar de oorzaak...



Staat er niet nog ergens een condensator tussen ,die dan bij het opstarten teveel stroom zou trekken ( kortsluiting-beeld ) ?

Saskia

stoomlokje

Staat er niet nog ergens een condensator tussen ,die dan bij het opstarten teveel stroom zou trekken ( kortsluiting-beeld ) ?

Michiel

Wel, Saskia, er staat inderdaad nog een condensator tussen. Maar in de handleiding staat zeer duidelijk dat ontstoorcomponenten BIJ de motor horen, er een geheel mee vormen, en niet mogen verwijderd worden!   Dus, .... we gaan het proberen!  ;) :D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Saskia, je hebt de hoofdprijs gewonnen!  ;D

Ik heb de condensator verwijderd en bingo! Ik heb een andere condensator van 10nF erin gestoken, weer problemen. Ik heb er dan eentje van 1nF in gestoken, en jawal hoor, ze rijdt weer. Voor een keer dat ik vooraf de handleiding lees en doe wat er in staat!  ::)

Maar goed, mijn probleem is hiermee opgelost.

Iedereen, bedankt voor het meedenken!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stoomlokje

Blij voor jou dat het nu terug in orde is.

Saskia