Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dubbeltractie

Gestart door bumper, 13 maart 2017, 21:50:21 PM

raf

bij mij zitten alle geisoleerde secties aan optocouplers zodat dit volledig gescheiden is van de pic processoren
elke loco en elke wagon word gedetecteerd
zo kan ik BV een rail bus netjes laten stoppen aan het perron terwijl een ice een stukje verder door rijd
ik heb twee detectie- per sectie
een inloop die redelijk lang is en een stop sectie
maar als het systeem BV een railbus detecteert dan stop die in de inloop sectie aan het perron
elke pic geeft aan de volgende door wat er aan komt en dus word de pic zo ingesteld dat hij optimaal voor dat treinstel weet hoe en waar het moet stoppen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bumper

Klaas,
Sorry maar ik heb het nog niet door hoor. Stel dat ik 36 cm nodig heb om te stoppen. Op 27 cm van het perron plaats ik een stroomdetectie over een lengte van 36 cm (2 railstukken). Als nu de trein met de loc vooraan, op die 36 cm aankomt dan krijg je via de stroomdetectie een signaal. Als de loc voorbij die 36 cm is, valt het signaal weg, en gaat de trein afremmen en stoppen. Maar dan staat hij toch niet op de juiste plaats. Daarom dacht ik dat de lengte van de stroomdetectie langer moest zijn dan de langste trein. Want dan is de staart van de trein op het detectie traject alvorens de kop eraf is. Het signaal blijft dan tot de staart van het detectie traject is, en dan kan de trein afremmen en stoppen op de juiste plaats. Dat is hetgeen ik bedoelde, of zie ik het nog fout.
Ik werk niet met blokken of andere systemen.

Raf,
Ik zie dat jij met pic processoren werkt, maar daar zal ik nooit aan toe komen. Ik weet dan ook niet of uw systeem voor mij bruikbaar is.

Bedankt voor de reactie.
Ludo.
 

raf

#32
hoi ludo

ach het is allemaal zo moeilijk niet en een mooie oplossing voor mensen die nog analoog rijden
op verschillende forums word er heel moeilijk over gedaan en krijg je weinig info want het is allemaal "van kijk wat ik gebouwd heb "en verder niks
en er worden mooie zaken gebouwd en er zijn wel enkelingen die hun kennis delen maar dat zijn dan ook enkelingen .

bij mij is het simpel
het hoofd spoor kent allemaal de zelfde signalen
twee vakken per blok
signalen zijn verbonden met 1 draad met het voorliggende en het achter liggende
over die draad komen 4 pwm signalen "rood ,oranje, groen en welke loc komt er aan (van 0 tot 9 )" naar het achter liggende

in het station is het wat ingewikkelder en zijn er 2 grote processoren die onderling beslissen wat er gebeurt
maar daar kan ik ook gewoon manueel rijden de hoofd baan is altijd op automaat

nu ingeval van een station waar een rail bus in aan komt weet het signaal door de info wat er komt
en dus laat die de rail bus stoppen aan het perron signaal (magrietje)een langer trein stel rijd verder tot aan het eind signaal
dit doordat de railbus op de inloop strook komt weet het signaal hoe snel die bus rijd door zijn nummer (BV 7)en kan door de tijd te berekenen van de lengte van het inloop spoor zo kan de bus redelijk juist stoppen aan het perron ;kan een 5 tal cm schelen
lig ik daar van die 5 cm wakker van niet echt
als de station cheffen beslissen van een stel te laten door rijden dan kan dat ook voor komen
de station cheffen zetten ook de wissels.
allemaal eenvoudig te programmeren en geen echt ingewikkelde zaken
principe van je slaat op je vinger en dan word je nagel blauw indien je niet hard genoeg geslagen hebt word hij rood

kostprijs van een signaal licht onder de 5 euro
gr raf   
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.