Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Schaal N ombouw: NMBS autorail type 600 (Minitrix VT62)

Gestart door Michiel, 12 maart 2017, 11:20:31 AM

Dirkh

Knappe ombouw en prachtig schilderwerk. Love it ! :)

Michiel

Vandaag de laatste hand gelegd aan m'n railbus, en een satijnvernis aangebracht. Het model is dus klaar.

DB VT858 (Minitrix)


NMBS type 600 (Minitrix-ombouw)


En wat zijn mijn bevindingen?
+ Plus

  • Het model smoelt wel lekker
  • Leuk om te doen
  • Ombouw vraagt weinig ingrijpend werk, het grootste deel is omschilderwerk
  • Digitalisering is vrij makkelijk te doen
  • We hebben er een origineel Belgisch model bij om op de modelbaan in te zetten

- Min

  • Het model lijkt al 15 jaar dienst te hebben, en lijkt helemaal niet nagelnieuw uit de fabriek, zoals ik het wou hebben (goedkope korrelige verf, airbrush is kl*te, nochtans een Badger 150)
  • Te sterke drybrush van de wanden versterk het afgeleefd effect
  • Mijn model rijdt gedigitaliseerd goed vooruit, maar erg haperend en schokkend achteruit. Het is een occasie, maar heb nog niet gevonden wat de oorzaak is. Analoog reed ie prima in beide richtingen
  • Het monteren van de kap is problematisch: ramen klikken niet terug ik originele positie (te veel verf?)
  • Nog niet gelukkig met de vernis (wordt na uitharden toch stroperig bij intensief behandelen zoals montage van de kast)
  • Decoder is nog een fractie te dik, de kast klikt niet helemaal dicht, maar ik wil te lang bepotelen van model vermijden
  • Decals moeten nog aangebracht worden, maar dat is een nieuw hoofdstuk, en dus voor later
  • De Minitrix ladder zou best vervangen worden door iets fijners

Besluit, ik ben goed in het maken van dingen die er afgeleefd uit zien.  ;D

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Citaat van: Michiel op 26 maart 2017, 15:29:52 PM

Besluit, ik ben goed in het maken van dingen die er afgeleefd uit zien.  ;D



Bespaart u dan weer het werk om het model te verouderen  ;)
Al bij al vind ik de ombouw toch geslaagd hoor...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

marc goovaerts

Hij smoelt inderdaad beter dan het origineel. Een geëtst laddertje zou inderdaad een heel verschil maken. Of een overschotje uit een huisjesbouwdoos ?

Dirkh

Misschien de kap eens omdraaien Michiel ? Volgens mij heb je ze verkeerd erop gezet als je de twee foto's vergelijkt.

Cozzy

Erg geslaagd resultaat!
Mooie aanwinst voor je baan Michiel.
Het vooruit/achteruit verhaal heeft mogelijk een oorzaak in de instellingen van de decoder als de machine het analoog netjes deed...

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

mahtoska1

Ondanks de minpuntje die je opnoemt, vind ik dit een geslaagde ombouw. Ik denk dat je op enkele min puntjes wel de oplossing zult vinden.

Michiel

#67
@Koen: "Al bij al toch goed geslaagd", is hoe het bij mij ook over komt, maar met de kriebel om, wanneer ik het schilderen beter onder de knie heb, het over te doen... ooit.

@Marc, ik heb geen huisjesbouwdozen, maar voorlopig gaat dat laddertje eraf, totdat ik een fijnere versie heb gevonden. Dit Minitrix-laddertje is TE lomp op op mijn model te mogen meerijden.  ;D

@Dirk, de kast zit goed, hoor. De kant van de 3 raamjes is de motorkant, alsook de kant van het chassis met de koppelstangen. Enkel, de fotos zijn van de verschillende kant genomen.  ;)

@Tom: ik heb al werkelijk alle parameters onder handen gehad, maar geen heil. Het lijkt een soort kortstondige kortsluiting waardoor de decoder kort de motor afkoppeld. Nochtans werd de collector 2 maal gereinigd, de motor doorgemeten, alsook de volledige bedrading. Voorlopig vnd ik geen oorzaak.

@Pieter: de minpuntjes zijn vooral een gevolg van gebrek aan ervaring. Al doende leert men, en ik heb het gevoel dat ik dit model over een paar jaar in de ovenreiniger zet, en herbegin. Maar dat is voor veel later, wanneer ik een "bedreven" modelbouwer ben geworden, niet enkel "gedreven".  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)