Schaal N ombouw: NMBS autorail type 600 (Minitrix VT62)

Gestart door Michiel, 12 maart 2017, 11:20:31 AM

Michiel

Gisteren 2 spuitbussen vernis (onbekende merken) in de kast gevonden. Zijn waarschijnlijk al meer dan 5 jaar oud. Ik was vergeten dat ik ze nog had. Gisteren heb ik proefstukjes gespoten, en zie wat het doet bij het uitharden op een testtrook acryl verf. Ik heb ook even tijd gehad om de versterbanken te schilderen. Ik beeld me in dat ze van hout waren, omdat ik het zo mooier vind. Ik heb geen bewijs van het tegendeel, en dus is het goed.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Langzaamaan tijd om aan de beschrifting te denken...
Waarbij ik me van bij de eerste foto al afvraag: Wat staat er eigenlijk op dat centrale witte bord (dat op de foto wat hoger hangt) ?

chef garde

Citaat van: marc goovaerts op 23 maart 2017, 12:19:49 PM
Waarbij ik me van bij de eerste foto al afvraag: Wat staat er eigenlijk op dat centrale witte bord (dat op de foto wat hoger hangt) ?

Lijkt mij een koersbord.  De details erop kan ik niet lezen, maar zou het niet Gent-Sint-Pieters - Tielt zijn die erop staat???  De foto is genomen in Gent-Sint-Pieters en die reden van Gent naar Tielt.

Michiel

Dat vermoed ik ook, maar dan in 't Frans, en met een beetje geluk ook in 't Nederlands.  ::)

En beschrifting is nog een totale blinde plek op mijn veld van ervaringen. Geen idee hoe ik daaraan zou moeten beginnen. Decals kopen (zelfs oude occasie) is geen optie: ze bestaan helemaal niet voor N.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Ontwerpen is een optie (heb ik eens voor een MSM speciale reeks gedaan), maar het probleem is dan dat je meteen voor een heel A4-blad betaald om het te laten uitprinten.

Qua talen... In ieder geval, in het Staatsblad is er de breuk in de jaren 1930. Vanaf dan moeten in Vlaanderen alle opschriften (voor tramhaltes tenminste) tweetalig zijn. In Wallonië enkel 'waar van toepassing'...

Gerolf

Decals kan je zelf tekenen en printen. Heb ik al vaak gedaan. Voor witte of lichte (bvb gele) letters: op een witte ondergrond kleven  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Welke decal materiaal gebruik je? Kan je een snipper afprinten, en de rest van het vel dan weer hergebruiken? Welke printer gebruik je hiervoor?

Is er misschien een artikel in MSM dat hierover gaat? Lijkt me logisch. Ik ga het eens opzoeken...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Een snipper zal niet gaan. Maar mooi recht een uitgeprint stuk afsnijden in de breedte zou geen probleem mogen zijn.

59erke

Citaat van: Michiel op 23 maart 2017, 14:32:30 PM
Welke decal materiaal gebruik je? Kan je een snipper afprinten, en de rest van het vel dan weer hergebruiken? Welke printer gebruik je hiervoor?

Is er misschien een artikel in MSM dat hierover gaat? Lijkt me logisch. Ik ga het eens opzoeken...

Laat het weten in dit draadje Michiel, geschikte decals vinden is het enigste wat mij nog tegen houd om ook aan verbouwprojectjes te beginnen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Wit decalpapier ooit gekocht bi!j Conrad - 224074, Transparant heb ik ook - ik vermoed via dezelfde weg (geen artikelnummer)
Als je de afdruk goed op de bovenrand van je "papier" zet, kan je een A4 meerdere keren gebruiken voor "repen" decals.

Inkjet printer, en verder gebruik ik de producten van Microscale om de inkt te beschermen tegen water en om ze te fixeren
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

#41
PB-decals  ?        In rubriek   Supering   door PeterVG:

Re: NMBS Type 2021 ex Duitse gesloten houten goederenwagen
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2016, 20:44:47 pm »                Belettering:

..."...De belettering werd uitgevoerd met zelf ontworpen decals. Het printen werd uitbesteed aan PBmessing modelbouw..."...


PeterVG

Inderdaad.
Paul heeft een hoogwaardige printer die perfecte decals print. Trouwens ook voor witte belettering. Neem contact met hem op en hij helpt U graag verder.
Simpele symbolen zoals NMBS belettering kan hij standaard drukken.
Wil je iets speciaals dan zal je zelf een bestand moeten aanleveren.
Maar dat lukt wel met wat moeite.
Dus aan de slag zou ik zeggen.

Een goede basislaag voor decals is zeer belangrijk. De ondergrond moet glad zijn. Dus eerst een basislaag van satijn of glanzende vernis. Hierop hechten decals zonder dat je achteraf iets kan waarnemen. Gebruik voor een optisch goede hechting microscale set en solve. En na het aanbrengen van de decals weer een vernislaag om ze te beschermen. Het decalpapier dat Paul gebruikt is trouwens zeer dun en van topkwaliteit.

vyncky

Ik kan Peter alleen maar bijtreden!
Ik heb al verscheidene vellen bij Paul afgedrukt. 

Hij print enkel per vel, Dus misschien moet je met andere geïnteresseerden op't forum een vel kan vullen? Ik heb dit een tijdje terug gedaan met de beschrifting voor de MS75.
aanleveren kan in PDF of in Adobe illustrator. (+ de lettertypes toevoegen)

Wanneer je met satijnverf (lees niet mat) werkt, een blanke lak, krijg je een prachtig resultaat!



Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Michiel

#44
Bedankt voor alle suggesties!  8) Ik ga er eens werk van maken, beginnend met zelf wat experimenteren met inktjets (moet ik nog kopen) en decalpapier (moet ik ook nog kopen).

Om terug te komen op de livrei-kleur: kan iemand me vertellen welke kleur (intensiteit van grijs op zwart/wit foto) het dak heeft van de het treinstel type 650 in egale kleur (geen twee-kleur) met CFB-CBM logo op de flank, op pagina 62 in het boek van Max Delie "Autorails B Motorrijtuigen"? Is dit eerder een zeer lichte, bijna witte kleur, of eerder een donker grijze tot bijna zwarte kleur?

...dan kan ik dit weekend het dak van mijn type 600 schilderen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)