Schaal N ombouw: NMBS autorail type 600 (Minitrix VT62)

Gestart door Michiel, 12 maart 2017, 11:20:31 AM

PeterVG

Michiel

De Marabu acrylverf gebruik ikzelf ook. Deze heeft echter een vrij grove pigmentkorrel en is daardoor minder geschikt voor het airbrush werk. Gebruik liever acrylverven met een fijnere pigmentkorrel. Voor het fijne airbrushwerk kies ikzelf voor Vallejo Air en Pro-Color airbrush. Dit zijn verven met een zeer fijne pigmentkorrel. Deze zijn verkrijgbaar bij Artobi. De man heeft een webshop en adverteert elke maand in Modelspoormagazine.
Vergeet niet dat acrylverf eenmaal gedroogd op het model fragiel blijft. Een goed hechtende laag krijg je alleen als je model zuiver is voor je met de verfklus start. Eerst een grondlaag is een must zodat de laklaag beter hecht. Grondverf van Vallejo is een goede keuze. Deze spuit makkelijk. Ook de Pro-Color verf hecht goed om deze ondergrond.
Mijn NMBS tijdperk III groen lakmengsel is een mengsel van 70% Pro-Color flessengroen 60016 en 30% Pro-Color Olijfgroen 60018.
Deze groentint is zowat exact dezelfde kleur als de groentint van LS-Models voor NMBS tijdperk III modellen.
Wanneer je tevreden bent van je groene tint MOET je een beschermlaag met vernis aanbrengen. Zoals reeds aangehaald blijft acryllak zeer gevoelig voor beschadiging. Het is geen sterke lak. Daarom steeds een laag vernis aanbrengen om krassen en dergelijke te voorkomen.
Daarna kan je pas verder met het aanbrengen van andere kleuren. Want afplakken zonder vernislaag zal zeker afpellen van de acrylverf tot gevolg hebben als je afplaktape verwijderd!!

Michiel

Hallo Peter,

dat is een hoop informatie waar ik eens mee kan experimenteren. Ik gebruik die Marabu vooral omdat deze vrij goedkoop is, en ik toch een halve kluns ben met airbrush (zie er telkens weer tegen op). Zolang ik nog in de leerfase zit (en die lijkt wel aardig uit te lopen), lijkt me die Marabu wel bruikbaar.

Dat die acryl snel afpelt met het lostrekken van de afplakband, heb ik inderdaad al mogen merken. Je spreekt over vernis. Welke vernis is dat dan? Ik heb er al een aantal geprobeerd, maar geen enkel geeft een echt mat affect, en vooral, ze bleken allemaal nog vingervocht gevoelig (stropering worden bij herhaaldenlijk aanraken, zelfs na het laten uitharden van een week of meer). Ik vind geen goede vernis of lak. Dus, welke lak raad je aan, liefst in spuitbus, want ik heb geen zin om het lakken met aitbrush te doen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Ik kan Peter alleen maar bijstaan.  Ik gebruik dezelfde methode om verschillende verflagen te spuiten.  Als matte vernis gebruik ik persoonlijk van het merk 'Gold' - Acrylic professional spray paint, verkrijgbaar bij o.a. Lucas Creativ.  Ook belangrijk is om de vernis goed te laten drogen en na elke spuitbeurt met verf nogmaals vernis overheen spuiten. Zo werk ik een model gemakkelijk af met 6 à 7 lagen vernis.   Met andere woorden een model spuiten neemt hier gemakkelijk een week in beslag. 

Michiel

Ik ken het merk Lucas Creative niet, maar ik zal een zoek op internet waar ik die Gold-Acrylic spray kan vinden. En ook bedankt voor de tips befreffende het herhaaldelijk vernissen alvorens de volgende laag af te plakken. Dat ga ik eens proberen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

eddy

Hoi Michiel;
Lucas creative,is een winkel die alles verkoopt van schilders en hobby materiaal.

groeten eddy

Michiel

Ik zie het nu net ook, Eddy. Een paar winkels, enkel in Vlaanderen, geen in Wallonië of Brussel. Dat zou dus ver rijden worden voor een spuitbus. Maar ik veronderstel dat acryl vernis uit spuitbus van een ander merk (Motip of zo) ook goed zal zijn?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Ik gebruik de Vallejo matte vernis uit een knikkerbus. Zeer gelijkmatig te spuiten en snel handdroog. Doorharden vraagt altijd zijn tijd (24u)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

railrunner

Citaat van: SuSke op 21 maart 2017, 12:30:38 PM
Zeer gelijkmatig te spuiten en snel handdroog. Doorharden vraagt altijd zijn tijd (24u)

Vandaar dat het spuiten van een model minstens een week in beslag neemt.  Ik leg mijn gespoten modellen altijd op een warmere plaats, juist voor het doorharden.  Als je een kleur  gespoten hebt, laten drogen (paar uurtjes) en pas dan met vernis overspuiten.

Michiel

De modelbouwzaak om de hoek zou ook Vallejo vernis moeten hebben. Ik zal dit weekend (want steeds dicht wanneer in werk) eens informeren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#24
Vanavond eens geëxperimenteerd met dry-brushen. Vroeger ging dat steeds fout, maar vandaag is het voor de eerste keer redelijk goed meegevallen. De hoeken zijn wat "te" maar voor de rest komen de details een stuk beter over (vergelijk maar met vorige foto). Met washes en vernis zullen de kleuren wel beter "blenden" en dus het geheel minder cartoon'erig of karikaturaal overkomen... (hoop ik)

Na:


Voor:
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Beter efkes de foto's boven elkaar zetten ? Het is moeilijk vergelijken bij het heen-en-weer wippen tussen twee schermen.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner


chef garde


Michiel

#29
Thanks,

In Max Delie's "Autorails B Motorwages" staat een foto van een motorwagen type 650 met CFB-CBM logo en in egale kleur. Wie zou voor mij deze foto kunnen scannen en per e-mail toesturen? Niet hier plaasten wegens vermoedelijk nog geldende autheursrechten (foto is vrij 75 jaar na overlijden van fotograaf of iets dergelijks). Dan kan ik verder met schilderen van m'n model.

--> Project(punt)Lx1920(apenstaart)gmail(punt)com <--

Ik lig alvast op de loer om het betreffende boek te kunnen kopen, want blijkbaar toch wel interessant om te hebben als naslagwerk.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)