Schaal N ombouw: NMBS autorail type 600 (Minitrix VT62)

Gestart door Michiel, 12 maart 2017, 11:20:31 AM

Michiel

Minitrix bracht ooit een zogenaamd VT62 model uit onder het artikel nummer 51 2096. Dit model kan vrij goed doorgaan voor de Belgische autorail type 600, waarvan de jonge NMBS ook bij EVA-Maybach 3 had aangekocht, mits een paar kleine aanpassingen. Ik zou de volgende tijd, langzaam aan de ombouw van dit model Duits model naar Belgisch voorbeeld willen werken. Het model is analoog, en ik zou het model ook graag digitaal kunnen inzetten. Ik zal er dus ook een decoder in plaatsen.

Het grote voorbeeld (NMBS type 600)


Het model (Minitrix DB VT62)


Een filmpje van het model zoals ik het heb ontvangen (occasie, onbekende leeftijd): https://youtu.be/ezJNxpBEwL4

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Het openen van het model is wat lastig, maar met vier tandenstokers op de juiste plaats komt de kap uiteindelijk wel redelijk goed los. Meteen is duidelijk dat een pool van de motor aan het chassis is verbonden. Wanneer we de decoder inbouwen moeten we er op letten dat deze verbinding moet verwijderd worden, anders gaat onze decoder meteen in rook op.

De voornaamste cosmetische wijzigingen zitten op de dakpartij. Alles wat rood is aangeduid wordt verwijderd (daknaden, twee bulten bovenop, de bel en de handgreep bovenaan de ladder). We zullen 2 Flettner verluchters moeten toevoegen (groen) en zouden de Wendler ventilatoren (geel) kunnen vervangen door mooiere exemplaren (KH of Weinert).

Het is dus vrij duidelijk wat er moet veranderen, niet veel. Het lijkt een vrij eenvoudige klus.





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#3
Thanks, Gerolf.

Het binnenwerk wordt dan eens grondig bekeken om te zien hoe de decoder erin gebrand kan worden. Ik gebruik hier toevalig een Viessmann, maar elke kleine decoder is prima.

Behalve het verwijderen van het contact tussen motor-klem en chassis (zie hierboven), zal men ook het spoel en de twee diodes verwijderen. Deze hebben met een decoder geen nut meer (zie rode kruisjes op de foto). De decoderdraden worden dan als aangeduid verbonden, met de grijze draad onmiddelijk aan de motorklem gesoldeerd. Het is evenwel niet meteen duidelijk wat de voorkant is, en het is dus mogelijk dat na de eerste rijttest, de witte en gele draad omgewisseld moeten worden.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#4
Om een beetje comfortabel te kunnen werken aan de kap worden alle losse attributen verwijderd. Ze zitten allemaal met een dun laagje lak vast, maar met voorzichtig aandringen tikken ze los. Zo duw ik voorzichtig met een tandenstoker tegen het raamwerk. Een voor een komen het glaswerk los, en kan je het eruit wurmen.

De lichtgeleider kan je er zo ook uit drukken. Voorzichting met een tandenstoker in het gat duwen, en de gehele geleider komt los. De loopplanken op het dak druk je op de zelfde wijze uit de bevestigingsgaten, van binnenuit duwen. Niet los trekken want dan scheuren de bevestigingspennentjes. Het zelfde verhaal is voor de bufferbalk. De ventilatierichel op het dak kan je met een tang of pincet los maken. Even de lippen naar elkaar toe drukken, en de richel komt los.

Wanneer alle attributen zijn verwijderd, kunnen we de delen die teveel zijn op het dak wegsnijden (zie rode aanduidingen eerder), en met een klein vijltje en schuurpapiertje wordt het glad afgewerkt.

De volledig kap wordt dan goed ontvet met een tandenborstel in een sopje met afwasmiddel. Goed spoelen en goed laten drogen. Daarna heb ik de kap in een dunne laag primer gezet. Dan is meteen veel duidelijker wat er nog dient bijgewerkt te worden....











groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Stevige voortgang Michiel  8)

Citaat van: Michiel op 12 maart 2017, 22:05:49 PMDan is meteen veel duidelijker wat er nog dient bijgewerkt te worden....

Nog wat resten van ribbels op het dak bijvoorbeeld
en ... als ik naar je voorbeeldfoto kijk: de handgrepen aan de deuren ?  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#6
Klopt, nog wat ribbels van het dak, daar ga ik nog eens met het schuurpapiertje over. Goed gezien.  ;)

Betreffende de handgrepen, dan zou ik ook de deur moeten omdraaien, klink, scharnieren. Het is feit dat een paar deuren andersom in de kast zitten, maar die laat ik zo.

Het is ook de bedoeling om dit ombouwverslag vrij toegankelijk te houden voor geïnteresseerden; lage instapdrempel voor twijfelaars.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#7
Wat was de kleurstelling van deze 600's in 1930 (bij levering)?

Egaal groen, Braunschweiger groen? Mits wat speculaas lijkt dit de meest waarschijnlijk kleur. Het is 1929 wanneer de NMBS de 3 railbussen besteld heeft. Toen was Braunschweiger groen de huiskleur (bepaald in 1926). Bijkomend leverde de fabriek EVA de Pruisische VT 858 ook in het groen. De NMBS heeft maar vanaf 1934 de creme/blauwe kleur geadopteerd voor motorstellen, 5 jaar na de bestelling van de 600's. Ook werden de stoomstellen type 500 vanuit Engeland geleverd in het groen, ook 1930.

Ik ga dus voor Braunschweiger groen, maar indien jullie nog ergens informatie hebben hierover, een document, verwijzing, foto? Laatste kans. Ik hoor het graag.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

En dan wordt het chassis uit elkaar gehaald. Dit model steekt vrij ingenieus in elkaar, en de stuklijst van Minitrix helpt wel om te snappen hoe men het chassis best demonteert. Rustig wordt het chasis uit elkaar gehaald tot dat we de motor eruit kunnen halen. Dit is nodig omdat we het contact met het chassis moeten verwijderen. Ik heb simpelweg de twee koolborstelklemmen omgewisseld (let op dat de veren niet weg springen!), en aan die zonder lip de grijze draad van de decoder gesoldeerd. Tevens heb ik de diodes van de printplaat verwijderd, alsook de spoel (zie aanduiding op foto eerder).

Eenmaal dit gedaan, kunnen we het chassis terug monteren, en wanneer alles terug in elkaar zit, solderen we de draden van de decoder op de aangeduidde plaatsen. Klaar! Herinner dat we mogelijk nog de witte en gele draad moeten omwisselen afhankelijk of de front- en sluitseinen correct oplichten met de respectievelijke rijrichting.

NIET meteen het model op de digitale baan zetten! Eerst op het programmeerspoor om te zien of we een normale reactie krijgen van de decoder. Indien er een foute aansluiting was, of een kortsluiting, wordt de decoder niet opgeblazen. Enkel de loc op de digitale baan zetten wanneer op het programmeerspoor alles in orde is!









groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Na lange tijd van inactiviteit werd de computer voor de digital baansturing weer eens boven gehaald, aangesloten en opgestart. De locomotief werd op het programmerspoor gezet, en .... niets. Na wat aandringen... nog niets!  ???

Uiteindelijk blijkt de decoder een vreemd gedrag te hebben, ze start maar bij de tweede aanleg van de baanspanning. Ik heb een apart draadje opgestart om het probleem aan jullie voor te leggen:  http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,26012.msg370517.html#msg370517

Ik heb ook een kort filmpje gemaakt van de loc wanneer het wel goed gaat: https://youtu.be/VMhE_2hReRM
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Gezien ik vermoed dat het probleem met de decoder ligt bij de motorcollector met te veel koolstof tussen de lamellen, krijgt de motor zonder koolbostels een bad. In een warm sopje met afwasmiddel mag het een paar minuten trillen. Met een tandenstoker ga ik nog eens extra tussen de lamellen. En dus ligt het nu rustig te drogen....

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mahtoska1

Mooi dat je al je ervaringen deelt. Dit is een mooie hands-on. Hopelijk inspireer je hiermee de N-ners.
Misschien inspireert het mij ook wel om ervaringen te delen (maar dan spoor Z). We zien wel.

Michiel

#12
Het was goed 5 jaar geleden dat ik de laatste keer mijn luchtkwast had gebruikt. Ze viel per ongeluk van de werkbank, en viel recht op de punt. De "nozzle" en "needle" waren onherstelbaar beschadigd. Ik had er toen nieuwe gekocht, maar na 5 jaar wist ik niet meer waar dat ik die had gelaten. Gisteren heb ik er de hele dag liggen zoeken, en eindelijk gevonden.

Vandaag dus weer een mijn moed bij elkaar geraapt en begonnen met schilderen. Verven met penseel vind ik heerlijk, met airbrush ergelijk en omslachtig. Maar ik vermoed dat het kwestie is van leren, gewoon worden en al bij al is het resultaat met airbrush toch steeds strakker dan met penceel.

Oude verfpotjes worden weer bovengehaald, en lijken nog bruikbaar. De versie van deze 600 wordt de NMBS "Braunschweiger"-groene livrei van 1926. Kleuren worden op zicht gemengd, ik ben geen purist. Voor zij die het wel belangrijk vinden, Humbrol heeft een interpretatie van dit type groen onder nummer 003.

Het spuiten van de kast met de luchtkwast ging nogal ongemakkellijk, maar dat ligt 100% aan mijn onkunde op dit vlak. Uiteindelijk zit de kast in de groen kleur. Niet perfect, maar soit, ik heb nog veel te leren op dit vlak. Kwestie van het te doen. Volgende laag is het grijze dak...



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

TBCédric

Michiel,
Ik vind toch dat je resultaat er mag zijn hoor! En verder volg ik in stilte mee.  ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be