Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Reeks 66 en 71

Gestart door Peter, 08 maart 2017, 12:47:43 PM

Peter

Vanmorgen de kap ontvangen van David (Goover models) van de reeks 66/71
Ziet er op het eerste zicht zeer goed uit. Zal tijdens het weekend alles eens goed nameten en goed bekijken.
Het enige wat mij (maar wie ben ik) wat tegenvalt is dat de kap (testmodel??) met groene verf gespoten is waardoor ik de indruk heb dat de fijne details zoals de roosters op de zijkanten niet meer zo heel scherp afgelijnd zijn. Normaal is de kap zelf in een soort middelgrijze kunststof gemaakt.







Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Peter, plaats de kap enkele dagen in Sun vloeibaar afwasmiddel voor een afwasmachine en de verf komt los. Tenminste als men normale verf gebruikt heeft. Dat weet ik natuurlijk niet. Dan kan je zonder verf op de kap starten.

argilla

zo heeft David kappen gemaakt ? wist ik niets van ook in schaal 0 ???

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

755philippe

Peter,
Met remolie is het ook mogelijk de verf te verwijderen zelfs hardnekkige verf. Bakste met remolie, de kap 1 of 2 dagen er in leggen en je ziet de verf loskomen. Daarna alles reinigen met oude tandenborstel en dan kan het fijne werk beginnen.
Ik heb dit ooit eens gedaan bij een zeer oude marklin-kap waarbij de kap toch zinkpest had en de verf gedeeltelijk was losgekomen en zelf die oude celluloseverf kwam los.
Succes.
Mvg

755philippe

GDE

Peter, ik vrees dat het verwijderen van de verf maar weinig zal uithalen . Zo te zien zijn de scharnieren , spleten rond de deuren ... allemaal netjes aanwezig maar die roosters waarschijnlijk van te weinig relief voorzien . Heel jammer want die kap heeft wel potentieel . Als je toch de verf verwijdert en die roosters zijn te vlak dan kan je nog opteren om niewe te plaatsen . Die zijn ergens wel te vinden maar ik weet helaas niet meer op welke site. Het is natuurlijk geen eenvoudige ingreep zo te zien . Na je vorige post over dit model heb ik het boek van Nicolas collection over deze reeks erbij genomen en die kap mist ook een kleine radiator die verzonken zit onderaan het chasis aan de korte kant van de loc . Is maar een klein detail maar best wel een leuk project . Ben al benieuwt naar de afgewerkte loc  ;)

Thommy

Citaat van: 755philippe op 08 maart 2017, 17:57:57 PM
Peter,
Met remolie is het ook mogelijk de verf te verwijderen zelfs hardnekkige verf. Bakste met remolie, de kap 1 of 2 dagen er in leggen en je ziet de verf loskomen. Daarna alles reinigen met oude tandenborstel en dan kan het fijne werk beginnen.
Ik heb dit ooit eens gedaan bij een zeer oude marklin-kap waarbij de kap toch zinkpest had en de verf gedeeltelijk was losgekomen en zelf die oude celluloseverf kwam los.
Succes.
Mvg

755philippe

Remvloeistof! Tis geen olie!

Kun je ENKEL toepassen op metalen kappen. Bij kunststof modellen ga je een bergje flubber over hebben
Greetz

Thommy

Chrisrail

#6
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Rochevalien

Die roosters op de deuren moeten er IN zitten en niet er op liggen ,zoals bij élke Belgische diesellok .Het verhoogde gedeelte op de lange kant is volgens mij ook te laag en niet juist van vorm .Verder ontbreken zowat alle fijne details (die zullen we zelf moeten gaan fabriceren ,vrees ik )
Voor de rest ziet het mij er een solide kap uit die wel tegen een stootje kan ,dat hoop ik toch  :)
Ik zal wel zien als ik mijn exemplaren mag gaan halen  :D

bekie

Citaat van: Peter op 08 maart 2017, 12:47:43 PM
Zal tijdens het weekend alles eens goed nameten en goed bekijken.

Ben ook eens benieuwd naar de afmetingen en of er een donormodel voor de aandrijving zou passen? Er bestaat wel een aandrijving, maar die bevalt me niet echt.
 

Thommy

Citaat van: Chrisrail op 09 maart 2017, 20:14:50 PM
Citaat van: Thommy op 09 maart 2017, 19:19:26 PM

Remvloeistof! Tis geen olie!

Kun je ENKEL toepassen op metalen kappen. Bij kunststof modellen ga je een bergje flubber over hebben

Mijn zoon is modelbouwer en heeft reeds verschillende malen plastic kits waar de verfbeurt niet meeviel deze volledig
terug verwijderd met remvloeistof, nog nooit heeft hij iets ondervonden van bergjes flubber overhebben.   :-\ :-\
Alles blijft zoals het hoort.

Er staat dag of 2 laten trekken..
Greetz

Thommy

philippe_007

Peter,
heb je al een idee welk onderstel je gaat/kan gebruiken ?

Chrisrail

#11
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Thommy

Citaat van: Chrisrail op 09 maart 2017, 23:15:53 PM
Citaat van: Thommy op 09 maart 2017, 21:26:47 PM
Citaat van: Chrisrail op 09 maart 2017, 20:14:50 PM
Citaat van: Thommy op 09 maart 2017, 19:19:26 PM

Remvloeistof! Tis geen olie!

Kun je ENKEL toepassen op metalen kappen. Bij kunststof modellen ga je een bergje flubber over hebben

Mijn zoon is modelbouwer en heeft reeds verschillende malen plastic kits waar de verfbeurt niet meeviel deze volledig
terug verwijderd met remvloeistof, nog nooit heeft hij iets ondervonden van bergjes flubber overhebben.   :-\ :-\
Alles blijft zoals het hoort.

Er staat dag of 2 laten trekken..

Wat hij ook doet, zelfs meerdere keren na elkaar indien het over meerdere lagen verf gaat.

Mja... heb in de motobranche al gesmolten/vervormde kunststof gezien door dat goedje... ik raad het zeker niemand aan.
Greetz

Thommy

Rochevalien

#13
Mijn eerste kap ligt al een paar dagen in de remolie te weken en ik heb vanmorgen 2 lagen verf kunnen verwijderen met behulp van een glasvezelborstel  . Alles is nog niet verwijderd maar de kap is nog volledig intact gebleven. Ik heb ondertussen al wat opzoekwerk gedaan (oa msm 14 eens doorgenomen ) Heeft er trouwens iemand nog foto's van een reeks 66  ? of de tekening van De Bleser  liggen (van een 66?)
Die van de reeks 71 staat in MSM 14.

Rochevalien

Ik ben al een tijdje aan het broeden op dit model en heb ondertussen ook al de 2 donorloks ontvangen. Dat zijn Amerikaanse loks van Athearn .In MSM staat er een reportage van Bob Petch die precies dezelfde loks gebruikte voor het onderstel. Bob bouwde zijn 71 wél helemaal zelf.
Deze modellen hebben volgens mij al een respectabele ouderdom want ik meen deze dozen nog bij Jocadis gezien te hebben .

115 by rochvalien, on Flickr
De kap past vrij goed op het chassis maar zit nog niet vast. Daar zal ik nog iets op moeten bedenken.

116 by rochvalien, on Flickr
Onze 71 naast zijn Amerikaanse neef.

120 by rochvalien, on Flickr
Voor diegenen die het type willen weten:

118 by rochvalien, on Flickr
Aan het chassis moet een beetje materiaal worden verwijderd, dit gaat relatief goed met een Dremel .Hou er wel rekening mee dat er dan een zestal slijpschijfjes gaan sneuvelen. :o

122 by rochvalien, on Flickr
De koppelingen zijn natuurlijk een probleem  , ik heb eenvoudig de klauwkoppeling eraf geknipt en er een halve Roco koppeling over gelijmd .


123 by rochvalien, on Flickr
Dat ziet er dan zo uit .

De lampfitting van de Amerikaan moet ook verwijderd worden ,anders past de kap niet. ???