De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Gestart door Michiel, 07 maart 2017, 09:28:08 AM

Michiel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 maart 2017, 09:05:57 AM
Trouwens her en der kom je toch nog LS rijtuigen in N schaal tegen op het net :-\
... en als je goed zoekt, vind je ook een SPA-wagonnetje, en een B-Cargo stortgoedwagentje...  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 09:21:41 AM
. Maar goed... beste stuurlui staan aan wal (ikke dus).
tja, dat is inderdaad vaak niet te begrijpen, vraag maar eens aan raf, een tijd geleden sloot Ford toch de MODEL en de meest productieve fabriek die ze hadden in Europa (zoniet de gehele wereld),alleen omdat hier niet genoeg potientiële Fordkopers wonen (alweer die kleine markt  van toch wagens die overal dezelfde waren, hier hoefden zelfs geen veranderingen aangebracht te worden!) :-\

argilla

Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 08:31:59 AM
Marc-Laurent, dit lijkt me niet "terzijde" maar degelijk een onderdeel in het debat over het lot der "andersschaligen". Het verhaal is mogelijk anders, omdat men voor schalen 0, 1 en G al makkelijker dieper in de buidel tast, en waarbij dus de speelruimte voor de producent iets groter is. Althans dat lijkt me zo, maar harde cijfers heb ik er niet van. Maar als jouw verhaal juist is, is er dan ook een duidelijk terugloop van Belgische producties bij de grote merken in de grote schalen? Is de hobbyïst er ook meer en meer gedwongen tot zelfbouw, half-fabrikaten of kleine series van locale tot artisanale producenten? Ik ken die wereld helemaal niet.


Dat klopt wat U zegt Michel...zeer zeker. Als ik eventjes een voorbeeld mag nemen voor G schaal dan heeft mijn F7 ABA  wel $1488 gekost maar ( 2014) ... dan is er ook alles in , bedoel aan elke boogie een motor dus 6 motoren, smoke , dash lights , sound , alle deuren bewegen , ventilatoren draaien, verlicht interieur, bestuurder, afgeveerde assen   enz..enz... enz.
Maw je hebt meer trein.... Tuurlijk wel je kan dit doen vanwege de grotere schaal ....


Als je dit in H0 moet hebben .......draai uw geldbeugel dan maar helemaal om . Kan je volgen waar ik heen wil Michel ?
Dus volg uw standpunt wel ja ....
Als je leest wat Marklin al vraagt voor de " Kuifjes stel " ????

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

railrunner

Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 07:33:46 AM

interessante inval: geen eenheid, wat bedoel je daarmee? Bedoel je een wrevel tussen clubs, of een gebrek aan duidelijke formulering van wat de N-consument eigenlijk wilt? Hoe moeten we één worden? Heb je een voorstel?


Wrevel tussen clubs is er absoluut niet, integendeel zelfs.  Met en tussen alle gekende N-rijders is er goed kontakt bij mijn weten.  Maar er zijn veel meer N-rijders dan we weten want zo ik hoor bij handelaren wordt N-schaal zelfs goed verkocht.  Maar zoals ik al schreef, zijn de meeste N-rijders 'Einzelgangers', mensen die geen behoefte hebben aan kontakt met anderen, hun goed recht.  En dat is wat ik net bedoel, mocht de groep groter zijn en meer kenbaar is, dan zullen fabrikanten ook wel inzien dat er potentieel bestaat en ik vermoed dat zij dat ook weten, kijk bijvoorbeeld maar naar Fleischmann die o.a. de I6-wagens uitbrengt en andere modellen.  Gezien hun modellen, nemen ze geen grote risico's en gelijk hebben ze. En ze hebben gelijk dat ze voor modellen kiezen die in andere landen ook rijden, en laat dat nu het handicap van België zijn.

Kontakten heb ik genoeg.  Laatst heb ik nog gesproken met Rolf Fleischmann (nu NME) himself, dus rechtstreeks met de fabrikant en niet met vertegenwoordigers.  Als ik >30000€ op tafel leg, komt er een Belgisch model dat nog niet bestaat.  Helaas ben ik vorig jaar geopereerd aan mijn rug en ik denk dat de chirurg het geld dat op mijn rug groeide heeft verwijderd...

Wat ik hier schrijf, telt natuurlijk  ook voor andere schalen dan N en HO, die mensen zitten in hetzelfde schuitje.  Neem me niet kwalijk, ik schrijf vooral vanuit mijn bevindingen in het wereldje waarin ik zit.

Steam.N

Het is ook het verhaal van de kip en het ei:

mochten producenten wat investeren (lees: een Belgisch model maken, verkopen aan normale prijzen, en dus op die modellen niet de grote winsten maken), zouden de Belgische klanten méér angesproken worden en méér kopen, en daardoor de markt voor de Andersschaligen geleidelijk vergroten.
Maar zoiets is lange-termijn denken, wat in de huidige economische wereld vloeken is ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jim, de N'er als einzelganger is een merkwaardige observatie. Het is een feit dat we zelfs hier op het meeste succesvolle modelspoorforum van België amper een handvol N-enthousasten los krijgen om te reageren bij een oproep. Dat er vele N-ers in stilte hun hobby beleven is heel waarschijnlijk. Maar langs de ander kant, de fabrikanten weten heel goed wat en hoeveel ze afzetten bij de Belgische modelhandel. Ze kunnen perfect de rekening maken, en zien hoeveel N ze slijten bij de Belgische verdelers. Ze kennen de cijfers! Maar geven ze die ook vrij?

De enige manier opdat wij ook de cijfers zouden kennen, is om alle handelaren aan te schrijven en te vragen naar de afzet van N in hun gamma. Maar het wordt toch erg moeilijk om een objectieve maatstaf te krijgen om de potentiele N-markt voor een model in te schatten.

En, ik neem je helemaal niets kwalijk. In 't tegendeel, ik waardeel je inzet enorm, en heb enorm respect voor jouw inzicht en kijk op het N-wereldje.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 08 maart 2017, 10:27:11 AM
... ik neem je helemaal niets kwalijk. In 't tegendeel, ik waardeel je inzet enorm, en heb enorm respect voor jouw inzicht en kijk op het N-wereldje.  ...

+1 !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jean, dat is inderdaad wat ik de grootproducenten een beetje verwijt als groep. Individueel snap ik de keuzes dat ze maken, maar als groep hebben ze toch ook boter op het hoofd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

Vraagje.....
   zouden de fabrikanten wel bewust  ( weten) zijn van wat er hier gebeurt op de Belgische markt ? Bedoel als je  (ik ken de aantal stuks niet ..Luc misschien wel ??) van bv de 12 of de de vorige acties van ons blad of hetgeen de de handelaars/ producten hier ten lande uitbrengen ? bedoel de oplagen van elk verkocht model of ruituig enz....


Neem nu bv Roco zouden die dat weten ?? denk het niet. En ik geloof ook niet dat bv een model voor de Duitse markt altijd "raak" is , er zijn daar ook fiasco's bij ! En zouden de oplagen "zoveel meer" ( tienduizenden stuks dan ) zijn dan hier ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 08 maart 2017, 10:24:20 AM

Maar zoiets is lange-termijn denken, wat in de huidige economische wereld vloeken is ...
het klinkt als een sprookje maar helaas harde realitieit,trouwens  wil je heel andere manier van denken en dat is helaas weer niet waar te maken ! :-\ Trouwens krijgt N de laatste tijd toch veel meer concurrentie van TT(waar er schijnbaar wel iets Belg.kan!)

Michiel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 maart 2017, 10:49:15 AM
Citaat van: Steam.N op 08 maart 2017, 10:24:20 AM

Maar zoiets is lange-termijn denken, wat in de huidige economische wereld vloeken is ...
het klinkt als een sprookje maar helaas harde realitieit,trouwens  wil je heel andere manier van denken en dat is helaas weer niet waar te maken ! :-\ Trouwens krijgt N de laatste tijd toch veel meer concurrentie van TT(waar er schijnbaar wel iets Belg.kan!)

TT is geen concurent, maar een mede-anderschalige. En Tillig maakt mooie dingen (reeks 52, reeks 28,..) voor heel democratische prijzen (ronde €150). Tillig doet het! Mooi is dat.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

maar ik denk dat het onrechtstreeks toch mensen overtuigt hiermee te beginnen die voor bv. voor Ho geen plaats hebben!

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 maart 2017, 11:15:31 AM
maar ik denk dat het onrechtstreeks toch mensen overtuigt hiermee te beginnen die voor bv. voor Ho geen plaats hebben!

Maar Michiel heeft gelijk, Peter:  de redenering is dezelfde voor TT en N: kleiner dan HO, dus een potentiële oplossing voor je plaatsprobleem.  Als voor TT modellen kunnen gemaakt worden, dan ook voor N (die hier méér ingeburgerd is dan TT, denk ik).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#58
Jean, helaas zie ik het anders en mogelijks ook degenen die zaken aanbieden!
Alle schalen vissen in diezelfde bokaal,begin met de grootste schaal en ik kijk wat er uiteindelijk nog overschiet nadat je HO en TT gehad hebt,dat Tillig (die trouwens al altijd TT had, Belgische modellen zijn aanbieden maak net die schaal iets aantrekkelijker dan N(dus toch concurrent)om te overtuigen alsHo te groot is.
Concurrent is iemand die met zijn producten wegsnoept bij een ander die gelijkaardige produkten(treinen) weliswaar in een andere schaal ook aanbiedt :-\ ;)

rgp

Hallo,

Hier staat veel geschreven waar ik zou op kunnen reageren.  Een rode draad is dat er teveel emotioneel en niet genoeg managementachtig wordt gereageerd.

De grote merken hebben niet zoveel speelruimte om zich in het ongewisse te gooien door in een andere dan de Ho te inevsteren.  Vergeet ook niet dat AL de grote merken in de laatste 10 jaar dichtbij een faillissement hebben gestaan (Mârklin, Fleischmann, ROCO, Lima, Jouef, .....) Dus zoveel winst zal er wel niet zijn in functie van de nodige investeringen.

Kip en het ei.  Dat is prietpraat.  Een vb: Lenz komt met een BR50 in 0.  Er is een Belgische type 25 van te maken.  Er worden bij MTE 4 (VIER !) stuks besteld door nullers.  Jean lanceert het idee voor een groepsaankoop en wil een groepsworkshop inrichten voor de ombouw van tot een type 25 in goede banen te leiden.  De Franse markt heeft volledig afgehaakt. Respons in België: NUL, NADA, ZERO !
Maar toch vinden de "geïneresseerden" dat er met LENZ moet gepraat worden om een type 64 te voorzien, althans een volledige zwarte versie.  Met wat moet ik gaan onderhandelen ? Met de "verkoopcijfers" van de BR50 ?

Iemand schreef: mits minimaal 30.000 euro wordt er een Belgisch model gebouwd.  Wel leg samen en deel de winst samen, he.  Wie durft ? 200 kandidaten ieder 150 euro is het.  Allez, vooruit.

Ikzelf lig al vijf jaar te rekenen, rondkijken, onderhandelen, productietechnieken te evalueren om Belgisch materieel in schaal 0 op de markt te kunnen brengen.  Fazit: het kost veel geld en het risico is groot (want van al die "enthousiasten" blijken er uiteindelijk maar weinig kopers te zijn).

Roland