Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

De Stille Dood Van Belgisch Andersschaligen.

Gestart door Michiel, 07 maart 2017, 09:28:08 AM

Martin Welberg

Maar Michiel, verder is het aanbod Belgisch toch nooit zo groot geweest in N of andere sporen. Ook in 1 en 0 moet je het met mondjesmaat zoeken. Dit heeft uiteraard met de verkopen te maken, net als de NL is BE een aardige niche markt maar niet iets waar je met winst wat weg kunt zetten. En winst maken is nu net waar het in de meeste ondernemingen om draait want anders doe je volgens mij iets niet goed..

Michiel

Citaat van: milocomarty op 07 maart 2017, 15:20:40 PM
...verder is het aanbod Belgisch toch nooit zo groot geweest in N...

Dan mis ik iets. Noem mij 3 Belgische locomotieven die in de afgelopen 10 jaar zijn uitgekomen in schaal N. Ik denk dat het spannend wordt om ze te vinden. Is de productie in Belgisch N nooit zo groot geweest als tegenwoordig? Ik kreeg vreemd genoeg net de omgekeerd indruk. Maar mocht mijn perceptie fout zijn, alsjeblieft zeg me dan wat ik niet zie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

In de jaren 1970 had Fleischmann 3 Belgische stoomlocs, Minitrix 2 diesels, Rivarossi/Atlas, Roco en Piko 1 diesel...
De stoomlocs waren echter vooral verschillend van de Duitse versies door zwarte wielen.

argilla

hel interessante discussie..... die kan bv ook gevoerd worden op een forum dag waarom niet.


In deze is het standpunt van de redactie misschien ook wel interessant om te weten , niet ? Het blijft aan die kant heel stil ...... ( geen verwijt hoor, verre van )
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky

de redactie heeft hier toch niets mee te maken Marc?

Metpetergaathetbeter

ik denk dat zoals eerder opgemerkt werd dat het allemaal te maken heeft met vraag en aanbod ! Je kunt er helaas niet omheen. :-\

stevend

zelfs in HO is men selectief .
Denk daarbij aan tijdperk 3 . Die volgens de msm poll destijds toch ook enkele leerlingen telde ( waaronder ikzelf )  .
En zelfs aan de msm actie , die bijna altijd tijdperk 4 - 5 aanduid , maar geen 3 ! Of het is een museum-model .
Dit met excuus van een hogere omzet .
Lijkt me wel logisch , maar zo fu.... vervelend ;D

Havoc

Niet zo zeker dat het enkel vraag en aanbod is. Als er over het weinige dat er is niets gezegd wordt dan gaat dat nooit bekend geraken. Is nu met internet iets gemakkelijker om info te vinden maar de stiefmoederlijke behandeling van andere schalen in msm heeft toch wel invloed denk ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

ho ,oo , hoe zelfs schaal 1/32
in de RC modelbouw is het nu RTR of ART
niks zelf bouwen gewoon de accu er in en vliegen,varen ,rijden
en dan klagen dat er 6 dezelfde modellen aan de vijver te zien zijn ook qua kleur
ja bouw dan zelf een model hé en als dat te moeilijk is koop dan een scheeps romp en een plan en begin daar aan
dan heb je iets wat niet veel andere hebben
en dan zie je die ogen groter worden en groter worden van wat zelf iets doen buiten vliegen ,rijden ,varen
dat meen je toch niet hé
dus ja het is overal hetzelfde in wat modelbouw ook

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Martin Welberg

Citaat van: Michiel op 07 maart 2017, 15:33:37 PM
Citaat van: milocomarty op 07 maart 2017, 15:20:40 PM
...verder is het aanbod Belgisch toch nooit zo groot geweest in N...

Dan mis ik iets. Noem mij 3 Belgische locomotieven die in de afgelopen 10 jaar zijn uitgekomen in schaal N. Ik denk dat het spannend wordt om ze te vinden. Is de productie in Belgisch N nooit zo groot geweest als tegenwoordig? Ik kreeg vreemd genoeg net de omgekeerd indruk. Maar mocht mijn perceptie fout zijn, alsjeblieft zeg me dan wat ik niet zie.

Dit kun je dus goed op 2 manieren lezen..wou er mee zeggen dat er toch al weinig te verkrijgen was op Belgisch gebied...

Michiel

Citaat van: milocomarty op 07 maart 2017, 17:45:37 PM
Citaat van: Michiel op 07 maart 2017, 15:33:37 PM
Citaat van: milocomarty op 07 maart 2017, 15:20:40 PM
...verder is het aanbod Belgisch toch nooit zo groot geweest in N...

Dan mis ik iets. Noem mij 3 Belgische locomotieven die in de afgelopen 10 jaar zijn uitgekomen in schaal N. Ik denk dat het spannend wordt om ze te vinden. Is de productie in Belgisch N nooit zo groot geweest als tegenwoordig? Ik kreeg vreemd genoeg net de omgekeerd indruk. Maar mocht mijn perceptie fout zijn, alsjeblieft zeg me dan wat ik niet zie.

Dit kun je dus goed op 2 manieren lezen..wou er mee zeggen dat er toch al weinig te verkrijgen was op Belgisch gebied...
Waarschijnlijk iets Freudiaans bij mij; ik las wat ik wilde lezen en las dus de andere interpretatie. Maar je hebt gelijk dat het nooit echt top was, maar de betere tijden liggen wel ver achter ons.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: Havoc op 07 maart 2017, 17:27:28 PM
Niet zo zeker dat het enkel vraag en aanbod is. Als er over het weinige dat er is niets gezegd wordt dan gaat dat nooit bekend geraken. Is nu met internet iets gemakkelijker om info te vinden maar de stiefmoederlijke behandeling van andere schalen in msm heeft toch wel invloed denk ik.
Ik blijft toch beloven dat wat er te vermelden was, er ook vermeld werd door onze redactie. Ik heb ze toch niet kunnen betrappen op het bewust stilhouden, of stiefmoederlijke behandeling. Soms wat laat, dat een model al vele maanden of jaren beschikbaar was, maar dat men het dan pas opviel. Maar dat ligt waarschijnlijk eerder aan het feit dat men bij de redactie geen echte N'er (of ander schaler als TT'er, Z 'er of H0e'er) heeft. Berichtgeving en artikels komen dikwijls ook van de basis, en dat zijn dus wij met z'n allen. Want van de vertegenwoodigers moeten we het niet echt verwachten, die zitten ver weg in anonymiteit in het buitenland, en hebben over het algemeen geen interesse in wat er hier in een marginale schaal gebeurt. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 07 maart 2017, 16:57:13 PM
ik denk dat zoals eerder opgemekt werd dat het allemaal te maken heeft met vraag en aanbod ! Je kunt er helaas niet omheen. :-\
Niet helemaal, denk ik. De vraag is er, maar men krijgt het niet meer geproduceerd aan redelijke prijzen. En dan vallen er adepten af, ze stoppen, stappen over... de industrie maakt dus ook deels z'n eigen deel markt kapot door zich volledig te richten op het marktsegment dat gegarandeerde winst oplevert. Heeft de producent schuld? Nee, niet individueel, want elke producent bepaald zelf z'n beleid. Maar het blijft een feit dat door het wegvallen van de productie, de amateur van andere schalen niet meer bedient worden. De vraag is er, maar het aanbod blijft uit.  :-\
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Tja, 'de redactie' speurt inderdaad alles af om nieuws te vinden, in alle schalen.
'De redactie' in Nürnberg, daar was ik bij, samen met Guy, bekijkt alle standen en vitrines op zoek naar alles wat ook maar even te 'verbelgischen' is of bruikbaar op onze banen. En dit ongeacht de schaal hoor.

Ik ken een kleinseriefabrikant die erg zijn best doet voor N, maar Jean, om zijn naam niet te noemen  :D, zegt me dat er geen interesse is bij de koper.
Uiteraard gaan 'grote' merken geen poging wagen op de te kleine Belgische markt. Die voor H0, die toch wel minstens 100-voudig is, is al zo klein en moeilijk...

En Dirky, de prijzen die je daar vernoemt zijn toch wel aan de lage kant hoor...

Kortom: ik zie het somber in voor N en Z in ons land  :(. De grotere schalen hebben het voordeel dat ze sowieso al voor een kleine markt werken en dat de prijzen hoog (mogen) zijn.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

59erke

Michiel,

Ik vind het weer fijn dat je probeert de Belgische N rijders in de kijker te stellen bij de grote massa, maar enerzijds is het wel al iets dat we al een tijdje weten, denk maar aan de MSM poll, en het MSM N schaal model waar we hebben gezien dat er wel vraag is maar geen of weinig interesse van de grote en kleine fabrikanten om zich te wagen aan de productie van een N schaal model om wat dan ook welke reden.

Persoonlijk moet ik wel zeggen dat er heden ten dage wel meer te verkrijgen is aan Belgisch N schaal materiaal dan pakweg 10 jaar geleden zij het dan door enkele enthousiastelingen die proberen een mooi model te maken via de 3D print manier. Enige nadeel is dan wel dat het hier om een "brut" model gaat en dat de klant dan weer instaat voor de afwerking wat niet iedereen gegeven is. Bovendien is er praktisch nergens Belgisch decal materiaal te vinden wat dan weer dergelijke projecten tegen houdt.

in hetzelfde schuitje zitten trouwens ook de mooie messing modellen van Paul (PB)

Op de grote fabrikanten vrees ik dat we niet veel mogen rekenen buiten enkele wagentjes en misschien een lokje om de zoveel jaar. Maar op de "Shapeways" markt zie ik toch nog in de toekomst iets meer verschijnen. Denk maar aan de M2's van onze vriend Jim die nu in testfase zitten en waarvan alle versies te koop aangeboden zullen worden.

@Luc, wat Jean betreft heb ik de twijfels of hij nog wel N wil verkopen. Ten eerste het materiaal dat hij gebruikt om zijn kappen te maken is niet meer van deze tijd, de moderne N'er wil ook graag front en sluitverlichting in zijn loks wat met de gebruikte kappen niet kan (zeer broos). Dit terwijl het bij de 3D geprinte modellen wel kan.

En ten tweede (geheel terzijde en buiten topic) klantenbinding. Wanneer een klant een mail stuurt met informatie verwacht de klant wel een antwoord binnen redelijke termijn, wanneer de klant vervolgens telefonisch aandringt en nog geen antwoord krijgt is het niet moeilijk dat men afhaakt.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan