Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

electro frog of niet

Gestart door Dirk, 04 maart 2017, 17:17:21 PM

Dirk

Heren,

heeft het belang om bepaalde wissels te gebruiken in een plan? Ik heb een eerste plan getekend in Wintrack 11, maar zodra ik een test wil doen krijg ik de melding op kortsluiting. Ik heb in mijn station een hosentrager geïntegreerd en daar zit blijkbaar het probleem, zodra ik daar overal onderbrekingen zet is de kortsluiting weg.Ik insulfrog en electrofrog samen gebruikt zonder ergens rekening mee te houden. Mag dat of moet ik altijd dezelfde soort wissel gebruiken?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

vyncky

als je electrofrog neemt moet je zelf isoleren aan de 2 rails die van het puntstuk vertrekken . Met insulfrog hoef je dat niet. Deze zijn reeds op de puntstukken geïsoleerd.

Hier staat wat uitgelegd:

http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/p13052.html

Opgelet! als je een overloopspoor plaatst moet je altijd tussen beide wissels isoleren. zowel met insulfrog als electrofrog.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dirk

yannic,

wat bedoel je met een overloop spoor? zou het helpen als ik de wintrack file even erbij voeg? Of een .jpg, maar dan kan je niet veel zien denk ik.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Ronald

Voor uitleg over de Peco insul- en electrofrog kijk hier op Allan gartner's site: www.wiringfordcc.com  en specifiek Pec: http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

vyncky

even wat duidelijkheid, want ik lees net dat ik een fout geschreven heb; Dus vergeet de voorgaande post !

Een overloopspoor is dit in de volgende tekening:


uitgevoerd met insulfrogwissels, hoe de spanning op de wissel staat.

het probleem met insulfrogwissels is dat sommige materieel een kortsluiting geeft op het puntstuk
Voordeel is dat je geen extra isolatielassen moet plaatsen!


Dit valt op te lossen door, de puntstuk een stukje te schilderen zoals op volgende afbeelding: (hopelijk is het duidelijk)

Kijk ook even hier

De electrofrog heeft dit probleem niet, het punstuk is gepolariseerd en veranderd mee. er is niet geisoleerd, dus moet je zelf isoleren, tussen deze 2 wissels



De gele zijn de isolatielassen!

Als je dit niet doet heb je sluiting
staat wissel1 rechtdoor is A Rood, en staat wissel 2 rechtdoor is B blauw.  --> KORTSLUITING
zelfde probleem in afgebogen toestand A is dan blauw en 2 is dan Rood   --> KORTSLUITING

Hopelijk is het nu duidelijker?

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dirk

Maar als ik dan isoleer tussen 2 wissels, moet er dan steeds een keerlus schakeling ertussen? want als ik het goed begrijp wisselt de polarisatie telkens? of heeft dat bij 2-rail geen belang?

mvg
Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Er hoeft geen keerlusschakeling tussen want op de route die je met de wisseltongen instelt is er geen kortsluiting.