Yannicks nevenprojectjes-Draisine

Gestart door vyncky, 27 februari 2017, 20:50:27 PM

Thommy

ik blijf erbij... vet... komt me te bekend voor van grotere onderdelen van brommers/moto's te spuiten. Ik ontvet met cellulose thinner daar en doe dit ook na grondverf (tenzij je nat in nat spuit). Een dag laten liggen/staan kan al als gevolg hebben dat je zo'n plekken krijgt. En daar werk ik met voorgemaakte spuitbussen (dus geen goedkopere motip/duplicolor)
Greetz

Thommy

3rail

Ik gebruik ook spuitbussen voor het verfen van mijn modellen.

Deze haal ik bij een Wurth winkel, ze zijn misschien iets duurder, maar ze spuiten schitterend.
Ook kun je de lak prima aanbrengen met een kwast, gewoon een beetje in een bakje spuiten en verfen maar.

Je zult altijd je modellen moeten ontvetten, hier gebruik ik remreiniger voor, ook van Wurth.

Zorg er voor dat je model op kamer temperatuur is, ook leg ik de spuitbus op de verwarming zodat de lak ook warm is.
Hierdoor zal de drager van de lak ook sneller verdampen.

Toch spuit ik het geheel in meerdere lagen, dit voorkomt wit trekken van de lak.
De lak ontrekt warmte uit je model, als deze te koud is krijg je van die witten vlekken in je lak. :'(

Hopelijk kunnen jullie er wat mee.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

vyncky

Ondertussen mijn straalcabine gekregen, en beginnen om de verf eraf te halen.

Ik had eerst beter wat geoefend, en niet gelijk op het model begonnen. Resultaat : een geblutste draisine.


Na met Paul Bellon gemaild te hebben, heb ik een nieuwe etsplaat kunnen bemachtigen en werd het opnieuw gesoldeerd.

Ondertussen is ze gezandstraald en klaar om terug te spuiten. Ik wacht enkel nog op extra verf.




Vandaag rustig op het terras wat aan het solderen geweest aan twee  GCI-bouwpakketen van PB messing modelbouw. Mijn twee stammen GCI's hebben immers een bagagewagen nodig.

Het solderen ging eigenlijk héél vlot. Het gemakkelijkste bouwpakket dat ik al gebouwd heb!



Alvorens verder te solderen ga ik eerst onderstellen verder monteren om ze te testen op de modelbaan. Zoals in MSM werd aangegeven.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

eddy

Hoi Yannick,
goe bezig. Inderdaad maken de stammen GCI kompleet.
succes.

groeten eddy

vyncky

Na wat spuitsessies is het eindelijk gelukt...


Door al die sessies heb ik de oorzaak gevonden. Het was de "zeep/ontvetter" die ik gebruikte. Met dreft lukt het prima  8)

Nu de decals er nog op samen met wat kleine onderdeeltjes.

De GCI daar zijn we ook een stapje mee verder.



Het geprinte dak werd ook al passend gemaakt.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

Het plaatsen van de decals, geeft gelijk weer een ander zicht.



Je wil  ze verder afwerken, en dan kom je tot de conclusie dat je de buffers (en andere attributen ) bent vergeten te spuiten.  ::)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

Die kleine dingen kan je toch ook met een penseel doen
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

HO_COMP_FAN

Mooi gedaan Yannick ! Kleine vergetelheid zal je wel in orde krijgen.

Gr,
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Gerolf

Dat wordt een blikvanger op je baan  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Leuk ding! Die andere ontvetter/ontspanner die je gebruikte ipv Dreft, was dat een ander merk afwasmiddel, of een heel ander huishoudproduct?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

vyncky

Bedankt voor de leuke reacties. Het doet deugt na al die miserie.  8) Ik zal content zijn dat ze op de baan rijdt.


Citaat van: Peter op 20 augustus 2017, 18:51:19 PM
Die kleine dingen kan je toch ook met een penseel doen

Ze hebben gisteren de laatste laag gekregen. Maar dat had ook gekund. niet aan gedacht   :-[

Citaat van: Michiel op 21 augustus 2017, 11:10:41 AM
Leuk ding! Die andere ontvetter/ontspanner die je gebruikte ipv Dreft, was dat een ander merk afwasmiddel, of een heel ander huishoudproduct?
Het was een soort verdunde zeep in een vernevelaar. Met vermelding keukenontvetter. 
Ik moet er wel aan toe voegen dat die de verf (acryl tamiya) goed verwijderd  ;D.

Dat sopje met dreft, met een tandenborstel reinigen, afspoelen en goed laten drogen is de oplossing.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

Ziet er alvast prachtig uit Yannick
Met de decals er op is het inderdaad al  een heel ander zicht.
Nu nog de afwerking.
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: Peter op 23 augustus 2017, 11:42:17 AM
Nu nog de afwerking.

Die vordert traag, maar haast is er niet bij. Momenteel staan de buffers er op en liggen de zichtbaarheidsdriehoeken te drogen in de vernis.
Volgende stap volgen de ramen, en de digitalisatie....

De spuitcabine is vrij en de MS75 heeft de plek ingenomen:

Na  lijmen ,naden vullen, schuren, spuiten, verf ontdoen, naden vullen, schuren, zijwand losgekomen,....... ben ik met veel moeite tot onderstaand resultaat gekomen. je ziet het wel aan het dak, maar het zal hierbij blijven...


Het rood is net gespoten en kan rustig drogen.

Betreffende de GCI's is de 2e fourgon bijna klaar. Op de ballustrades en fijne details na.



Eerst zullen ze een rijtest ondergaan en dan volgen de laatste details. (op de foto staan de wielen er nog niet onder)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)