Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Roco HLD62 H0 project vraag 3

Gestart door eve, 25 februari 2017, 08:12:29 AM

eve

Vragen 1 en 2 zijn voldoende beantwoord. maar er is een nieuwe vraag ontstaan.

De vroege HLD62-modellen van Roco zijn uitgerust met een dikke ronde motor en een platine zonder decoder-stekker.

Vraag 3 : Zou het zinvol zijn om te voorzien in een upgrade die het volgende omvat :
a) vervangen van de dikke ronde motor door een moderne afgeplatte Roco-motor
b) voorzien in een decoderplatine met aansturen voor c)
c) vervanging van de gloeilampen-lichtgeleiders combinatie door LED's.

Het is niet of of of...

Erik

loebaske


Persoonlijk opteer ik voor deze uitvoering, de motor vervangen stond al op men lijstje, aangezien de oude al dergelijke kilometers hebben afgelegd, eventueel eens nadenken om een groeps aankoop te doen voor de motoren ??

GDE

K denk wel dat daar interesse voor zou zijn . Heb er hier ook al ene die best wel een nieuwe motor kan gebruiken .

Flip


Zoals je wel weet Erik is de dikke rondmotor van Roco een stroomvreter.
Ik heb er ooit door een Faulhaber vervangen. Prima resultaat !
Een dikke motor uit gebouwd vrij laten draaien op 12v neemt 400mA .

Gr

Flip
Lenz digital PC sturing

Klaas Zondervan

Faulhaber is altijd een goede keus (of een vergelijkbare klokankermotor van Maxon of Escap). Het stroomverbruik is veel minder dan van een klassieke motor. Ik heb zelf een loc omgebouwd met een Faulhaber en die trekt belast 75 mA.

Een andere mogelijkheid is een Mashima motor. Dat is een motor met een klassiek ijzeren anker, maar dat anker is getordeerd waardoor deze motor veel soepeler aanloopt.

oebr

De lichtgeleiders van een 62 (en eigenlijk ook van de 59 en de oude br215-218) zijn makkelijk te vervangen door staafledjes
van 1.8mm. Gesoldeerd op een pcb'tje kan je ze mooi positioneren, anders ook maar dan zit je met wat onhandig soldeerwerk onder de kap.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

itchy

Dit geldt ook allemaal voor de oude 20'ers van ROCO... Ook met zo'n grote dikke motor
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

pandur

Hier is zeker interesse voor,
Er zijn veel van deze in omloop gezien de diverse model varianten die er geweest zijn,
En zeker om de nadelen van dit model weg te werken , het zou een geweldige upgrade zijn voor deze oude locomotieven
Super initiatief !
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.10 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.2 (2.7.9)

eve

Citaat van: oebr op 25 februari 2017, 13:38:55 PM
De lichtgeleiders van een 62 (en eigenlijk ook van de 59 en de oude br215-218) zijn makkelijk te vervangen door staafledjes
van 1.8mm. Gesoldeerd op een pcb'tje kan je ze mooi positioneren, anders ook maar dan zit je met wat onhandig soldeerwerk onder de kap.

Welk onhandig soldeerwerk onder de kap ?



Erik

OlivierV

Citaat van: eve op 25 februari 2017, 15:02:35 PM
Citaat van: oebr op 25 februari 2017, 13:38:55 PM
De lichtgeleiders van een 62 (en eigenlijk ook van de 59 en de oude br215-218) zijn makkelijk te vervangen door staafledjes
van 1.8mm. Gesoldeerd op een pcb'tje kan je ze mooi positioneren, anders ook maar dan zit je met wat onhandig soldeerwerk onder de kap.

Welk onhandig soldeerwerk onder de kap ?



Erik

Zo deed ik het ook al bij vele locs ...

Die dikke motor van Roco is wel redelijk kwalitatief. Heb enkel bij mijn 6204 de motor uitgewisseld voor een platter exemplaar uit een BR215. De dikke motor paste daar probleemloos in omdat er zo'n "schaaltje" in de 215 lag waar de dunnere motor in zat. 6215 en 6317 zijn hier nog met dikke motor.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

oli 11/01

Op Marktplaats zijn de Vos/Acts makkelijk te vinden voor een redelijke prijs ( 62770,62771,62776)
Daar heb Je een nieuw onderstel, met nieuwe motor en printplaat.
En de Leds zijn te vinden bij Digikeijs .

Ik heb dat gedaan voor alle oude Roco 62


Duurder maar gemakkelijker

Ben

#11
Citaat van: eve op 25 februari 2017, 15:02:35 PM

Welk onhandig soldeerwerk onder de kap ?


Netjes toch. En zelf maken is altijd leuk.

Maar wat Olivier zegt: de SMD oplossing van Digikeijs DRC6200 is (vind ik) wat netter. Hier een voorbeeld.





Gr, Ben.

eve

@Olivier en Ben

Ik mag aannemen dat Digikeijs met "rangeerlicht" bedoelt dat voor én achter 3 x wit wordt getoond ?

Erik

Ben

3x wit of alleen toplicht bepaalt de gebruiker zelf, kwestie van instellen in de decoder.

Gr, Ben.

oli 11/01

Ze hebben ook een print gemaakt voor de 62, zonder de derde Led.
Maar ik vind ze niet meer.

De bovenste mag-je kapot maken, de twee anderen functionneren nog.