Modul-HO-Rail 2017 - 70m Groot netwerk van modelspoorweg modules

Gestart door janboen, 15 februari 2017, 17:24:20 PM

jakke

Eens de organisator van het computergestuurd rijden was afgestapt , rond de middag , en gewoon werd gereden met mondelinge instructies ,was het voor mij de verplaatsing van uit Antwerpen zeer waard. tijdens het rondwandelen kon ik bij de deelnemers wel wat opmerkingen horen . Voor ieder ' goed doen ' zal altijd wel moeilijk blijven .
Bewonderenswaardig dat de organisator de verschillende modules aan elkaar gebreid kreeg ( uiteraard dank zij de standardisatie maar toch ) en rijklaar .
Nogmaals , topbezoek .

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

loebaske


Ook terug van een namiddag aan Modul-HO, het concept is niet slecht en kinder ziektes zijn er altijd, in de goede namiddag wel meer spoor verkeer
wat de bezoekers zeer op prijs stelde...
Bij gesprekken met de deelnemers was het speel element belangrijk, ook het feit dat je eens met een samenstelling kon rijden van iemand anders
zo was een treinbestuurder fier dat hij eens met lievelings machine kon rijden die hij zelf niet in het bezit had...

Nog wat sleutelen en kom wel dik in orde, was een fijn treffen met andere al dan niet forumleden...



ACFI


'S morgens was het wat minder vond ik. Ik snap het wrl. Opstartfenomenen.

Naar als drierailer voel ik me bij al die initiatieven een beetje buitengesloten. Al was er een stuk met k-rail. 

Acfi.

renstimpie

Thuis van een leuke dag...   trein rijden met de iphone en dispatching aan station Tamise... 
Alles gaat natuurlijk een eerste keer niet van een leien dakje...  toch een dikke proficiat aan Jan en zijn team en
alle andere aanwezige clubs om er toch een succes van te maken.

Volgende keer wil ik er zeker terug bij zijn...

T.
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Snobby Crash

Ook terug thuis van een hele dag Module Ho rail,
en ik moet zeggen dat ik voldaan ben !

In de voormiddag reden we met een dienstregeling,
maar het bleek al heel snel dat er weinig treinbeweging was...

Na toch wel enkele suggesties van deelnemende clubs is er dan
besloten om verder te rijden zonder dienstregeling, en dit
ging stukken beter en opeens veel treinen die aan het rijden waren.

Publiek was toch wel heel enthousiast, zeker als je je mobieltje
even uitleende aan een jong kereltje of een oudere man...

Alleen maar blije gezichten deze namiddag en zeker voor herhaling vatbaar !

Geert

Davy

Dit was een zeer mooie tentoonstelling met mooie landschappen
en vele Belgische diesels. Proficiat voor al de mensen die dit klaarspeelde.
Ik hoop volgend jaar weer ;)

krisds

Ik ben na de receptie van het werk ook even gepasseerd en ik moet zeggen dat er veel verkeer was. Ik heb vriendelijk uitleg gekregen over het besturen van de treinen. Wat ik wel wat miste was wat uitleg (papier of zoiets) over de eigenlijke normen of de aansluiting. Dat zou volgens mij wat meer enthousiasme kunnen opwekken om zelf een module te maken. Ik vroeg me ook af wat de verschillende snelheid borden in papier op wasknijpers betekenden, maar vergeten te vragen..
De meeste deelnemers en bezoekers hadden er duidelijk plezier in, dus in dat opzicht was het zeker geslaagd. Ik had liever wat meer goederenvervoer met bestemmingskaarten gezien, al is dat een persoonlijke voorkeur.

hapkin

Ik ben vandaag ook daar geweest en voor mij was het TOP.
Veel treintjes gezien en een paar zeer leuke gesprekken gehad
Ik zou zeggen tot de volgende keer


mark7758

Als deelnemer mijn bevindingen.
Als eerste de onderlinge communnicatie was perfect. Gezellig en in zeer ontspannen sfeer.
Catering Perfect geregeld.
Rijden met treinen. Het lukte. (Oke had wat voetjes in de aarde. Maar wat wil je? 7 verschillende clubs op elkaar laten aansluiten en dan ook nog regelen dat je DRAADLOOS je trein over alles heen kan sturen.)

Dus samengevat. 
Een heerlijk perfect en zeer geslaagd weekend. Op naar de volgende. 

Heren van de organistatie : Complimenten.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

OlivierV

#24
Met enkele Chris, Peter en Rudy ben ik ook langs geweest.

Ik moet zeggen een zeer geslaagd en leuk concept! Volgende keer doen we met de modulebaan van onze club (AMSAC) ook mee! Door het concept in werking te zien zijn we toch overtuigd.
Verder enkele bekenden gezien en Geert heeft mij ook even zijn telefoon + een trein gegeven om het hele traject eens mee af te leggen wat het voor mij een leuke ervaring was en me zeker overtuigde om het concept in de club ook wat "te verkopen".
Door te rijden met je smartphone en trein is er een heel groot spel-element aanwezig, wat je bij de meeste, zeker de geautomatiseerde modelbanen mist, natuurlijk is automatisatie of beveiliging altijd handig!

Enige wat ik wat minder vond is dat er in de namiddag quasi enkel korte treinen reden. Ergens wel te begrijpen natuurlijk ...

Citaat van: krisds op 23 april 2017, 22:11:24 PM
Ik ben na de receptie van het werk ook even gepasseerd en ik moet zeggen dat er veel verkeer was. Ik heb vriendelijk uitleg gekregen over het besturen van de treinen. Wat ik wel wat miste was wat uitleg (papier of zoiets) over de eigenlijke normen of de aansluiting. Dat zou volgens mij wat meer enthousiasme kunnen opwekken om zelf een module te maken. Ik vroeg me ook af wat de verschillende snelheid borden in papier op wasknijpers betekenden, maar vergeten te vragen..
De meeste deelnemers en bezoekers hadden er duidelijk plezier in, dus in dat opzicht was het zeker geslaagd. Ik had liever wat meer goederenvervoer met bestemmingskaarten gezien, al is dat een persoonlijke voorkeur.

Kris, alle uitgenodigde clubs kregen anderhalf jaar terug een uitnodiging + de normen. De voornaamste normen/informatiepunten zijn:
- Hoogte van de railstaaf tot de grond = 130cm.
- Seinen + wissels worden ter plaatse op de baan bediend.
- Railspanning (DCC-signaal) komt van de booster voorzien door de organisatie.
- Indien er geen fysieke seinen op de baan staan, werk dan met rode en groene palletjes.
- 2rail code 100 of 83.

- Er stonden ook overal plaatsnaambordjes op de bakken en langs de rails.
- Hier en daar waren er ook snelheidsbordjes geplaatst voor de machinisten.

ALVAST: HOEDJE AF VOOR DE ORGANISATIE! (volgende keer zijn we ook graag van de partij, met ofwel de modulebaan van de club, ofwel iets van mezelf).

Vervolgens nog enkele plaatjes, niet van alle banen die er stonden, wat vooral kwam omdat ik zelf wat kon rijden.
Indien er plaatjes gewenst zijn door MSM voor in een komende MSM, ik ben altijd vrij te contacteren.


Roosdalen - Het Locje


Tamise - Het Spoor


Tamise - Het Spoor


Overzicht


Trois-Ponts


NMBS HLV64.108 @ Trois-Ponts
Ook al was er geen baan aanwezig van onze club, er waren wel voldoende van onze wagentjes die ingezet werden.


NMBS HLR 7384 @ Vielsalm


NMBS HLV 64.108 @ De Pijl


NMBS HLD.5172 @ Trois-Ponts

Schematische voorstelling van het netwerk. Bij Roosdalen klopt het niet helemaal, daar liepen er sporen anders (ik ken dat sporenplan niet), voor de rest gewoon de globale spoorlijn voor de geïnteresseerden.


Schematische voorstelling Modul-Ho-Rail opstelling
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

efl045

Citaat van: OlivierV op 26 april 2017, 14:03:42 PM
Door te rijden met je smartphone en trein is er een heel groot spel-element aanwezig, wat je bij de meeste, zeker de geautomatiseerde modelbanen mist.
Is dat nu juist de essentie niet van automatiseren, dat je zelf niet moet rijden?
't Is wat je liefst doet he, 't zou idioot zijn een baan te automatiseren als je zelf wilt rijden, toch?
Ik zou het automatiseren missen ;-)

Snobby Crash

Olivier, dat lenen van mijn telefoon zodat jij machinist kon spelen was graag gedaan hoor...
ondertussen kon ik een lekker Duveltje gaan drinken ! ;-)

Goed idee dat jullie de volgende keer ook meedoen met jullie club !
Let wel, volgens Jan (organisatie) is dit een evenement dat pas elke twee jaar doorgaat.

Best even contact opnemen met de club Het Locje contactpersoon is Jan.

Greetz

Geert

Metpetergaathetbeter

leuk gebeuren, misschien moeten wij maar eens meedoen  :)