Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

afstand parallel tracks

Gestart door Dirk, 15 februari 2017, 11:47:40 AM

Dirk

Goedemoddag,

Bij het ontwerpen (tekenen) wil ik parallel rails leggen in mijn station, wat is hierbij de hart/hart afstand voor Peco code 100 rails? Ik kan een afstand ingeven in wintrack, maar welke is het meest geschikt? Heeft dat te maken met de perrons of met de geometrie an de gebruikte wissels of wat het mooist is?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Gerolf

De geometrie zoals die door fabrikanten wordt voorgesteld is niet zo conform met de werkelijkheid.
Dat heeft vooral te maken met (te) krappe boogstralen, en de constructie van wissels met te lange aftakkende rails

Afstanden tussen parallelle sporen zijn zo meestal te breed, en voor perrons is er vaak te weinig ruimte.
Zelf ga ik (schaal H0) tot 45 mm hart-op-hart voor parallelle sporen, en heb ik perrons van 8 tot 10 cm breed
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Waterman

Citaat van: Gerolf op 15 februari 2017, 13:02:23 PM
Dat heeft vooral te maken met (te) krappe boogstralen

Citaat van: Gerolf op 15 februari 2017, 13:02:23 PM
Zelf ga ik (schaal H0) tot 45 mm hart-op-hart voor parallelle sporen

En welke minimum boogstraal hanteer je dan als je in een bocht die hart-op-hart afstand van 45mm wil aanhouden?

oebr

wanneer je 2 peco SL-95 of zo tegenspoorsgewijs koppelt (dus om van het ene naar het andere spoor te kunnen rijden) zit daar hart op hart ongeveer 5 cm tussen, een beetje meer dan wat Gerolf voorstelt maar toch nog elegant.

Ze hebben daar een meetlatje voor:



de smalle is voor streamline, de brede voor setrack (de speelgoedversie van Peco's code 100).



On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Michiel

#4
Citaat van: Waterman op 15 februari 2017, 14:15:05 PM
[En welke minimum boogstraal hanteer je dan als je in een bocht die hart-op-hart afstand van 45mm wil aanhouden?

Nem norm 112 geeft raad: http://www.modelspoormagazine.be/Beelden/NEM-NL112.pdf
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Waterman

Citaat van: Michiel op 15 februari 2017, 15:12:32 PM
Citaat van: Waterman op 15 februari 2017, 14:15:05 PM
[En welke minimum boogstraal hanteer je dan als je in een bocht die hart-op-hart afstand van 45mm wil aanhouden?

Nem norm 112 geeft raad: http://www.modelspoormagazine.be/Beelden/NEM-NL112.pdf

Handig, bedankt!  :)