Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Hulp gezocht door iemand met een draaibankje of etsbak

Gestart door Peter, 13 februari 2017, 15:35:21 PM

Gerolf

Citaat van: Michiel op 15 februari 2017, 11:11:40 AM
Zou etsen op dun messing of nieuwzilver niet een oplossing zijn. Na het etsen de plaat oprollen. 't Is maar een wild idee.

Is niet zo'n wild idee, en zelfs goed haalbaar. Maar etsen is een techniek die Peter niet zomaar "bij de hand" heeft ...  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dan verandert hij de titel toch in: "Hulp gezocht door iemand met een etsbak?" ... toch?  ;D  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

Peter, met aluminiumplaat lukt dit wel. Met een zeer fijne naald inkervingen maken. Je krast op deze manier de voegen. Daarna zwart spuiten en na het drogen de voegen inkleuren. Het aluminium is zeer makkelijk rond te plooien.
Een andere manier is de plaat in de kleur van de voeg te spuiten. Dan er zelfklevende voegband met vierkante gaatjes (voor gyproc) op te kleven. Het plaatje zwart spuiten en nadien de voegband verwijderen. Nadeel dan heb je geen voegen die wat dieper liggen.

Erik.

Peter

Om de deugnieterij wat kracht bij te zetten heb ik de titel van het draadje (een beetje  ;D ;D ;D) aangepast

Inderdaad zou etsen een mogelijke oplossing kunnen zijn indien het gebruikt materiaal dun genoeg om mooi rond geplooid te worden.
Alternatief zou ik, zoals Erik al aanduide , kunnen proberen om dun messing of aluminium plaat zelf te graveren (eigenlijk krassen).
Eerst even rondkijken waar ik zo'n materiaal kan kopen en dan (weeral) oppassen voor bebloede vingers ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

Pierre

Peter,
Ik ben eens even wat aan het proberen geweest. Ik heb nog een plaatje (ik denk styreen) met H0 bakstenen liggen. De stenen zijn 2,8 x 1 mm.



Daar heb ik de korte kanten van doorgekrast. Niet te diep en met een vrij stomp voorwerp.



Dit materiaal is koud gewoon te buigen is 1mm dik dus ik heb dit gedaan om een penseel  van 4mm dik. Dat gaat prima.



Als je dat dan verft (iets netter dan dit probeersel natuurlijk) is het eindresultaat een aardig muurtje. Alleen de maten zijn iets te groot 1,4 x 1 mm maar als je hier mee kan leven lijkt het me een leuk alternatief.



Groet Pierre.


PeterC

Groetjes, Peter


marctje

In de Chinese winkeltjes in de Van Wesebekestraat te Antwerpen (over het Centraal Station) vindt je heel veel van die dingen en een pak goedkoper dan bij AVA.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

SuSke

Peter,
Goovers had indertijd een profielplaat met steentjes in dat (raster)motief.
Ik heb daarvan 2 maten liggen. Ik zal eens kijken wat de afmetingen zijn en je die doorgeven.
Ik steek dan bij gelegenhied wel eens een stukje in de brievenbus.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ardjoena

Peter
Met een draaibank werkje kan ik wel helpen. De groefjes in de langs richting kunnen op het verdeelapparaat gemaakt worden.
Wel een paar schetsen nodig

Dirk
 

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske


Metpetergaathetbeter

hoeft dat eigenlijk,het zoeken naar oplossingen van gebogen muur(tjes) lijkt voor anderen ook toch interessant ?

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 maart 2017, 12:05:39 PM
hoeft dat eigenlijk,het zoeken naar oplossingen van gebogen muur(tjes) lijkt voor anderen ook toch interessant ?
Vind ik ook.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Het etsen is volgens mij de beste oplossing voor zo"n fijne dingen. Het is zo fijn en prachtig gemaakt dat ik nog niet direkt een oplossing heb gevonden om die tegeltjes en de voegen in te kleuren. De Humbrol verf Coal black waar ik altijd heel tevreden van was, is blijkbaar iets van samenstelling verandert en is (ondanks er Satin op het dekseltje staat) matt en lijkt meer op zeer donker grijs dan op zwart. Na een wash met grijze Vallejo wordt dit effekt nog versterkt.
Hieronder alvast een foto van mijn voorlopig beste resultaat dat ik heb behaald, maar waar ik toch nog niet 100% tevreden over ben



Ter info: er bestaan geetste velletjes met baksteen motief in verschillende verbanden. Niet goedkoop (dacht ik) en ik weet het merk niet meer
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Ter info
Die messing platen met baksteen verbanden (en veel andere dingen) zijn te koop bij

http://www.beckert-modellbau.de
Met vriendelijke groeten
Peter