Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hulp gezocht door iemand met een draaibankje of etsbak

Gestart door Peter, 13 februari 2017, 15:35:21 PM

Peter

Voor mijn project Antwerpen-Linkeroever ben ik genoodzaakt de hulp van een forumgenoot die in het bezit is van een klein draaibankje.
Het door mij benodigde onderdeeltjes zijn om de stijlen tussen de vensters mee te maken.
Deze bestaat bij het grote voorbeeld door halfronde stukken met zwarte rechhoekige tegeltjes belegd. Zie foto

In model betekend dit: ronde plastieken staafjes (half doorschuuren kan ik zelf ;)) van: voor de kleine ramen zoals op de foto, doormeter 3,5 mm en voor de grote ramen (die in de gebogen muur) doormeter 5 mm.
In beide zou horizontaal fijne lijntjes op 1 mm afstand van elkaar en vertikaal (dus van boven naar onder ) telkens fijne lijn op 0,7 mm van elkaar.
Van elk ongeveer stikken van 5 cm lengte aub. Inkorten doe ik dan ook zelf  ;) ;) ;)

Pogingen om dit zelf te doen met boormaschine en mesje en uurwerkmakers zaagje , draaiden op niets uit( behalve bebloede vinger)
Vanzelfsprekend ben ik bereid de kosten hiervan te vergoeden.
Alvast bedankt op voorhand voor me uit de nood te helpen.



Mvg
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Hi Peter, ik kan je helaas niet met een draaibank helpen.
Maar kun je niet veel beter iemand zoeken met een 3D printer en de zaak laten printen?

grt Piet.

argilla

die  kan je vinden in de profielencas afdeling van LUCAS . Gewoon rond profiel half doorsnijden . heb dat ook al gedaan .

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Peter

#3
Dat rond profiel half doorsnijden is het probleem niet
Het is eerst die lijntjes op dat rond profiel graveren
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Moet het per se gegraveerd worden? Je kan dat tegeltjespatroon ook op een stukje papier printen en dat dan rond een houten stokje lijmen.

755philippe

Peter,
Waarom gebruik je de techniek van Rik (Werken met pluimkarton) niet. Gewoon een reepje pluimkarton en dan rond maken zoals Rik uitlegde en dan vervolgens met een pennetje of eventueel prikkertjes er vakjes in graveren.
De volgende mogelijkheid is zoals Rik de kleine raampjes maakte is afplaktape (wel modelbouw) in zeer dunne reepjes snijden en op je profiel kleven. Eerst profiel schilderen in de gewenste kleur en vervolgens de dunne reepjes ook de juiste kleur geven en dan op je profiel kleven.
De 3e mogelijkheid is (maar dan moet je wel een hele stabiele hand hebben) is de voegjes schilderen met een zeer dun penseeltje of zo van die gekleurde stokjes met een dun watje erop (sorry ben de naam vergeten) maar dit lijk mij wel de moeilijkste mogelijkheid.
Als je met een tekenprogramma kunt werken als inscape afprinten en op profiel kleven.
Dit zijn volgens mij de mogelijkheden. Hopelijk kun je hiermee voort. profielen kun je vinden bij Verschooten in Antwerpen.
Mvg

755philippe

marctje

Voor profielen in hout en plastiek kan je beter naar Balliën gaan op de Turnhoutsebaan (de rc en modelbouw winkel) hij heeft redelijk wat scenery artikelen van zijn broer overgenomen en heeft veel profielen in stock aan, volgens mij, niet te dure prijzen.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Peter

Ronde profielen zijn hier bijna overal te koop (Verschooten, Ballien en verschillende hobbywinkels (geen modelspoor)
Dat is het probleem niet. Het probleem is dat graveren (eigenlijk meer krassen) van die lijnen is die profielen.
Papier en hout is geen alternatief. Hout heb je de vezel in het materiaal en zelfs na plamuren en schuren is krassen bijna hopeloos. Papier is wel wat gewoontjes (had ik evengoed de muren in papierdruk kunnen maken, nietwaar) en je zou al een heel goede printer moeten hebben om zo'n fijne witte lijntjes (of lichtgrijs) op een zwarte ondergrond te printen. En..verkleurd toch vrij snel.
Nee, ik wacht wel tot er een oplossing uit de bus komt en zoniet blijf ik het zelf maar proberen (slecht voor de vingers) tot het misschien ooit lukt
Met vriendelijke groeten
Peter

mahtoska1

Waarom gebruik je niet dezelfde techniek die je gebruikt hebt om je ronde muur te maken? Je krast de tegeltjes in een dunne Evergreen plaat en plooit deze dan rond "iets".

Klaas Zondervan

Citaat van: Peter op 13 februari 2017, 20:17:26 PM
... en je zou al een heel goede printer moeten hebben om zo'n fijne witte lijntjes (of lichtgrijs) op een zwarte ondergrond te printen.
Dan denk je omgekeerd. Ik dacht aan wit papier, en daar zwarte tegeltjes op printen. Lijkt me veel simpeler. En als je bang bent voor verkleuren dan laat je daar een kopie van maken op een echte kopiëermachine.

Peter

Weer wat testen die helaas mislukt zijn (zonder verwondingen dit keer ;))
Heb op 0,3 mm plasticard (was vrij soepel) heel voorzichtig lijntjes getrokken in min of meer vierkantjes.
Ging redelijk vlot. Het plooien was een totale mislukking zowel onder heet water, föhn als gewoon koud... de plasticard breekt bij het minste, en dit ondanks dat de gegraveerde lijntjes nauwelijks het oppervlak beschadigt hebben

Met vriendelijke groeten
Peter

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterC

#12
Citaat van: Peter op 13 februari 2017, 15:35:21 PM
In model betekend dit...
...In beide zou horizontaal fijne lijntjes op 1 mm afstand van elkaar...

Is doenbaar op een draaibank(je) met een fijn naaldje ipv een beitel.

Citaat van: Peter op 13 februari 2017, 15:35:21 PM
...en vertikaal (dus van boven naar onder ) telkens fijne lijn op 0,7 mm van elkaar.

En dat is niet direct meer doenbaar op een draaibank.
Om horizontale lijnen te trekken (jou stuk 90° gedraaid in de draaibank) moet je gaan steken.  Je stuk staat stil en je moet een horizontale verplaatsing maken met de dwarsslede. 
Op zich geen probleem - je spindel moet dan wel geblokkeerd worden (kan met wat klemmen op de spindel), MAAR je moet je spindel telkens onder een juiste hoek verdraaien voor de volgende horizontale lijn en om die juiste verdraaiing in te stellen, heb je een verdeelkop op je spindel nodig of een indexering op je spindeltandwielen.

Ik denk niet dat er velen zijn die dat hebben...




Ik heb een draaibankje maar ik kan alleen maar de verticale (voor jou horizontale) lijntjes trekken.

[Edit] Nog even zitten nadenken over jou probleem: de horizontale lijntjes (verticaal) draaien en dan klauwplaat verhuizen naar een horizontale verdeelkop en deze op een kolomboor zetten.  Boorkop blokkeren en met een krasnaald (?) de (nu wel) verticale lijntjes steken?
Groetjes, Peter


Gerolf

Ik denk ook niet dat je dit met een draaibankje goed krijgt.
Alternatief: de tegeltjes maken met ingekraste strips, kleven op een halfrond profieltje, en daarna de "zuiltjes" op lengte brengen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Zou etsen op dun messing of nieuwzilver niet een oplossing zijn. Na het etsen de plaat oprollen. 't Is maar een wild idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)