Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

hoe beginnen jullie aan een plan?

Gestart door Dirk, 12 februari 2017, 11:43:50 AM

Dirk

Heren,

Een vraag mijnentwege, ik ben nu al 3 weken aan het piekeren om mijn defintief baanplan te ontwerpen, maar verder als de contouren van de beschikbare ruimte ben ik niet gekomen. honderden voorbeelden gezien op het www, vele waarvan ik denk "hmm hier zit een bruikbaar stukje in" , maar ik krijg het niet op papier. Ik heb een foute verbinding in mijn synapsen, ik heb nl geen fantasie, ik kan me niks voorstellen en ik kan niet tekenen. Daarom denk ik dat ik ga samenstellen uit stukken die ik vind op foto's en tekeningen. Maar nu is mijn vraag: Met wat beginnen? met het (de) station(s), met de opstelsporen? met de keerlus? Ik weet dat dit een vreemde vraag is, uiteindelijk moet ik mijn eigen idee uitvoeren, maar dan kom ik weer terug op mijn voorstellings/fantasie vermogen dat me ontbreekt. Mijn vorige banen waren van het typische Marklin-spaghetti soort. Veeel wissels, veeel loks op de sporen, maw, wel leuk om te programmeren in Koploper, maar veel te druk om maar te kijken. Nu wil ik het anders aanpakken, Geen Marklin meer maar dc, en sober aankleden. Ik dacht toen ik de beslissing had genomen dat het een goede aanpak was en wel haalbaar, echter stuit ik nu op het idee en ontwerp probleem.
Daarom graag wat tips om een start te maken, waarschijnlijk zoek ik het te moeilijk, wat ik uiteindelijk wil is mijn treinen te zien rijden rond de kamer wijl ik aan mijn andere hobby's werk en knutsel.Haalbaar met rekening houdend van mijn rugprobleem, daarom komt de baan op 110cm hoogte zodat ik me niet te extreem moet bukken.
Ik kijk uit naar de reacties

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Michiel

#1
Dirk, begin bij wat je fascineert. Je hebt wel ergens een voorkeur voor een bepaald lijntje, een ligging van een dorpje, een brug over een rivier, ... Je hebt waarchijnlijk wel een voorkeur voor een bepaalde periode, en mogelijk bepaalde nijverheden die je meer boeien dan anderen. Zet dit allemaal op een lijstje, en kijk wat je van die voorkeuren kan combineren.

Eenmaal je een concept hebt vastgelegd, kan je je gaan documenteren; zoeken naar gelijkaardige situatie in het echt. Inspiratie zoeken om elk hoekje te stofferen. Hoe deed men dat toen? Wat komt er nog bij kijken? Hoe zag dat er eigenlijk uit?

En eenmaal je de stukjes van de puzzel hebt, herleid het tot de essentie. De dingen in het echt zijn meestal veel te groot(s). Herleid de elementen tot iets dat past binnen de beschikbare ruimte en middelen.

Dan, zoek je een logische plek op je lege plank, en verbindt de stukjes zo eenvoudig en vloeiend mogelijk met elkaar. Hou het sober, maar zorg natuurlijk wel voor wat speelse elementen en variatie in het treinverkeer. Je plan krijgt dan vanzelf vorm, zonder dat je eigelijk hard moet zoeken. De gekozen elementen zorgen al spontaan voor een logische relatie van sporen en treinbeweginen.

Een baanplan tekenen is niet zomaar sporen en wissels neerleggen, lussen maken en opstelsporen neerploffen. Het is een weerspiegeling van wat jij leuk vind in het treinbedrijf.

Ik hoop dat deze methode van baanplannen je kan aanzetten tot iets concreets. In elk geval, het plannen van een baan is al een erg leuke bezigheid en maakt deel uit van het totale process van het modelbouwgebeuren. Geniet ervan, en plan iets naar JOUW hand en voorkeur, en niet "wat MEN vindt dat het zou moeten zijn";)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

knightofthepem

Ik sluit mij bij de vorige spreker aan.
Kijk naar iets wat je inspireert, en bedenk meteen dat het nabouwen volledig op schaal in 9999 op de 10000 niet zal lukken vanwege plaatsgebrek.
Ik doe meestal een poging een impressie weer te geven van de streek of station.
Verander de naam, maar laat iets over wat naar het origineel verwijst,zodat niemand je na kan wijzen.
En laat je fantasie haar gang gaan, tenslotte is het jouw hobby.

Groet
Gerard van de Weijer
 

Powered By Diesel

Klopt wat hierboven beschreven staat. Als je hier in dit draadje neerschrijft wat je interesseert waaronder:

- thema: haven, dorp, industrie of bepaalde locatie
- periode: huidige periode, stoomtijdperk, diesel, ...
- NMBS, CFL, DB, grensstation, ...
- DC staat al vast lees ik en treinen die moeten rondrijden.

Als je de beschikbare ruimte hier post, of het plannetje van deze ruimte kunnen anderen misschien met je meedenken en wat voorstellen doen, zonder enige verplichting, maar misschien helpt het je op weg.
running on heavy fuel

loebaske


Persoonlijk ben ik nogal Ardeens getint, ga dan een lijn gaan opzoeken (op kaart) die men realistisch kunt gaan nabouwen ( beperkt in ruimte )
iets waar je de spoorlijn strak gaat leggen en waar dan het landschap doorloopt en niet het spoor !!!
Een modelbaan waar zowel de straat over/onder het spoor loopt en met veel heuvels en dallen een kleine overweg, zorgen dat je niet te breed gaat...
een 60 a 70 cm diepte is meer dan voldoende, een klein dorpje dat je aanspreekt, een beek of riviertje....zoveel mogelijkheden....

Heb eens naar je profiel gaan kijken, helaas staat er niet bij waar je woonplaats is ??
Eens binnen stappen in een club helpt om ideeên op te doen....

oebr

ik sluit me aan bij Michiel en Geert,.

Zelf heb ik de neiging om eerder naar het verkeer dan naar de treintjes te kijken.
Het verhaal achter een baan vind ik persoonlijk net zo belangwekkend als de technische uitvoering.

Peter heeft in de huidige MSM mooi uitgelegd hoe hij tot Hamsart gekomen is,
via z'n liefde voor lijn 42 is hij bij de boeken van Henrard over de westkant van de hoge venen
uitgekomen...  Hamsart heeft hij dan gecreëerd door elementen uit die streek samen te brengen
in 1 compact plan.

Dus wat sporen leggen betreft kan je sowieso al hetgrote voorbeeld naäpen.
Tussen de duizenden voorbeelden zit er zeker eentje dat je zal inspireren.
Allez... tenminste toch indien het verkeer dat er over moet je fascineert.

Het probleem van modelspoor is dat dat vaak begint met een set en materieel die lukraak gekocht worden.
Als je geluk hebt zit daar wat coherentie in, maar meestal niet dus. En dan heb je een baan waar
wat lukraak verkeer op rondtoert, en dat is saai. Als je echter voor een kloppend verhaal gaat dan
breek je het mospo-baantje open naar zoveel fascinerende kanten toe dat je nooit meer tijd genoeg kan hebben
om het allemaal te behappen. Zelfs naar speelplezier toe krijg je met een verhaal-baan(tje) een ongelooflijke
mogelijkheid: je kan proberen om ook dienstregelingen toe te passen op je verkeer.
En dan wordt dat lijntje of (schaduw-)station plots een 'tool' die goeie diensten bewijst om iets te realiseren.
Als je geen zinnig doel voor ogen hebt ben je met een 3d-printer of zelfs een desktop-pc ook niet veel bijvoorbeeld.
En met een mospo-baantje is dat ook van dattum.


Dus Dirk:  eerst neus in de boeken en Flickr en op zoek naar beelden die blijven plakken en je pakken.
De rest volgt dan wel.


On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Kautenbach

Hoi Dirk,

Leukste en inderdaad het meest lastige dat er is, wikken en wegen....

Bepaal voor jezelf hoeveel ruimte je hebt en of je wilt rijden over lange baanvakken,  of wilt rangeren, dorp, stad of landschap, Duits, Belgisch of Frans.

Ga op zoek naar plaatjes die je aanspreken, en kijk eens bij banen die je aanspreken. Ga op zoek naar waarom je dat juist aanspreekt en maak en top 10 van wat je daaruit graag wilt.....

En dan starten met schuiven en puzzelen , vooral eens kijken naar zoveel mogelijk verschillende  benaderingen om de verschillende voor- en nadelen naar boven te krijgen.

Dan naar wat meer maatvast plan proberen te komen.

't blijft altijd lastig, want als je alles wilt maken wat je leuk vindt..... dus helaas, besef ook dat je een hele hoop niet kunt maken.....wikken en wegen. Probeer het vooral rustig te houden, met sporen en met verschillende hoekjes..

En 1e plannen op een forum zetten kan ook helpen, een hoop commentaar misschien,  maar slechter wordt je er, zeker op dit forum, zeker niet van  ;)

Wim

The Railwarrior

hoi Dirk,

ik ben ondertussen al bijna 7j aan het plannen maar tot op heden nog niet tot een baan gekomen.  Toch heb ik, hoe raar dat misschien ook klinkt, al veel lol gehad aan de hobby.

Vroeger speelde ik samen met mijn grootvader met de treintjes en na het overlijden van mijn grootvader, ondertussen 7j geleden besloot ik de hobby weer op te nemen.  Ik woonde destijds op een appartement en dacht eerst een kleinere baan te bouwen.

Ondertussen zijn we 2 kinderen verder en hebben we besloten een huis te bouwen met op zolder een ruimte voorzien voor de treinen en modelbouw in het algemeen.  Natuurlijk met 2 kinderen en nog een hoop werk aan het huis is het niet evident om zo maar te beginnen bouwen aan een modelbaan, zeker aangezien de bouw (zoals elke bouw wel vermoed ik) niet geheel van wel leien dakje is gelopen.

Desondanks volg ik op het forum hier verscheidene draadjes en haal ik veel inspiratie uit banen die hier te zien zijn en ook op diverse expo's waarvoor ik jaarlijks eens op ontraxx ga kijken in intermodellbau ga ik ook altijd naartoe met vrienden die weliswaar meer met modelvliegtuigen bezig zijn.  maar ook de expo in genk en/of leuven mag niet ontbreken. 

Wat ik wil ligt wat moeilijker, Als beroep ben ik zelf treinbestuurder en soms heb ik de neiging om het allemaal wat te realistisch te willen doen wat zoals hierboven reeds beschreven redelijk moeilijk is.  Wat ik wel graag zie is vooral langere treinen, Belgisch en graag wil ik ergens in mijn baantje wat elementen opnemen van nog andere interesse's, zo ben ik ook altijd actief geweest in de autosport maar ook de luchtvaart weet me wel te boeien, nu weet ik zelf ook wel dat er sommige dingen zijn die niet te combineren zijn en compromissen zullen moeten gesloten worden, zo wou ik in het begin zelfs een spoor 1 baantje bouwen in combinatie met een slot car circuit, ik had ooit een draadje hieromtrent gezien en voorbeelden, maar slechts weinig mooie uitvoeringen, waarin je dan natuurlijk het realisme echt wel geweld aan gaat doen.  Daarom toch maar H0.  Het zijn allemaal afwegingen die te maken zijn. Uiteindelijk is het bouwen van de baan een proces, en soms moet je je fantasie eens de loop laten.  Zo heb ik ondertussen al wat spoorwegmaterieel aangeschaft van treinen die me altijd aanspraken zoals de benelux of memling, maar ook de internationale treinen tussen brussel en luxemburg als de treinen tussen oostende, keulen en verder wisten altijd wel mijn interesse te trekken omwille van hun soms bonte samenstelling.  Voor mij persoonlijk staat de trein en zijn samenstelling centraal en zie ik ze graag rijden eerder dan dat ik een rangeerder ben.  Daarom ga ik waarschijnlijk een baantje maken waar ik de treinen zie rijden, misschien een wisseltje om van traject te wisselen maar verder vrij sober, met een mooie aankleding.

maar ook voor mij, nog een goed plan en uiteindelijk kom ik er wel uit, ondertussen geniet ik van de leuke uitjes met mijn zoon die ondertussen ook vol verwondering kijkt naar de treintjes die passeren.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirk

Citaat van: Kautenbach op 12 februari 2017, 14:43:00 PM

Bepaal voor jezelf hoeveel ruimte je hebt en of je wilt rijden over lange baanvakken,  of wilt rangeren, dorp, stad of landschap, Duits, Belgisch of Frans.


Ik weet wel wat ik graag wil, ik heb de ruimte en wat de prioriteiten zijn, alleen het op papier krijgen zoals ik het voor ogen heb is het probleem.

Citaat van: The Railwarrior op 12 februari 2017, 17:28:13 PM


ik ben ondertussen al bijna 7j aan het plannen maar tot op heden nog niet tot een baan gekomen.  Toch heb ik, hoe raar dat misschien ook klinkt, al veel lol gehad aan de hobby.


Maar ik heb al 10 jaar banen gemaakt, en omdat ik nooit iets moois heb kunnen maken zou ik het nu goed willen doen, zodat het de moeite is om ze ook af te werken.

Citaat van: Gerolf op 12 februari 2017, 20:49:47 PM
http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm kan misschien helpen  ::)

Gerolf, jou link heb ik opgeslagen, thnx, even vlug over jou site gesurft, jij bent wel van alle markten thuis, respect.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Frits.

Lang geleden heb ik voor het ontwerp van een hele grote tuinbaan (spoor 1) eens een model in 1 op 100 daarvan zitten plakken van karton. Kost erg weinig, leuk om te doen en het geeft een goed beeld van wat je later zult gaan maken. Dat kun je ook in een andere verhouding (bv 1 op 10) van je modelbaan maken uit afval karton een piepschuim.
Heel verhelderend. ;D
H0, 2 rail, digitaal, automatisering komt later nog. ??
Tijdperk 1960-1980. Rangeerterrein bij containerfabriek in Noord-Nederland.

OlivierV

Ik kijk ook naar wat ik graag zie uit het grote voorbeeld. Ik besef dat ik later een serieuzer baan ga mogen bezitten om dat allemaal te implementeren ... maar soit ...

Op dit moment (nog thuis wonende) was het kunnen rijden met mijn treinen belangrijk, de geclaimde ruimte niet echt gigantisch, dus het werd een ovaal met enkele opstelsporen. Dat ovaal werd zodanig uitgewerkt dat het een dubbelsporige hoofdbaan was, dat stukje werd aangekleed en ik zit zeg maar vanaf de andere oever van de "Maas" te kijken naar wat er aan de andere kant passeert. Zodoende kan mijn rollend materieel rijden (ook lange treinen zowel reizigers als goederen), kan ik me amuseren met scenery en in het niet aangeklede opstel/schaduwstation kan ik wat rangeren.

Verder heb ik een ruime interesse qua tijdperk en locaties/lijnen (wel Belgisch). Ik rij telkens tijdperkgebonden op mijn baan, dus het rollend materieel wisselt eens om de x tijd.

Mijn verzameling bestaat uit Belgisch materiaal en materiaal dat in België kwam tussen 1945 en nu dus tijdperk III tot en met VI. Maar enkel op vlak van locs wat ik mooi vind.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Ga eens kijken op www.sporenplan.nl. Daar staat een enorme hoop plannen van echte stations. Vervolgens zet je google earth open en kijkt eens rond in de virtuele omgeving. Je hebt dan een echt spoorplan, ziet op de luchtfoto' de omgeving en bebouwing, industrie. Zo heb ik uit eindelijk iets gevonden dat me aanstond.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirk

prima tip, bestaat er ook zoiets voor België?

edit; is voor heel europa, ik moet eerst kijken vooralleer ik reageer...

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Stef71

Ben hier ook al een heel end mee bezig. Te veel inspiratie of dan toch te weinig..... uren heb ik al versleten achter het pc scherm. Plannen opgeslagen van pinterest ed meer ... pfft doir het bos zie je soms de bomen niet meer.....