Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

vacature technieker elektronica

Gestart door Freek, 10 februari 2017, 21:19:38 PM

Metpetergaathetbeter

#15
't was mij niet te doen voor die job maar voor eerder om aan te tonen aan de zoon waarom er diende gestudeerd te worden  ;D ;)

Havoc

Citaat van: Freek op 11 februari 2017, 22:22:53 PM
Die richting Industriële ICT lijkt inderdaad het meeste op wat wij zoeken.
Als ik dat bekijk op de website van Onderwijskiezer ligt de nadruk vooral op netwerken en leren programmeren. Komt er nog zuivere elektronica aan te pas? Transistoren, opamps, FET's, ...? Tegenwoordig draait alles wel op de één of andere microcontroller, maar zonder die rand componenten kom je ook nergens.
De richting elektronica zoals ik die gekend heb bestaat precies niet meer? Of interpreteer ik dat dat verkeerd?

Dat is ook een probleem denk ik: geen algemene kennis meer. Men kan programmeren in 1 progemmeertaal en kent 1 processor. De rest? Toen ik jong was toen leerden we princiepes, algemene basiskennis, zaken die als je wat nadenkt universeel toepasbaar zijn. Men wist misschien niet wat een opa2134 was, maar men kende hoe een opamp werkte en wat de belangrijke parameters waren voor welke toepassingen. Men leerde de basis en de specifieke dingen opzoeken. Nu kent men enkele specifieke gevallen en de basis is onbekend. Denk dat daar iets scheelt. Als ik sommige I/O schakelingen zie komt mijn haar recht. (wat er nog over is) Beveiliging tegen onverwachtte spanningen en stromen, bandbreedtebeperkingen, emc, kortsluitingsbeveiliging? Als het keer op keer niet werkt zullen we eens kijken, misschien, als er iemand anders zegt wat er mis is.

En dat gaat zeker niet verbeteren als men de industrie mee gaat laten het studieprogramma schrijven. Die weten alleen wat ze vandaag nodig hebben, niet wat ze morgen gaan nodig hebben.

Dat veel vacatures niet ingevuld geraken komt ook door soms onredelijke eisen. Men wil x aantal jaar ervaring in iets zeer specifiek maar maar betalen voor een schoolverlater. Ik zie zo'n advertenties waar ik werk: ervaring in iets dat heel speciaal is en waar er maar 2 mee werken in dit land. Daar ga je niemand zo voor vinden tenzij je zelf gedurende jaren wil opleiden. En daar is nu geen geld voor, gevolg mensen beginnen en geven het snel op. Het omgekeerde is er ook hoor, redelijke aanbiedingen waar niemand voor komt opdagen omdat ze er zicht te schoon voor vinden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.