Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

vacature technieker elektronica

Gestart door Freek, 10 februari 2017, 21:19:38 PM

Freek

Hallo,

ik stel de vraag hier op het forum omdat er hier volgens mij ook veel mensen zijn die bezig zijn met elektronica.
Wij zijn op het bedrijf waar ik werk al enige tijd op zoek naar iemand met verstand van elektronica en die graag met elektronica bezig is.
Voor de geïnteresseerden: www.vdab.be/jobs/vacatures/55419819
Als iemand interesse heeft, reageer gerust.

Mijn vraag is vooral, hier komt zo goed als geen reactie op, waarom?
Spreekt de job omschrijving misschien niet aan, en waarom dan niet? Klopt er iets niet in de vacature?
Of wordt de site van VDAB gewoonweg niet gebruikt om naar een job te zoeken, waar ga je dan wel kijken als je op zoek bent naar een job?


Geef gerust je mening, ook al zoek je geen job.
Alvast bedankt.





Dirky

Dergelijke vacatures geraken niet/moeilijk ingevuld omdat een goede technieker al werk heeft. Ik heb zo meer dan 6 maand naar een tekenaar moeten zoeken en uiteindelijk een schoolverlater te pakken gekregen...
Dit probleem is typisch voor alle knelberoepen, en technieker is er zeker één van...

Dirkh

Ik denk dat volgende omschrijving van de vdab site de indruk geeft dat het bandwerk of montage werk is waardoor een HBO5 (A2) elektronica/elektromechanica afgeschrikt wordt.

Jobgerelateerde competenties

De componenten op de drager plaatsen en vastmaken De onderdelen aanbrengen en aansluiten in de behuizing of op het montageraam De componenten (weerstanden, transistors, diodes, ...) aanpassen aan de eigenschappen van de drager (elektronische kaarten, dragers, ...) De componenten controleren en klaarleggen in volgorde van montage

Als ik er niet elke morgen voor in de file moest gaan staan zou ik eventueel mijn kans wel wagen.

jlvjlv

De vraag is ongetwijfeld ook: wat zoekt men eigenlijk? Het diplomaniveau A2 is sinds 1963 eigenlijk al uit de onderwijswetgeving verdwenen. O ja, ik weet dat men die term hardnekkig is blijven gebruiken, maar dus voor iets wat feitelijk niet meer bestond. Jonge mensen vandaag komen dat in het onderwijs of op hun diploma als niveau-aanduiding niet meer tegen.
Daarenboven, als A2 vandaag nog zu bestaan dan zou het gaan om het kwalificatieniveau 4 van het Vlaams/Europees Kwalificatiesysteem (= diploma secundair onderwijs, in het geval van A2 behaald in het TSO of technisch technisch onderwijs). Een afgestudeerde van het hoger beroepsonderwijs daarentegen heeft een studiegetugschrift in handen van niveau 5 van datzelfde Vlaams/Europees Kwalificatiekader en moet dus een ander competentieniveau hebben behaald via een bijkomende studie na het secundair onderwijs. (Ter vergelijking: iemand met een bachelorniveau behaalt niveau 6 in datzelfde kwalificatiekader.).

Mvg
Johan

Havoc

Ik moet eerlijk zeggen dat dit nog een van de beter beschreven/geschreven aanbiedingen is. Je vindt er tenminste dingen in die je gaat moeten doen. Goed, die "jobgelerateerde competenties" komen eigenlijk neer op "je kan componenten selecteren en op een pcb solderen". En de "persoonsgebonden competenties" zijn zo algemeen dat je ze evengoed kan weglaten.  Maar voor de rest zit het wel goed.

Maar technische jobs zijn momenteel moeilijk om in te vulen. Zie ik ook waar ik nu werk, vele technische vacatures staan al lang open en naar ik hoor komen er weinig kandidaten op af. Die die wel afkomen zijn vaak niet echt geschikt (laat ons zeggen dat er meubelmakers afkomen op jobs voor elektriekers).

Wat mij persoonlijk vooral stoort aan dit soort vacatures is het niet vermelden van het bedrijf doet. Noem toch gewoon eens je bedrijf en zeg eens waar je mee bezig bent. Goed, pc's, pcb's en racks. Maar WAT???? Netwerkapparatuur, landbouwmachines, entertainment, mestverwerking,,...? Een internationaal bedrijf, moet je dan ook naar het buitenland?

Zelf heb ik mijn eerste job via de VDAB gevonden, dus niet gebruikt zou ik niet zeggen. Nu ja, dat is al meer dan 20 jaar geleden. De latere jobs echter via andere kanalen: Jobat, internet en persoonlijke relaties.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Freek

Dus als ik het goed begrepen heb wil die A2 niks meer zeggen. Ik heb mijn diploma in '98 behaald en toen was dat inderdaad Technisch secundair onderwijs, maar in de volksmond A2. Maar nu is dat dan niveau 4?
Ik zal vragen dat ze tekst een beetje aanpassen. Het is inderdaad geen bandwerk, wel kleine series.
Ik zal er ook bij adviseren dat ze een beetje uitleg bij zetten over wat Atos Engineering doet.

Wij doen Industriële automatisering, grotendeels voor de fabrikanten van auto gordels, maar ook vele uiteen lopende projecten die te maken hebben met automatisering. Wij bouwen vooral machines voor het testen van de autogordels. We zijn een kleine firma van zo'n 24 personen, maar we zijn wel wereldwijde marktleider in deze branche. Onze klanten zitten dan ook verspreid over de hele wereld.
Zowel de machines als de controllers zijn door ons ontwikkeld. Wij zoeken dus vooral iemand voor het testen van deze controllers, bestukken van kleine reeksen printplaten, assembleren van industriële PC's,...

Zegt dit misschien al meer dan wat er in de vacature staat?

@ Dirk: van Herentals komende is inderdaad de drukkere richting. Maar als ik dat zo hoor van de collega's die van die richting komen valt het goed mee. Als ze file hebben is dat meestal slechts nog 5 à 10 min tot aan de afrit Rotselaar en dan ben je er. Dus als het je interesseert, neem gerust is contact op. 


jlvjlv

Beste Freek

Je mikt wellicht op iemand, zoals jij, met een diploma secundair onderwijs na Technisch Secundair Onderwijs. De volksmond is de oude benamingen A1, A2, A3 ... inderdaad nog lang blijven gebruiken. Maar ontwikkelingen in het onderwijs maakten echter dat de vlag de lading niet meer dekte.

De verwijzing naar de Vlaams/Europese kwalificatieniveaus heb ik toegevoegd om aan te geven dat HBO5 een hoger en ander kwalificatieniveau is (en bijkomende studie na het secundair onderwijs vooronderstelt). Het gaat hier om een Europese standaard die het mogelijk moet maken om diploma's uit alle Europese lidstaten naar niveau te vergelijken. Dat is natuurlijk nodig als Europeanen in alle lidstaten kunnen solliciteren en werken. Informatie daarover vind je op www.vlaamsekwalificatiestructuur.be . Voor een goed begrip: ook die niveaus zijn bij het grote publiek vaak minder bekend.

Mvg
Johan

Havoc

Citaat van: Freek op 11 februari 2017, 15:09:17 PM
Wij doen Industriële automatisering, grotendeels voor de fabrikanten van auto gordels, maar ook vele uiteen lopende projecten die te maken hebben met automatisering. Wij bouwen vooral machines voor het testen van de autogordels. We zijn een kleine firma van zo'n 24 personen, maar we zijn wel wereldwijde marktleider in deze branche. Onze klanten zitten dan ook verspreid over de hele wereld.
Zowel de machines als de controllers zijn door ons ontwikkeld. Wij zoeken dus vooral iemand voor het testen van deze controllers, bestukken van kleine reeksen printplaten, assembleren van industriële PC's,...

Zegt dit misschien al meer dan wat er in de vacature staat?

Voor mij is dat al heel wat duidelijker en geeft ook beter aan wat er te doen is. Zowel over de firma als over de job.

Natuurlijk moet je ook zien dat het legaal in orde is. Maar daar weet ik niets van, kunnen ze bij de vdab waarschijnlijk wel me helpen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

rgp

Hallo,

Technische beroepen zijn idd serieuze knelpuntberoepen, je moet daar echt iets kunnen, niet enkel lullen en de wereldverbeteraar spelen.

400.000 doppers en zo'n vacatures geraken niet ingevuld, of mss wel door één of andere uit een dichtbij of ver land en dan gaan die 400.000 lullen, dat vreemdelingen hun job afnemen.

Denk dat de hangmatten in vele gevallen nog veel te luxueus zijn. Wraakroepend in feite.

Roland

Metpetergaathetbeter

het lijkt erop dat mijn zoon volgend jaar misschien  :-\ aan die eisen kan voldoen

Freek

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 11 februari 2017, 18:06:57 PM
het lijkt erop dat mijn zoon volgend jaar misschien  :-\ aan die eisen kan voldoen
Ik hoop dat we tegen dan al iemand gevonden hebben. Indien niet weet ik wel iets ;D. In ieder geval als hij afgestudeerd is en hij zoekt werk, dan mag hij altijd zijn CV opsturen.
Ik zou ook durven zeggen, ze moeten geen diploma hebben. Als ze zich kunnen bewijzen zijn we zeer tevreden. We hebben al vaker mensen in dienst genomen zonder diploma of met een diploma dat totaal niets met de job te maken heeft. En tot op de dag van vandaag nog geen enkel spijt van gehad.
Maar dat ga je als vader ook niet aan je zoon vertellen denk ik.

Iedereen alvast bedankt voor de opmerkingen. Ik ga het maandag eens voorleggen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Freek op 11 februari 2017, 21:04:37 PM
Maar dat ga je als vader ook niet aan je zoon vertellen denk ik.
daar is iets van  :) ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 11 februari 2017, 18:06:57 PM
het lijkt erop dat mijn zoon volgend jaar misschien  :-\ aan die eisen kan voldoen
misschien eens zoeken naar wat mijn zoon studeert, een aantal scholen blijkt dat te geven

Industrieële ICT  :-\ ;)

Freek

Die richting Industriële ICT lijkt inderdaad het meeste op wat wij zoeken.
Als ik dat bekijk op de website van Onderwijskiezer ligt de nadruk vooral op netwerken en leren programmeren. Komt er nog zuivere elektronica aan te pas? Transistoren, opamps, FET's, ...? Tegenwoordig draait alles wel op de één of andere microcontroller, maar zonder die rand componenten kom je ook nergens.
De richting elektronica zoals ik die gekend heb bestaat precies niet meer? Of interpreteer ik dat dat verkeerd?


Metpetergaathetbeter

ik liet hem de voorwaarden VDAB zien en hij beweerde aan die eisen die  gesteld werden dit jaar en volgend (school)jaar te "kunnen?" aan voldoen, hij heeft in zijn lessenpakket 4 uren elektronica  :-\