Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

M1 rijtuigen

Gestart door Peter, 08 februari 2017, 11:20:48 AM

Peter

Voor bij mijn toekomstig diorama van Antwerpen-Linkeroever ben ik "eindelijk" een M1 rijtuig van OVB aan het afwerken.
Nu heb ik een vraagje over de handgrepen aan de deuren.
Op al de foto's van het grote voorbeeld is het kortste gedeelte bovenaan, bij bijna alle model foto's zie ik dat dat onderaan staat.
Zijn de model foto's dan allen verkeerd of zijn bij het grote voorbeeld de 'meestal gerestaureerde rijtuigen' verkeerd terug gemonteerd?
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Het klopt dat veel mensen de handgrepen verkeerd hebben gemonteerd.
Kijk gewoon naar foto's uit het grootbedrijf.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

#2

Zie de huidige MSM 166:    de voorpagina   +   foto  nr. 16   op   blz. 36     :   een H0-M1 van Peter VG  op zijn Hamsart-baan.
Dat is toch 'n   M1  , of vergis 'k me ?

Toen ik mijn  OVB-M1's  afmonteerde, jaren geleden, heb 'k toch foto's gezocht & gevonden om de handgrepen correct te plaatsen.

Powered By Diesel

Let ook op de plaatsing van de ventilatoren.
Volgens de foto's uit de boeken van Nicolas Collection reeks 60 en andere bronnen, dient er niet in elk gaatje een ventilator gemonteerd te worden.

Kijk ook maar even op deze pagina, 2de foto
http://www.pfttsp.be/index.php/nl-NL/materieel/rijtuigen/177-m1-49108-bdx

Weet niet of dit altijd zo is geweest doorheen de tijdperken, of dat dit een latere aanpassing was.
running on heavy fuel

PeterVG

De handleiding bij de M1 bouwsets is heel summier. Daardoor was ook ik op het foute been gezet en heb mijn handgrepen foutief gemonteerd. Die fout heb ik rechtgezet. De M1 op de cover van MSM 166 heeft de handgrepen gemonteerd zoals het hoort. Onderaan is de langste zijde gemonteerd en bovenaan de korte zijde. De bufferplaten zijn ook niet evident. De bouwtekening heeft deze simpelweg vergeten. Maar fotos tonen aan dat de kortste zijde bovenaan thuis hoort.
De ventilatoren op het dak werden inderdaad tijdens de loop der jaren deels verwijderd. Maar bij levering zaten ze er allemaal op. Dus voor een tijdperk III variant moeten ze allemaal gemonteerd worden.

Ludwig

Kan er iemand een foto plaatsen hier het dan wel moet?
Bijvoorbaat dank.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2




Herwig

#9
citaat van PeterVG:      ..."...De M1 op de cover van MSM 166 heeft de handgrepen gemonteerd zoals het hoort..."...

Vraag:  zeker na het schilderen met    "zilververf"    zijn die verticale handgrepen veel te fors.
Zouden er ergens fijnere onderdeeltjes verkrijgbaar zijn ?     Eens gaan zoeken bij de PB-dingetjes ?
Of zelf gaan plooien op een malletje ?

Peter

Een malletje maken en dan die handgrepen plooien en dan bij voorkeur in nieuwzilver of zoiets. Dan zijn ze direkt in de juiste kleur.
Gelukkig dat ik de gaatjes nog niet heb uitgeboord. ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

bollen neus

Heb eens een rijtuig voorzien van zilver/nikkel draad grepen, plooien ging gemakkelijk. Ook niet zo dik natuurlijk 0,33 m/m dikte.
Den Eric.

Peter

#12
Mijn beide M1 rijtuigen voor op het Antwerpen-Linkeroever diorama zijn, op enkele kleinigheden na, klaar.
De handgrepen heb ik voorlopig maar zo gelaten. Kan ze nog altijd vervangen later.
het interieur is wel volledig geschilderd (venster tabletten inklusief)

DSCN2793-2 by Peter Verlooy, on Flickr

DSCN2794-2 by Peter Verlooy, on Flickr

. by Peter Verlooy, on Flickr

DSCN2798-2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Mooi gedaan Peter!

Toevallig geen foto van het binneninterieur?

Ik heb ook nog wat setjes liggen die eens gebouwd moeten worden  8)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

Derde en dus laatste rijtuig is ook klaar geraakt. Meer zijn er niet, want heb net nog eens nagekeken en er staan geen bouwsets meer op de website van Olaerts, dus ook geen K-rijtuigen in bouwset.
Zal morgen de foto's van het interieur van het 2e/3e klasse rijtuig hier posten.
Met vriendelijke groeten
Peter