Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Demonstratieloc Belgische lijndiesels

Gestart door Cozzy, 06 februari 2017, 21:00:19 PM

stoomlokje

wat je zelf tekent , is van jou en daar kan niemand iets tegen doen , wat je dan wel zou kunnen ,is hiervoor zelf een octrooi aanvragen , maar dat kost dan ook weer veel papieren rompslomp en geld.

Michiel

Inderdaad, Tom, niets van aantrekken. Gewoon je ding doen.

Het is wel heel duidelijjk hoe diep een bedrijf als EMD kan vallen: Geld proberen te kloppen uit de kleine hobbyist voor iets dat in de verste verte niets te maken heeft met hun 70 jaar oude product, achterhaald door de tijd. Je kleine plastieke model heeft geen dieselmotor, geen electro-hydraulische (of welke dan ook) overbrenging, geen remwerk, het is niet eens van staal, en enkel de buitenkant lijkt een beetje op hun producten maar dan een stuk kleiner met aantoonbare verschillen.... "geïnspireerd door", zou je kunnen zeggen.

Narcistische paranoia tot het belachelijke toe, arrogantie zonder maat. Ze zijn erg diep gevallen bij EMD, en tonen hoe kleingeestig ze zijn geworden. En wanneer je met veel geld over de brug komt, zijn ze vriendelijk en toeschikkelijk? Voor dat soort gedrag kan ik ook een paar woorden verzinnen. Ze komen erg slecht uit dit verhaal. Zielig is dit.

Tom, ga gewoon door, je maakt EEN modellocomotiefje dat toevallig een beetje lijkt op een EMD MRS1. Octrooi, Patent of wat voor onzin ook, René Magritte zei het al eens met een schilderij: "Ceci n"est pas une pipe!". Dat EMD moge stikken in hun plannen. Nah! Ik heb gezegd.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

@Dirk,
vroeger heb ik ook de plannen van het station van Nederbrakel gewoon kunnen kopen.

Had ik nu die mannen bij B-rail niet vermeld dat het voor mijn zaak was, om er iets aan te verdienen, had ik waarschijnlijk de plannen al gehad.
Maar ze zijn hier dus ook zo laag aan het vallen als bij EMD! Ze moeten "iets" aanrekenen omdat ik hun ontwerp gebruik. Ze weten alleen nog niet hoeveel en daarmee houden ze me al jaren aan 't lijntje...

... en dan gaan er veel kleine fabrikanten over kop  >:(

@Tom, wat je voor jezelf doet is geen "commerciele activiteit". Dus hoef je daaromtrent total geen zorgen te maken.

Cozzy

Hallo,

allen bedankt voor de betrokkenheid!
Ik blijf mbt de mail van Paul (waarvoor dank!) tegen 2 dingen aanlopen nl.
1) er is - zoals Dirky ook aanhaalt - geen commerciële activiteit mee gemoeid
2) er is geen sprake van de bouw van een volledige lok, het gaat enkel over de zelfbouw van een kap die op een donorlok terecht komt

Ik zie wel hoe dit verder gaat...

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

gm567c

Eens dit draadje een zet geven... :)Zijn er al vorderingen met de bouw?

Voor een donor-onderstel zou ik zoeken naar een SD7 of SD9,
de zogenaamde "Cadillac"-lokomotief... 8)

...en eveneens een GM-loc., met vergelijkbare draaistellen.

Wat de kap betreft is het een grappig detail dat de huif dakvormig is,
net al bij z'n verre nazaat de Class 66 :D

Mvg,

Tis

daylight

#35
Lieve deugd! Zelfs als het bericht van Dave Slaters hieronder al een paar jaar oud zou zijn, dan staat het nog vol halve waarheden of zelfs totaal verkeerde informatie.

Ik ga me hier beperken tot de twee belangrijkste elementen:

1)   Het laatste faillissement van Lionel is er niet gekomen omwille van licentierechten van UP. Het failliet kwam er na een langdurige en gecompliceerde (1999-2006) rechtszaak, aangespannen door Mike Wolf van MTH wegens industriele spionage in Korea. Of dit werkelijk met medeweten van Lionel gebeurde of niet is nooit echt helemaal duidelijk geworden. Hoe dan ook, iets dergelijks heeft zich enkele jaren later nog eens voorgedaan toen BLI met min of meer dezelfde beschuldiging te maken kreeg. Ditmaal kwam het echter niet tot een faling, maar werd er een regeling getroffen waarbij een aantal modellen van BLI (onder meer de Alco PA-1) naar MTH overgingen.

2)   Wat betreft de UP licentie... In 2005 kwam Union Pacific -daartoe gedreven door een paar juristen die zonder veel kennis van de sector dachten dat er op de modeltreinmarkt goed geld te rapen viel voor de maatschappij-  inderdaad op de proppen met een eis voor licentievergoedingen voor modeltreinen, die zo hoog waren dat ze een voelbare invloed op de kost van modellen zouden gehad hebben, zoniet de productie van bepaalde modellen compleet onhaalbaar zouden hebben gemaakt.

Onder bedreiging met een rechtszaak  wegens inbreuk op intellectueel eigendom en niet-toegelaten gebruik van een handelsmerk (UP heeft oneindig veel diepere zakken dan kleine modeltreinbouwers - een klassiek voorbeeld van David tegen Goliath...) tekenden onder meer Athearn en Lionel een overeenkomst met UP. Maar dan kwam er een kink in de kabel... Mike Wolf (MTH), die niet aan zijn eerste proefstuk toe was, aanvaardde dit niet en liet het tot een proces komen. Om het kort te maken: het kwam buiten de rechtszaal tot een overeenkomst waarbij UP afzag van alle financiele eisen voor de licentie voor modellen van UP en zijn voorgangers en opgeslorpte maatschappijen (SP, C&NW, WP, MP enzovoorts). En dit niet alleen tegenover MTH, maar -na een complete herziening van UP's licentieprogramma- geldig voor alle producenten. Licenties zijn gratis te verkrijgen en moeten niet op termijn vernieuwd worden, maar dienen alleen om te verzekeren dat UP's intellectuele eigendom gerespecteerd wordt en de maatschappij realistisch weergegeven.

Kijk eens hier:
https://www.uprr.com/newsinfo/releases/heritage_and_steam/2006/1108_mth.shtml

Amerikaanse hobbytijdschriften (bvb. Model Railroader in het editoriaal van januari 2007) hebben hierover uitgebreid bericht.

In het geval van een 3- geprinte kast, waarvan hoogstens enkele tientallen exemplaren gemaakt zouden worden, is zelfs dat de moeite niet. Nietalleen is dit Belgie en niet de VS,  een rechtszaak zou UP fortuinen kosten. Maar als je echt wil, kan je gerust eens op UP's website gaan rondsnuffelen.

Mijn bronnen: ik breng minstens een maand per jaar door in de VS in het modelspoormilieu, en ben goed bevriend met een aantal (mede-)eigenaars van grote modeltreinfirma's en leden van de Hobby Manufacturers' Association. En zoals al vermeld is dit uitvoerig beschreven in de gespecialiseede pers.

Veel succes met je model!

WDW



HELLO?

IK stuur een paar mails die ik toen kreeg van Dave Slaters in de US.

There is, however, a VERY serious problem with this undertaking. Please let me explain: EMD has touched on this with you. They ABSOLUTELYA DO NOT WANT any of their designs copied or in any way reproduced without their written permission, in the form of a license. You must pay a fee for this license.

Also, they and the Union Pacific Railroad, have successfully sued Lionel, Williams and I-Line for infringement of their intellectual properties, namely making models and selling them without a license!

All three of these companies have been driven into bankruptcy because of these rightful lawsuits. This has been discussed in such magazines as Trains, Railroad Model Craftsman and Railway Age.

The entire railroad community both proto type, and modeling hobby is closely attuned to this.  The consensus of opinion from all the discussions with both sides in these magazines, and other news commentary is that the manufacturers of the railroad equipment, as well as the railroads, who also build locomotives and cars, are no longer going to tolerate model makers making huge sums of money by modeling their products without a license agreement, and payment of fees for such license.

Case in point: The Ford Motor Company not long ago settled a multi-million dollar lawsuit against model makers for this very thing, and now, grants licenses for same, once approved by the company. Several other companies are Boeing Aircraft, Harley Davidson Motorcycles, The General Motors Corporation, to name just a few.

My advice is to apply for a license, agree upon a fee for this, and then, they will happily, once approving of the most small detail, grant the request. Being overseas is absolutely no shield from this action, believe me.

I can offer a small consolation, and this is that EMD was recently bought out from the GM group.This could mean that the license fee might be less. The abbreviation now stands for Electro Motive Diesel.  One of their tool free US telephone numbers is: 1-(800) 808-7245. This is Huma, Louisiana. Bear in mind their local time. They can answer many questions. The tech Rep there is a Mr. Ray Sykes, who has been with them for many years, and is very easy to work with. He, in turn will call their HQ at LaGrange, Illinois, for further guidance, or refer you directly. This is Rail Support Industries. (RSI) They are a subsidiary of the Kirby Corporation. This genealogy is important to know. I have worked with them for years during the 9 year restoration of the #1820. They were VERY cautious in this endeavor as well, they sent 6 people out to the museum site where we were doing the work, and inspected everything very carefully, as well as interviewed me for several hours, requiring periodic reports with photos, etc. They finally signed off, and invited me to bring the finished loco to the annual Locomotive Show at Los Angeles, as an example of the longevity of the product, restored to like new condition. I encountered the same situation when restoring a Fairbanks-Morse locomotive that was retired from the UP. Same result. Object: If you work with them they are very co-operative, providing that you understand their position. They are in business, and they want to lower their exposure to liability, as well as make a fair profit.

Please be advised, once again, that they are not in the least bit shy about filing massive lawsuits internationally to protect their properties.

I hope this is a help.

Please respond with your thoughts.

Cheers!

Dave Slater
San Diego,CA

No, you didn't misinterpret my last email....I didn't give you enough information. Please go back to the museum site, and click on MRS-1 Diesel locomotives. Once there, you are looking at chopped builder's drawings. However, by clicking on all the links there such as Rootes Blowers, you will have the locomotive drawings in their entirety. However, I would not use these drawings without a license from EMD, as they will find out about this. They have "scouts" all over the world, looking for these transgressions.  As earlier mentioned, they are relentless in going after violators of even one model. There is a guy not far from where I live who was fined $25,000.00 for making one model of an SW8 without a license.

Please, be careful!

I checked and Model Railroader never printed any drawings of that particular EMD unit. You may try to contact:

Electro-Motive Division
9301 W. 55th St.
La Grange, IL 60525
Lynn Passet
708-387-6106

That's a name and number I have in my Rolodex from years ago (at least 10) so I don't know if it's still valid, but I'd say it's worth a try.

Groetjes,
Paul Bellon.