Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Demonstratieloc Belgische lijndiesels

Gestart door Cozzy, 06 februari 2017, 21:00:19 PM

stefanic

Ja, zeker een boeiend verhaal voor MSM.... maar dan in combinatie met een bouwverslag van het model, of bespreking van een commerciële uitvoering. Het verhaal over de loc zelf heeft ooit al wel in OpDeBaan gestaan en wordt ook vermeld in Diesels van Max Delie, weliswaar telkens zonder het 'happy-end verhaal met Belgische noot' ,erbij.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Wel, Stefan, dan heb je er een nieuwe uitdaging bij: een schaalmodel bouwen van de 1818, eventueel in samenwerking met Tom, een (foto)verslag bijhouden hoe je (jullie) het gemaakt hebt (hebben) en hoe anderen het zouden kunnen namaken, en dan weer het verhaal vertellen van de machine met als kers op de taart, hoe je deze loc hebt kunnen terugvinden, en bewaren als museumloc. Doen, Stefan!  ;)  8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

Of gewoon al de "kap" maken,  is al voldoende .........de rest doen wij zelf wel
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

stefanic

Citaat van: Michiel op 07 maart 2017, 07:31:18 AM
Wel, Stefan, dan heb je er een nieuwe uitdaging bij: een schaalmodel bouwen van de 1818, eventueel in samenwerking met Tom, een (foto)verslag bijhouden hoe je (jullie) het gemaakt hebt (hebben) en hoe anderen het zouden kunnen namaken, en dan weer het verhaal vertellen van de machine met als kers op de taart, hoe je deze loc hebt kunnen terugvinden, en bewaren als museumloc. Doen, Stefan!  ;)  8) 8)
Mooi in theorie...
Als je weet dat ik al meer dan 2 jaar niets (echt NIETS) van modelbouw heb kunnen doen. Plannen maken ja, en dromen,... en glimpen opvangen van de onderbouw van mijn spoor I baan, met functioneel sporenplan en al,... en volgestapeld met allerhande andere projecten en hobbymateriaal...
Ik probeer al even lang van mijn hart een steen te maken en vanalles buitengooien, maar ik ben, net als mijn echtgenote, nogal een 'bijhouder'... :-[
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Cozzy

Hallo allemaal,

Wat een aangename ontdekking Stefan!
Jouw site is mij al erg nuttig geweest, een schat aan links naar fotomateriaal...
Ondertussen heb ik zoals eerder gezegd nog wat extra materiaal verzameld die het bouwen van een replica in 1/87 zouden moeten mogelijk maken.
Als ik jou kan helpen met maten enz... wil ik je zeker helpen eens het model volledig klaar is.
Mogelijk kan er eea voor jou via een 'rescale' helpen bij de bouw van een spoor-I model.

Michiel, je bent echt een bruisende bron van ideeën ;) wat je omschrijft zou op termijn een leuk artikel kunnen worden.

Hieronder enkele plaatjes van de huidige stand van zaken:

EMD MRS-1
, on Flickr


EMD MRS-1
, on Flickr


EMD MRS-1
, on Flickr


EMD MRS-1
, on Flickr

To be continued...

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Havoc

Wat me altijd opvalt is dat men alles direct in 1x wil tekenen en printen. Ik denk dat je betere resultaten kan bekomen als je sommige stukken apart laat printen of maken. Bij 3d printen heb je altijd de laagopbouw met zijn specifieke ribbels hebt. Vooral met rondingen kan dat soms opvallen. Je kan dan ook gebruik maken van mogelijkheden van andere materialen.

Bvb bij deze kap zou ik het handwiel voor de rem apart laten maken. De groep van de koplampen ook (zodat je gemallijk licht erin kan steken). De ladders er apart opzetten met draad. De roosters uit geetst metaal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Cozzy

Hallo Johan,

Bedankt voor je input!

De tekening die je hierboven ziet geeft een totaalbeeld van waar het model nu staat.
Verschillende onderdelen zijn er apart in gemaakt ('components' in Sketchup) voordelen ervan heb je zelf net aangegeven net als het feit dat je indien nodig het component maar 1x dient te wijzigen.

Voor de roosters ben ik er nog niet uit wat het beste is (ze bestaan ook als apart onderdeel in dit model).
De trapjes zou ik als onderdeel van de kast verkiezen ipv aparte draad omdat het zó klein is dat onderlinge verschillen mogelijk snel opvallen (denk ik... geen idee of dit een gegronde reden is, anderzijds heb ik van etsen totaal geen kaas gegeten  :-\)
De koplampen units zijn ook aparte onderdelen waarbij al rekening is gehouden met de inbouw van 2mm staafleds.

Wat de materialen bij shapeways zelf betreft is de 'Frosted Ultra Detail' het materiaal dat de kleinste detaillering toelaat.
In de niet-3D omgeving ken ikzelf te weinig van bruikbare alternatieven en vooral van hun methodes en materiaal om het te vervaardigen (etsen, nieuwzilver?)

Het is fijn om te lezen dat er mensen meedenken... kan het eindresultaat enkel maar ten goede komen  ;)
Als je nog dingen ziet die beter/anders kunnen laat zeker weten!

Groeten,
Tom   
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Havoc

Niet echt ,het zijn zo enkele dingen die me altijd weer opvallen. Heb vroeger op het werk regelmatig stukken getekend en die laten printen (stereolithografie eigenlijk, printen was er nog niet). Ben toen enkele malen tegen de lamp gelopen, vooral met clipsen. Maar vermits dat proto's waren voor injectiegietstukken was samenstellen geen optie.

Zelf zou ik nu al het onderstel erin te steken om te zien waar het daargast wringen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Cozzy

Hallo allemaal,

Hieronder enkele plaatjes van de vorderingen van de loc...
De kap begint echt vorm te krijgen! Wordt spannend nu...


EMD MRS-1
  on Flickr


EMD MRS-1
  on Flickr


EMD MRS-1
  on Flickr


EMD MRS-1
  on Flickr


EMD MRS-1
  on Flickr


EMD MRS-1
  on Flickr


EMD MRS-1
  on Flickr


EMD MRS-1
  on Flickr


EMD MRS-1
  on Flickr

To be continued...

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Dirky

Echt mooi tekenwerk Tom!

Wat ik zeker zou doen:
De trap-buizen en de handvatten en hijsogen vervangen door messing. Voor de traptreden kan je eventueel een malletje ontwerpen en laten printen.
Wat ik zou overwegen:
De basis-kast in een schuurbaar material laten printen en alles wat deuren en rooster e.d. aangaat laten printen in frosted detail en als inzetstukken in je basis zetten. Dat zal mijn gedacht veel handigers zijn i.v.m. opkuisen van de details.

Doe zo voort zou ik zeggen! Komt zeker in orde!  ;)

modèlisme

HELLO?
Ik weet dat die loc tentoongesteld staat in Alaska .
Ik heb een email gestuurd om naar plannen tevragen, maar die hebben ze niet, ik werd wel uigenodigd de loc op te meten en een plan te tekenen, zodat dan ook een plan ervan konden hebben.
Ik heb dit niet gedaan, maar wel verder stappen ondernomen aan de plannen te geraken.
De plannen zijn  nog bij de bouwer van deze loc ( General motors ), maar er is niet aan te geraken, enkel voor veel geld.

IK stuur een paar mails die ik toen kreeg van Dave Slaters in de US.

With regard to the drawings, I refer you to the website of The San Diego Railroad Museum. (www.sdrm.org ) Once there, please of to Roster. Then, to Diesel Locomotives. Them To, first, #1820. Once there, by clicking on a variety of the links, you will come upon builder's drawings. After finishing with that, please come out, and back to the Diesel Locomotive Roster page, and go to #1809. There is more information there, though, the most of what you may be looking for is contained at the #1820 location.

I also have the capability of getting you hard copy of these drawings, I am fairly sure.

I want no compensation for any of this. Perish the thought!

There is, however, a VERY serious problem with this undertaking. Please let me explain: EMD has touched on this with you. They ABSOLUTELYA DO NOT WANT any of their designs copied or in any way reproduced without their written permission, in the form of a license. You must pay a fee for this license.

Also, they and the Union Pacific Railroad, have successfully sued Lionel, Williams and I-Line for infringement of their intellectual properties, namely making models and selling them without a license!

All three of these companies have been driven into bankruptcy because of these rightful lawsuits. This has been discussed in such magazines as Trains, Railroad Model Craftsman and Railway Age.

The entire railroad community both proto type, and modeling hobby is closely attuned to this.  The consensus of opinion from all the discussions with both sides in these magazines, and other news commentary is that the manufacturers of the railroad equipment, as well as the railroads, who also build locomotives and cars, are no longer going to tolerate model makers making huge sums of money by modeling their products without a license agreement, and payment of fees for such license.

Case in point: The Ford Motor Company not long ago settled a multi-million dollar lawsuit against model makers for this very thing, and now, grants licenses for same, once approved by the company. Several other companies are Boeing Aircraft, Harley Davidson Motorcycles, The General Motors Corporation, to name just a few.

My advice is to apply for a license, agree upon a fee for this, and then, they will happily, once approving of the most small detail, grant the request. Being overseas is absolutely no shield from this action, believe me.

I can offer a small consolation, and this is that EMD was recently bought out from the GM group.This could mean that the license fee might be less. The abbreviation now stands for Electro Motive Diesel.  One of their tool free US telephone numbers is: 1-(800) 808-7245. This is Huma, Louisiana. Bear in mind their local time. They can answer many questions. The tech Rep there is a Mr. Ray Sykes, who has been with them for many years, and is very easy to work with. He, in turn will call their HQ at LaGrange, Illinois, for further guidance, or refer you directly. This is Rail Support Industries. (RSI) They are a subsidiary of the Kirby Corporation. This genealogy is important to know. I have worked with them for years during the 9 year restoration of the #1820. They were VERY cautious in this endeavor as well, they sent 6 people out to the museum site where we were doing the work, and inspected everything very carefully, as well as interviewed me for several hours, requiring periodic reports with photos, etc. They finally signed off, and invited me to bring the finished loco to the annual Locomotive Show at Los Angeles, as an example of the longevity of the product, restored to like new condition. I encountered the same situation when restoring a Fairbanks-Morse locomotive that was retired from the UP. Same result. Object: If you work with them they are very co-operative, providing that you understand their position. They are in business, and they want to lower their exposure to liability, as well as make a fair profit.

Please be advised, once again, that they are not in the least bit shy about filing massive lawsuits internationally to protect their properties.

I hope this is a help.

Please respond with your thoughts.

Cheers!

Dave Slater
San Diego,CA

No, you didn't misinterpret my last email....I didn't give you enough information. Please go back to the museum site, and click on MRS-1 Diesel locomotives. Once there, you are looking at chopped builder's drawings. However, by clicking on all the links there such as Rootes Blowers, you will have the locomotive drawings in their entirety. However, I would not use these drawings without a license from EMD, as they will find out about this. They have "scouts" all over the world, looking for these transgressions.  As earlier mentioned, they are relentless in going after violators of even one model. There is a guy not far from where I live who was fined $25,000.00 for making one model of an SW8 without a license.

Please, be careful!

I checked and Model Railroader never printed any drawings of that particular EMD unit. You may try to contact:

Electro-Motive Division
9301 W. 55th St.
La Grange, IL 60525
Lynn Passet
708-387-6106

That's a name and number I have in my Rolodex from years ago (at least 10) so I don't know if it's still valid, but I'd say it's worth a try.

Groetjes,
Paul Bellon.



 

doomslu

Als ik het goed begrijp ruiken sommige (Amerikaanse?) bedrijven geld. Als ze denken dat te vinden in de modelbouw-wereld zouden ze wel eens van een kale reis thuis kunnen komen.
Het enige voorspelbare resultaat, moest deze trend zich doorzitten, is het einde van de modelbouw...  :-\
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

Amerikaanse bedrijven Luc? Waarom denk je dat ik de bestelde plannen van de 59 niet krijg van B-rail? Al meer dan 4 jaar houden die kerels me aan het lijntje en ze zijn zelfs zo lomp op geen enkele email te antwoorden. Er wordt eerst een regeling uitgewerkt zodat zij er ook geld gaan aan verdienen aan die 5 spoor 1 locs die ik plan te bouwen... Aasgieren met geen enkel inzicht hoe het eraan toegaat in het modelspoorwereldje, behalve dan aan dat deel waar ze zelf geld mee verdienen. Ze denken ook "big money" te scheppen met mijn 5 59's... >:(

D_Loc

Dat is dan echt iets van de laatste jaren, eind jaren 80 of begin jaren 90 heb ik ooit de plannen van de reeks 55 gevraagd. Die kon ik aanschaffen voor een kleine vergoeding, ik weet niet meer hoeveel het was maar ik heb dat destijds gedaan en de plannen zonder problemen ontvangen in groot (A0 of groter) formaat. Daar zaten ook de plannen voor de schilderingen bij (blauwe en geel-groene).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Cozzy

Hallo allemaal,

@ Dirky: Bedankt voor de veren ;) Het is naar goed vermogen gedaan op basis van een zelfgemaakte vectortekening.
Vervolgens kan ik elke maat min of meer reproduceren. Zal zeker niet 100% zijn maar de gelijkenis is er  :)

Wat de trap-buizen betreft dacht ik aan 0,3 mm verenstaal?
De suggesties ivm de trap-buizen, handvatten en hijsogen te vervangen door messing neem ik ter harte alleen heb ik hier totaal geen ervaring mee, laat staan met het ontwerpen van een loc. Hoe combineer je de twee dan (print en messing) en hoe teken je voor messing (verschil in diktes enz...)
Wat bedoel je met het malletje voor de traptreden?

Wat ik zou overwegen:
De basis-kast in een schuurbaar material laten printen en alles wat deuren en rooster e.d. aangaat laten printen in frosted detail en als inzetstukken in je basis zetten. Dat zal mijn gedacht veel handigers zijn i.v.m. opkuisen van de details.

Deze manier vraagt wellicht een (bijna) volledige hertekening van het model  :-[ 
Wat moet ik me voorstellen bij opkuisen van details? Ik heb nog nooit een 3D print laten maken, weet dus ook niet wat er me te wachten staat  ::)

@ Paul, Luc & Dirk:
Dit is de bedrijvenwereld op zijn best zeker...
Wat ik er niet meteen uithaal is dat  heel deze hocus-pocus ook geldt voor een of andere treinenliefhebber die dit  model voor zichzelf maakt (lees: geen centen aan verdient)... gewoon omdat het kan, en niet eens op basis van plannen maar op basis van een simpele regel van drie en een zelfgemaakte vectortekening...
Als dit echter 'no matter what' voor iedereen geldt dan kan ik op termijn niet anders dan gewoon alle deze informatie weg te halen... wat al helemaal sneu is.

To be continued...

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog