Demonstratieloc Belgische lijndiesels

Gestart door Cozzy, 06 februari 2017, 21:00:19 PM

Cozzy

In het boek 'Diesel' van Max Delie wordt melding gemaakt van loc 1818, een demonstratieloc van GM van het Amerikaanse leger die in Aachen gestationeerd was.
Deze machine heeft uiteindelijk een en ander betekend in de latere keuze van de ons bekende diesels...
Enig opzoekwerk geeft aan dat het om een EMD MRS-1 van General Motors gaat.

Nu de 'question jambon' (hamvraag gelijk ze zeggen) voor de modelexperten onder ons:
is dit type - daarom niet letterlijk - ooit uitgebracht in 1/87 of misschien nog ergens verkrijgbaar?

Het gaat om deze machine:

Bron: www.belrail.be

Ben erg benieuwd...  :)

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Sicco


Michiel

Ik heb een 8-tal jaar geleden zitten zoeken naar een schaal-N model van deze locomotief, maar helemaal niets.

In H0 weet ik het niet. Dat is zo'n vreemde schaal.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Cozzy

@ Michiel: ik had zelf ook al een vaag vermoeden dat er niet meteen iets te vinden zou zijn...

@Sicco: dank voor de link! Heb ondertussen nog verder gezocht en aardig wat fotomateriaal en plannen bij mekaar gesprokkeld.
Nu is het zaak om even een afweging te maken wat de haalbaarheid is van zelf het model te bouwen, vertrekkende van een donor-chassis.

Aangezien het allemaal nieuw is voor mij zit ik met meer vragen dan antwoorden momenteel  ::)
Misschien dat sommigen onder jullie mij op weg kunnen zetten?

Een aantal concrete vragen die ik me stel:

Donor-chassis: waar dien je op te letten (buiten het feit dat het aantal assen overeen komt natuurlijk).
Ik weet dat het model terug geschaald naar 1:87 een lengte over buffers heeft van 202mm. Een donor-chassis moet dus minimum die lengte hebben en kan indien nodig ingekort worden?

Opbouw: volledig hertekenen vs gebruik maken van delen van een bestaande opbouw (amerikaanse lok met vergelijkbare flanken) samen met zelfbouw

Zelfbouw tekenen: Idealiter kan de tekening gebruikt worden om te laten frezen en/of laseren en/of plotten van de details. Welk soort tekening heb ik dan nodig?
Ik kan aardig uit de voeten met CorelDraw zodat vectortekeningen geen probleem zijn.
Voor alle duidelijkheid, het gaat (nog) niet om het uittekenen van het model voor 3D print maar wel om bv. de flanken natekenen, het dak, enz... zodat deze onderdelen nadien samengevoegd kunnen worden tot een geheel.

Frezen/plotten/laseren: Zijn er mensen die mij mbt bovenstaande vraag nog tips kunnen geven en eventueel kunnen/willen helpen?

I know... heel veel vragen die misschien nog wat te ruim geformuleerd zijn maar ik moet ergens beginnen ;)

Tot later!
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michiel

#4
Het is mede (mogelijk "vooral") door onderzoek en toedoen van de persoon achter BelRail (sorry, maar ik ken zijn naam niet) dat de locomotief uiteindelijjk gerestaureerd en bewaard is gebleven. Het verhaal is te lezen op zijn site: http://www.berail.be/usa/

De 1818 werd al wel al door een aantal modelbouwers gemaakt, volldig zelfbouw. Vb schaal O: http://www.alaskarails.org/creations/BA-1818/ (en zelfde persoon had ook een H0 versie gebouwd)

Hier een conversatie op een Amerikaans forum over welke donorloc het best zou passen voor een EMD1818: http://cs.trains.com/mrr/f/88/t/227820.aspx
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Een paar tips i.v.m. zelf tekenen/bouwen Tom:

   Je tekent best meteen op schaal. Vaak tekent men het ding op ware grootte om het dan te verschalen. Probleem is dat je niet echt feeling krijgt met de grootte/kleinte van de kleinere details. Tekenen op 1/87 en 1/1 afprinten met een lijndikte van 0.3mm > waar je zwarte vlekken ziet weet je meteen waar je aan het overdrijven bent. Eénmaal in de buurt van 0.5mm zit al aan een gemiddelde limiet. Kleiner wordt echt moeilijk...

   Hou bij het detailleren rekening met de laklaag die er op komt. Een laklaag kan gemakkelijk tot 0.1mm oplopen en dat maakt bijvoorbeeld dat een detail van 0.3mm meteen 0.5mm wordt en er dus niet OK gaat uitzien. Dit is het slechts bij inwendige hoeken waar de verf zich als het ware opstapeld.

   Sommige details moet je dus ook "overdrijven" omdat je ze anders niet ziet. Andere moet je overdrijven omdat er geen materiaal voor handen is om die na te maken. Teken dus in functie van het materiaal dat je denkt te kunnen gebruiken.

   Behalve enkele specialisten hier op het forum zal er niemand je maquette vergelijken met bestaande foto's. Het is dus zeker OK om voor je gemak iets aan te passen. Een mens ziet bijvoorbeeld graag louvres als detail maar of het er 5 boven elkaar zijn of 8, dat maakt niet uit

Veel succes!

Durango

Als donor loc zou je deze misschien kunnen gebruiken. Komt qua draaistellen redelijk in de buurt en misschien van de opbouw valt ook het een en ander te gebruiken.
https://www.walthers.com/alco-c628-high-hood-standard-dc-executive-line-norfolk-western-1108-black-yellow-hamburger-logo
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Cozzy

Hallo allemaal,

bedankt voor de reacties!

@Michiel: Bedankt voor het delen van de site Belrail. deze was ik reeds op het spoor gekomen en ben vandaar uit steeds verder geraakt in m'n zoektocht naar fotomateriaal. De zelfbouw bestaat inderdaad door ene Bernard Aubert. Zijn bouwverslag heb ik bij de zuiderburen teruggevonden.

@Dirky: Erg bedankt voor de bruikbare tips mbt het tekenen. Ik was al wel op schaal begonnen maar de X-check met 0,3mm en 100% was mij onbekend maar erg noodzakelijk lijkt nu als ik mijn tekening bekijk... Het 'overdrijven' wordt dan ook meteen duidelijk, alsook het rekening houden met toekomstige laklagen. Supertips!

@Leon: Bedankt voor de chassis suggestie. Het is op het eerste zicht idd een bruikbaar chassis, enkel de lengte zou redelijk wat te lang kunnen zijn. Het is echter moeilijk om lengtematen terug te vinden van de modellen bij de amerikaanse fabrikanten...
Ik was zelf met het idee aan het spelen om deze eventueel te gebruiken, alleen de beschikbaarheid...
De trucks zijn idd nog een uitdaging, ze lijken er erg sterk op alleen staat de middenste as excentrisch t.o.v. de buitenste twee. Ben momenteel op zoek naar vervang trucks van het juiste model...

Heeft er iemand misschien een belgisch of nederlands adres waar je makkelijk amerikaans materiaal kan bestellen, kwestie van de hoge invoerrechten niet (rechtstreeks) te hoeven te betalen?

to be continued...
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

bollen neus

Eén raad van ondergetekende, nooit beginnen rekenen op voorhand hoeveel het je gaat kosten want de goesting en moed zal er enkel rapper mee in uw schoenen zakken.
Den Eric.

Durango

Nou Nederlands of Belgische adressen niet.
Daar ik Amerikaans rij en de hoge invoerrechten beu was bestel ik voort in Duitsland bij www.rd-hobby.de
Goede services en alleen amerikaans materiaal. goedkoopste verzending is €17 tot 25 kilo, maar omdat het uit duitsland komt geen verzendkosten.



Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Metpetergaathetbeter

misschien moet je in de link van Piko eens kijken, daar staat een Chinese loc dacht ik die wat weg heeft van het door U gevraagde model echter de cabine staat op een andere plaats, de link vind je hier op het forum nieuwigheden Piko 2017dacht ik, weet niet precies hoe lang hij is ?

Cozzy

@ Eric: Dank voor de goede raad  ;)
@ Leon: Thanks voor de link! Nu effe kijken of de modellen die ik op het oog heb ook in hoogte in te korten zijn... Heb al gezien dat sommige van die modellen propvol steken waardoor het niet evident wordt om de hoogte, laat staan de lengte te wijzigen.
@ Peter : Bedankt voor de tip, zal daar ook eens piepen!

To be continued...
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Cozzy

Hallo,

Heb eea vectorieel kunnen uittekenen op schaal en heb me toch laten verleiden om het 3D te gaan tekenen voor mogelijke 3D-print.
Hieronder een stand van zaken na een 50-tal uur tekenen en meten ::) ;)
Cabine en korte huif dienen nog toegevoegd te worden.


EMD MRS-1
  on Flickr

To be continued...

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

stefanic

Citaat van: Michiel op 13 februari 2017, 11:55:34 AM
Het is mede (mogelijk "vooral") door onderzoek en toedoen van de persoon achter BelRail (sorry, maar ik ken zijn naam niet) dat de locomotief uiteindelijjk gerestaureerd en bewaard is gebleven. Het verhaal is te lezen op zijn site: http://www.berail.be/usa/

De 1818 werd al wel al door een aantal modelbouwers gemaakt, volldig zelfbouw. Vb schaal O: http://www.alaskarails.org/creations/BA-1818/ (en zelfde persoon had ook een H0 versie gebouwd)

Hier een conversatie op een Amerikaans forum over welke donorloc het best zou passen voor een EMD1818: http://cs.trains.com/mrr/f/88/t/227820.aspx
Wel Michiel, de persoon achter berail (niet belrail) ben ik. belrail.be is/was de site van David De Neef. Hij heeft ooit mijn Franstalige materieelpagina's overgenomen (en daarna ook zelfs de NL-talige), maar ook hij is er ondertussen mee gestopt denk ik.
Op het 1818-project ben ik zelf wel erg fier, en ik hoop ooit tot in Alaska te geraken om de loc waar ik ook deels eigenaar van ben eens in 't echt te kunnen zien. Mijn hele MRS-1-research is na de 'grande finale' helaas volledig stilgevallen, deels wegens 'doel bereikt' en vooral ook door tijdsgebrek.

Een schaalmodel bestaat niet, op wat zelfbouwprojecten na.
Ik ben er ooit aan begonnen in HO (zoals aan zovele projectjes), en voor de kap heb ik al een testmodel in 3D-print van iemand gezien in HO. Ik hoop deze loc ooit in schaal I te kunnen bouwen. Ik heb me er ooit zelfs een Aristocraft loc voor aangekocht (direct in USA, stukken goedekoper dan hier... maar na de passage langs de douane... een foute zet), voor hergebruik van het onderstel, maar uiteindelijk zal het eenvoudiger zijn alles van scratch te maken vrees ik op basis van spoor I draaistellen. Als Cozzy zijn 3D-plan afgeraakt hoop ik daar wel mee gebruik van te kunnen maken, hoewel het voor schaal I waarschijnlijk toch eerder via lasersnijden van vlakke stukken zal moeten gebeuren.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Michiel

Stefan, mijn excuses voor de verwarring van website namen. Je kent het wel: de klepel en de klok...  :-[  Maar hoe dan ook, je mag terecht trots zijn op die prestatie, dat de 1818 bewaard is gebleven.

Ik weet niet of jouw verhaal betreffende de 1818, zijn historie en zijn rol in de Belgische spoorweggeschiedenis al ooit in MSM is verschenen. Zo niet, denk ik dat dit een uiterst boeiend verhaal zou kunnen zijn. Maar goed, dat is iets wat jij beter kan overwegen en beslissen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)