Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

aftakken ringleidingen

Gestart door Dirkh, 04 februari 2017, 18:02:09 PM

Dirkh

Een vraagje , hoe maken jullie de aftakking van de ringleidingen ?
Ik wil een ringleiding aanleggen in stijve draad van 1.5 mm² onder elke module voor zowel de rijspanning (dcc) en de verschillende spanningen (+12, +5 en GND) en daar dan de aftakkingen op maken waar nodig.
Solderen jullie die aftakkingen daar gewoon aan en hoe bevestigen jullie die ringleidingen onder de modules ?

Koen

Dag Dirk,

Ik maak gebruik van Viking klemmen van Legrand. Hiermee kan je mooie verbindingen maken die naar wens uitgebreid kunnen worden. Voor mij is dit de meest praktische manier.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterC

Dirk,

Ik gebruik slappe/gevlochten draad van 1,5mm² en gebruik korte stukken met op het uiteinde een soldeeroogje (3 mm) aan gesoldeerd.  Een houten plankje voorzie ik van inslagmoeren (M3 - 20 mm uit elkaar geplaatst).  Alle ringleidingen worden op die manier aan elkaar gezet en er is direct een aftappingsplaats voor voeding voor de rails.  Op die manier geen enkel probleem met de verschillende voedingsspanningen.




Het ganse verhaal van mijn testbaantje kan je  hier volgen.
Groetjes, Peter


Dirkh

Citaat van: Koen op 04 februari 2017, 19:02:38 PM
Dag Dirk,

Ik maak gebruik van Viking klemmen van Legrand. Hiermee kan je mooie verbindingen maken die naar wens uitgebreid kunnen worden. Voor mij is dit de meest praktische manier.

Mvg
Koen

Heb je daar een nummer van of een foto ?

bellejt

ik doe het zo : netjes en makkelijk.De hoofdleiding soldeer ik gewoon op de ringleiding.


OlivierV

indien je gewoon DCC rijdt zonder detectie doe ik het thuis zo.

Stijve draad die de weg volgt waar +- de meeste draad naar beneden komt. dat alles wordt dan verbonden met een molex-stekker van in een pc intern. Dat was gratis (recueratie) en is praktisch want zo kan ik de afzonderlijke delen afkoppelen. Van aan die molex stekker gaat het naar een verdeelkastje met nog meer van die molex-stekkers. :D


Bedrading


Besturing bovenkant

Op de modulebaan van de club is het echter weer anders aangezien we daar met detectie werken, wordt er ook met meer kleurtjes gewerkt. Soms misschien wel teveel kleurtjes om goed te zijn.


Bedrading



- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

Citaat van: Dirkh op 04 februari 2017, 19:33:24 PM
Citaat van: Koen op 04 februari 2017, 19:02:38 PM
Dag Dirk,

Ik maak gebruik van Viking klemmen van Legrand. Hiermee kan je mooie verbindingen maken die naar wens uitgebreid kunnen worden. Voor mij is dit de meest praktische manier.

Mvg
Koen



Heb je daar een nummer van of een foto ?

Dag Dirk,

Hierbij de gevraagde foto en documentatie

https://www.legrand.be/sites/default/files/downloads/NL/Brochures/VIKING%20Brochure%20A4%20NL.pdf




Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirkh

Bedankt allemaal voor de reacties, ik dat allemaal eens rustig bekijken en dan beslissen.

Andress24

Ik gebruik zogenaamde T TAP connectors (bijv. http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/m/mw2b9FtZpha5LMY0Z2yj_6w.jpg).

Inspiratie haalde ik uit dit filmpje: https://youtu.be/Kj3bRLp2vg0

Veel succes!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Doornroosje

Ik gebruik installatiedraad voor de ringleiding. Aftakkingen gebeuren met WAGO-pluggen. Lekker stevig. Aan het einde van de installatiedraad komen dan kroonsteentjes om de eigenlijke dunne draden op aan te sluiten.

Stieven76

Ik heb op mijn module gewoon 2 draden van 2.5mm² gespannen en daarop de aftakkingen gesoldeerd naar de rails.

Module (90) by Stieven Hultermans, on Flickr

Module (89) by Stieven Hultermans, on Flickr