Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Peco track

Gestart door Dirk, 04 februari 2017, 15:59:16 PM

philippe_007

overlaatst een grote bestelling gedaan bij hattons, heel tevreden ivm prijs en service....
de wisselkoers £ - € stond toen wel ideaal. 

SirGresley

Volgens de Engelse modelspoorders is Peco te H0 omdat voor OO de bielzen te kort bij elkaar liggen.
Wikipedia hierover:
CiteerOO describes models with a scale of 4 mm = 1 foot (1:76) running on HO scale 1:87 (3.5 mm = 1 foot) track (16.5 mm/0.650"). This combination came about as early clockwork mechanisms and electric motors were difficult to fit within H0 scale models of British prototypes which are smaller than equivalent European and US locomotives. A quick and cheap solution was to enlarge the scale of the model to 4 mm to the foot but keep the 3.5 mm to the foot gauge track. This also allowed more space to model the external valve gear. The resulting HO track gauge of 16.5 mm represents 4 feet 1.5 inches at 4 mm to the foot scale, this is 7 inches under scale or is approximately 2.33 mm too narrow.

Citeer16.5 mm (0.65 in) gauge at 4 mm:1-foot means that the scale gauge represents 4 ft 1 1⁄2 in (1,257 mm), 7 inches (178 mm) narrower than the prototype 4 ft 8 1⁄2 in (1,435 mm). This difference is particularly noticeable when looking along the track. As the market for proprietary track is mostly for HO scale, sleeper size and spacing are designed for HO and are therefore underscale.

OO is also used to represent the 5 ft 3 in (1,600 mm) Irish gauge, where it is a scale 13 1⁄2 inches (343 mm) too narrow.

Though they run on the same track, OO gauge and HO gauge models of the same prototype do not sit well together since the OO models are larger than the HO equivalent.

These differences have led to the development of the finescale standards of EM gauge and P4 standards. Nevertheless, it is possible to model using OO to standards that fall just short of finescale.

Persoonlijk rijd ik op code 100 omdat daar de meeste wielen geen last meehebben. Ik ben geen muggenzifter en zeggen dat die rail te hoog is maar laat maar eens een ouder rijtuig op code 75 rijden!! :P
De keuze in wissels en dergelijke is voor hetzelfde.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

ERVIN

Ik volg de redenering van SirGresley , maar dat moet ieder voor zichzelf uitmaken natuurlijk. Heel tevreden over mijn rail-keuze.  ;)


Klaas Zondervan

Citaat van: SirGresley op 09 februari 2017, 14:40:18 PM
Ik ben geen muggenzifter en zeggen dat die rail te hoog is maar laat maar eens een ouder rijtuig op code 75 rijden!! :P
Ik heb moeite moeten doen om in mijn collectie een wagen te vinden met te hoge flenzen, en ik ben toch al sinds 1960 met modelspoor bezig. Je kan er ook voor kiezen om er andere wielstellen in te steken.

patrick smout

Hallo Dirk ,

heel goede ervaring met EHattons

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Svendw

Rij ook peco code 100, en besteld bij ehattons. Je hebt het binnen de 5 werkdagen na betaling normaal gewoon binnen..
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

evan

Ehattons =goede service, snel en correcte prijs :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Waterman

Ik heb nog een paar oude Lima locomotieven en treinstellen, kunnen die ook ongehinderd over code 83 (of zelfs code 75) rijden? Of ga ik dan de wieltjes moeten aanpassen?


Gerolf

Dat hangt er van af hoe oud ze echt zijn. Het eenvoudigste is om het eens te testen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Waterman

Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Dat hangt er van af hoe oud ze echt zijn.

Mijn NMBS reeks 15 komt regelrecht uit de jaren '70, en bij mijn Transalpin zal dat niet veel schelen denk ik.

Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Het eenvoudigste is om het eens te testen ...

Heeft er iemand een baan met code 83/75 rails waarop ik eens mag komen testen  ;D

Gerolf

83 heb ik ;)
... maar je kan ook eens kijken bij de MOROP-normen, en je flenshoogte meten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Waterman

Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 11:23:33 AM
83 heb ik ;)

En waar woon jij?  ;D

Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 11:23:33 AM
... maar je kan ook eens kijken bij de MOROP-normen, en je flenshoogte meten  ;)

Zo eenvoudig dat ik er zelf nog niet op gekomen was! Ik ga daar maar eens mee beginnen  :)

Maar gewoon uit nieuwsgierigheid: als je wielflenzen te hoog zijn, wat kan je dan doen? Andere assen steken lijkt mij eenvoudig bij wagons en andere niet aangedreven assen, maar bij de aangedreven assen van een locomotief of treinstel is dat toch al niet meer zo eenvoudig? Of kan je de wielflenzen laten afdraaien met een draaibank?

Herwig

#27
Vervangasjes/-wielen vond men bij enkele handelaars op de voorbije MSM-tentoonstelling te Leuven.
Er zijn verschillen in verkoopprijzen...

Let op:  verschillende wieldiameters  &  flensen en diverse lengtes van de asjes van-punt-naar-punt.
Bij  tijdperk3-H0-goederenwagens  is het leuk meegenomen van nieuwe spaakwieltjes (met bescheidener flens) te monteren in plaats van de oudere volle wielen met te forse flens.

Er zweeft hier ergens op het MSM-forum een rubriekje over dit specifiek onderwerp .

OlivierV

Citaat van: Waterman op 16 februari 2017, 10:57:28 AM
Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Dat hangt er van af hoe oud ze echt zijn.

Mijn NMBS reeks 15 komt regelrecht uit de jaren '70, en bij mijn Transalpin zal dat niet veel schelen denk ik.

Citaat van: Gerolf op 16 februari 2017, 10:38:36 AM
Het eenvoudigste is om het eens te testen ...

Heeft er iemand een baan met code 83/75 rails waarop ik eens mag komen testen  ;D

Ik heb ook een baan met code 83 rails.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Waterman

Citaat van: Herwig op 16 februari 2017, 13:29:01 PM
Vervangasjes/-wielen vond men bij enkele handelaars op de voorbije MSM-tentoonstelling te Leuven.
Er zijn verschillen in verkoopprijzen...

Let op:  verschillende wieldiameters  &  flensen en diverse lengtes van de asjes van-punt-naar-punt.
Bij  tijdperk3-H0-goederenwagens  is het leuk meegenomen van nieuwe spaakwieltjes (met bescheidener flens) te monteren in plaats van de oudere volle wielen met te forse flens.

Er zweeft hier ergens op het MSM-forum een rubriekje over dit specifiek onderwerp .

Maar je hebt het hier weer over de assen van wagons, terwijl ik vooral een probleem zie bij het vervangen van aangedreven assen van locomotieven en treinstellen.

Citaat van: OlivierV op 16 februari 2017, 22:09:31 PM
Ik heb ook een baan met code 83 rails.

En jij woont gelukkig al iets dichterbij  :D