Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Peco track

Gestart door Dirk, 04 februari 2017, 15:59:16 PM

Dirk

Heren,

Ik heb dus geen idee of ik zondig tegen de regels met mijn vraag, maar dat hoor ik wel.
Ik ga voor mijn nieuwe baan gebruik maken van Peco rails. De flex met beton bedding. Ik heb nu zitten zoeken en ben uit gekomen in Engeland, bij Osborn's models. Volgens wat ik tot nu heb kunnen vinden is deze de prijsgunstigste. Omdat ik toch een volledige baan wil bestellen heb ik ok maar even naar de transportkosten gevraagd.
Mijn vraag is of er mensen zijn met nog andere shops om nog te vergelijken. En daaropvolgend, de wissels, hebben die ook beton bielsen of is dat hout?

mvg

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

argilla

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Citaat van: argilla op 04 februari 2017, 16:17:46 PM
en welke code ga jij gebruiken? 70  of 83 of 100 ?? 
Bij code 83 moet je opletten. Die heeft de Amerikaanse dwarsliggerindeling.

Dirk

Ik wil code 83, waar zit het verschil met die amerikaanse indeling?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Bij code 83 zijn de dwarsliggers smaller en ze liggen dichter bij elkaar. Hart-op-hart 6 mm bij code 83 tegen 7 mm bij code 100 en code 75.
Maar waarom wil je per se code 83?

Metpetergaathetbeter

misschien omdat op die code 83 met de meeste wielflenzen nog valt te rijden, geeft 75 al niet meer problemen? :-\

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 05 februari 2017, 14:30:24 PM
misschien omdat op die code 83 met de meeste wielflenzen nog valt te rijden, geeft 75 al niet meer problemen? :-\
Code 75 rijdt alles op wat onder de NEM normen valt voor de assen. 83 vallen ook al veel dingen af weet ik uit ervaring met Tillig Elite doe 83. ;) Nu de enige zaken waar ik al andere assen heb moeten onder steken zijn mijn M4 rijtuigen van Lima, al de rest rijdt overal over.

Peco code 83 zou ik enkel nemen moest ik naar Amerikaans voorbeeld rijden. Anders code 100 of code 75.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Ik heb mezelf al jaren gestandaardiseerd op code 75. Daar gaat alles doorheen wat voldoet aan de Morop normen.
Eenmalig code 83 gekocht, en dat was omdat ik voor mijn schaduwstation tweedehands Roco wissels code 83 had gekocht. De gedachte was dat dat mooi aan elkaar zou passen, maar dat viel tegen. De bielzenmat van Peco is dikker dan van Roco, het hoogteverschil was 0,5 mm. Dus moest ik weer maatregelen treffen om dat verschil te compenseren.

Dirk

Tja, Ik vind code 83 mooier dan code 100, ik kom van Marklin en die rails vond ik niet mooi en ook omdat de peco wissels wel superslank zijn. Ik teken in wintrack, en de bibliotheek van de Peco wel uitgebreid wat betreft de wissels en kruisingen. Ik geef toe dat ik totaal geen ervaring heb met 2-rail soren, maar ik vrees dat het een kwestie van smaak is en dat er een eindeloze discussie kan ontstaan, eigen aan de modeltrein wereld, zoiets als de discussie 2-rail en 3-rail.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

adrievans

Dirk,
gewoon doen wat je mooi vind, vroeger had iedereen code 100 , later werd code 83 mode ,nu code 75 en over 20 jaar waarschijnlijk code 45.
Het is maar wat je wilt.
En wat die bielzenafstand van peco code 83 betreft . dat zie je alleen als je verschillende merken rails bij elkaar gebruikt.
Gebruik je alleen peco en met ballast ziet niemand dat de bielzen 4 of 6 of 8,1 mm uit elkaar liggen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

celtjan

Het 'Engels' lijstje van Marc-Laurent wat langer maken (nu de £ goed staat):

http://www.kernowmodelrailcentre.com/homepage
http://www.cheltenhammodelcentre.com
https://www.railsofsheffield.com/default.aspx
http://www.anticsonline.co.uk/783_1.html

Samen met Hattons enkel maar goeie ervaringen & 'hofleveranciers' voor m'n Engels/Ierse meuk. Kijk en vergelijk!
(Niet voorbehouden voorgeprogrammeerde ESU spul, en hier vlot verkrijgbare spullen haal ik wel hier om de hoek)

Gr,
Jan(tje)




Dirk

nog een vraag, als ik kijk naar peco code 100 dan is de beschrijving bij Hattons dat het schaal 00 is,
SL-102
Peco Products
Pack of 25 1 yard (91.5cm) length of Nickel Silver concrete-sleeper flexible track
OO Gauge (1:76 Scale)

Kan daar ook H0 materiaal op rijden? En kan ik op nikkel-zilver gewoon solderen of moet daar een agressieve flux voor gebruiken?

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

evan

Je kan er ook met HO op rijden zonder problemen en de rail soldeert prima zonder flux.

Groetjes,

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Schaal 00 is een aparte Britse schaal met de verhouding 1:76. Maar ze rijden wel op een spoorwijdte van 16,5 mm, net als H0
Bij 00 klopt de spoorwijdte dus niet met de schaalverhouding. Hoe dat zo is gekomen is een apart verhaal.

Je kan aan nieuwzilver goed solderen met een normale elektronica soldeer. Wel even de soldeerplaats goed schoonmaken.

argilla

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 februari 2017, 17:32:07 PM
Citaat van: argilla op 04 februari 2017, 16:17:46 PM
en welke code ga jij gebruiken? 70  of 83 of 100 ?? 
Bij code 83 moet je opletten. Die heeft de Amerikaanse dwarsliggerindeling.

als je dat "inbed" is dat geen enkel probleem. Dat valt zelfs niet op .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15