Afstandhouder voor parallelle rails

Gestart door PeterC, 28 januari 2017, 17:30:32 PM

PeterC




Een afstandshouder voor parallelle rails.  Een uurtje zaag-, draai- en boorwerk en mijn assortiment tools is weer uitgebreid.

Werkwijze: de inkepingen in een reeds vastgelijmde rail leggen, een schoefje in de afstandshouder plaatsen en tussen de biels vastzetten.  Tweede rail langs de andere kant onder de inkepingen steken.  Dit op verschillende plaatsen op het railstuk doen en beiden liggen mooi parallel.
In het verleden had ik al enkele tools gemaakt om rails te fixeren tijdens het lijmen.


Groetjes, Peter


vyncky

handiger dan de kraus-klemmen! Alleen moet de afstand wel overal hetzelfde zijn.

Goed gevonden Peter!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterC

Citaat van: vyncky op 28 januari 2017, 17:33:10 PM
...handiger dan de kraus-klemmen!...

Yannick, heb je daar ergens een link naar?

Citaat van: vyncky op 28 januari 2017, 17:33:10 PM
...Alleen moet de afstand wel overal hetzelfde zijn...

Parallelle rails  ;)
Groetjes, Peter


vyncky

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

PeterC

Yannick,

Bedankt voor de info.  Als je die prijzen bekijkt  :o :o :o

Bij mij is 175 g messing en een uurtje werk  8)
Groetjes, Peter


vyncky

inderdaad! als je het materiaal hebt is dat zo...

En die van u zijn net iets beter, je kan ze tijdelijk fixeren!

Ik heb daarom ook maar 2 klemmen , en dat lukt aardig.


Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Gerolf

Goed gevonden, Peter. Simpel en doeltreffend  8)
De afstand tussen je parallelle sporen lijkt me nogal groot. Maak je zo verschillende "reeksen" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Gerolf op 29 januari 2017, 09:26:58 AM
...De afstand tussen je parallelle sporen lijkt me nogal groot...

Dat is inderdaad zo: het is een hart-op-hart afstand van 64,6 mm.  De standaard afstand bij Marklin voor parallelle rails.  Die afstand ga ik gebruiken in niet zichtbare delen omdat ik dan met de korte wissels kan werken.

Citaat van: Gerolf op 29 januari 2017, 09:26:58 AM
Maak je zo verschillende "reeksen" ?

Er komt nog een reeks met een hart-op-hart afstand van 57 mm voor de 'slanke' wissels.

Ik zal wat foto's nemen tijdens het maken van die reeks en dan met wat uitleg hier bijplaatsen.
Groetjes, Peter


PietB

Hi Peter,
is het geen goed idee om een 'klein' serie op te zetten en die via voorinschrijving te koop aan te bieden?
Het voordeel van voorinschrijving is dat jij pas produceert als er betaald is.

grt Piet

PeterC

#9
Piet,

Om een kleine serie op te zetten beschik ik niet over het nodige materiaal en heb ik geen zelfstandig statuut om te mogen produceren.  Mijn draaibankje is een Proxxon PD 230 en is veel te licht voor een serieproductie.  CNC (laten) produceren lijkt mij de enige oplossing voor een serieproductie.
Ook is de ene railgeometrie de andere niet en wordt het produceren op maat...

Maar er is geen patent op het ontwerp dus als er iemand zich geroepen voelt om te produceren: ga je gang.

Wanneer mijn volgende reeks klaar is, zet ik hier wat afmetingen en een bouwverslag.
Groetjes, Peter


PeterC

Zoals beloofd een klein bouwverslag.




Afstandhouder voor parallelle rails – deel 1

Het draaibankje waarop ik mijn werken uitvoer, is een Proxxon PD 230.  Ook op dergelijk klein machientje kan messing worden gedraaid.  Dat draaibankje heeft al heel wat werk verzet en ik zou het eigenlijk eens deftig moeten reinigen...



Voor ik begin te draaien, maak ik eerst een tekening.  Omdat ik op het draaibankje geen digitale uitlezing heb, moet ik mij voor alle maten baseren op de index van de langsverplaatsing.  Die verplaatsing is 1 mm per omwenteling en tot op 0,05 mm nauwkeurig in te stellen.

Nu kan ik op twee manieren werken.  Vanaf het uiteinde van het stuk, waar ik de index op 0 heb gezet, meten tot aan de eerste inkeping en die insteek maken.  Daarna de index terug op 0 zetten en verschuiven tot aan de volgende inkeping.  Terug index op 0 en verder verschuiven.  Deze werkwijze heeft als voordeel dat je telkens de afstand tussen de inkepingen met de langsverplaatsing kan doen en je baseren op de werkelijke afstand tussen de inkepingen.  Nadeel is wel dat indien er fouten worden gemaakt, deze cumuleren.
Om zo weinig mogelijk fouten te maken, verkies ik een andere manier van werken: vanaf het instellen van de 0 telkens de verplaatsing bij de vorige afstand optellen en verdraaien tot op die berekende waarde.
Een tekening zegt meer dan woorden:



Op die tekening zet ik tot welke volgende maat ik moet verdraaien in de langsrichting en staat er ook op hoe diep ik moet draaien voor de inkepingen.

Voor de afstandhouders gebruik ik zeskant messing (steeksleutel 8 ).  Waarom?  Omdat ik dat voorhanden heb.  Het kan even goed uit een ander materiaal worden gemaakt (aluminium, hard hout, ...).  Die 8 mm kies ik omdat die maat nog door mijn spindel van de draaibank kan.

Om wat tijd uit te sparen (beitels wisselen, centerboor verwisselen voor een meedraaiend center), maak ik twee stukken in elkaars verlengde.

Om te beginnen zaag ik die stukken af op iets ruimer dan twee keer de benodigde lengte voor een afstandhouder.



Beide stukken vlak ik en voorzie ik van een centergat langs beide zijden.  Voor het vlakdraaien een vlakbeitel en voor het centergat een centreerboor(tje).





De boorkop met centreerboor wordt vervangen door een meedraaiend center en de vlakbeitel vervangen door een insteekbeitel.  Een snelwisselhouder is hierbij een enorm voordeel!

Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter


PietB

Citaat van: PeterC op 29 januari 2017, 14:08:51 PM
Om een kleine serie op te zetten beschik ik niet over het nodige materiaal en heb ik geen zelfstandig statuut om te mogen produceren.  Mijn draaibankje is een Proxxon PD 230 en is veel te licht voor een serieproductie.
Duidelijk Peter, alle begrip voor.
Ik zal eens met jouw bouwverslag een bankwerker opzoeken kijken wat hij voor me kan betekenen.
In iedergeval bedankt voor het idee.

grt Piet.

dani

de nieuwe Proxxon PD 250/E  kost "maar" ongeveer 1100 € , en de  PD400  net het dubbele.... slik
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 03 februari 2017, 09:11:37 AM
de nieuwe Proxxon PD 250/E  kost "maar" ongeveer 1100 € , en de  PD400  net het dubbele.... slik

En dan begint het nog maar pas...  Reken nog maar eens die prijs voor wat toebehoren (beitels, beitelhouders, centerpunten, extra klauwplaat, meetgereedschap, ...).
Groetjes, Peter


PeterC

Afstandhouder voor parallelle rails – deel 2



Ik zorg nu dat het stuk zover uit de klauwplaat steekt dat alle bewerkingen kunnen worden uitgevoerd zonder het stuk opnieuw te moeten verplaatsen.  Dus iets meer dan de uiteindelijke lengte steekt uit de klauwplaat en wordt ondersteund door het center.

De insteekbeitel wordt achteraan nauwkeurig gelijk gezet met het reeds vlakgedraaid uiteinde.



De index voor de langsbeweging wordt op 0 gezet



En ook die van de dwarsslede.





Nu komt de tekening van pas en voor de eerste insteek moet ik de beitel 5 mm naar links verplaatsen.



En anderhalve mm diep draaien.



De dwarslede terug van het stuk halen en de langsrichting verder verzetten tot aan de volgende maat.  0,5 mm indraaien en de bewerkingen herhalen tot het stuk volledig klaar is.





Nadien het stuk omkeren en zelfde bewerkingen voor het tweede stuk.





Het blauw gekleurde deel is waar beide delen moeten worden gescheiden en dat wordt nadien met een vlakbeitel weggedraaid.





Wordt vervolgd...

Groetjes, Peter