Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Decoder besprekingen

Gestart door dani, 24 januari 2017, 16:50:27 PM

ACFI

Citaat van: Waterman op 26 januari 2017, 13:52:03 PM
Een hier nog een vraagje over de ESU LokPilot 4

Citaat van: dani op 24 januari 2017, 17:09:47 PM
+ goed rijgedrag in analoog mode

Betekent dit dat bij je een gedigitaliseerde loc de decoder in een analoge modus kan schakelen, de loc op de rails zetten en deze met een gewone analoge rijregelaar kan laten rijden?

Patrick,

Ik weet niet of je tweerail of drierail rijdt. Maar voor drierail (marklin dus) moet je wel recente transfos hebben. De omschakelpuls van de oude blauwe transfos van marklin is nogal straf en de voltage is te hoog voor sommige decoders. Voorgehad met een Marklin HLD 201 en een oude marklin transfo.

ACFI

Waterman

Dag Steven,

Ik rijd tweerail, en heb voor de stroomvoorziening een standaard Fleischmann transfo, twee van die grijze Lima transfo's, en nog een transfo met een zelfgemaakte regeling. Die Fleischmann levert iets van een 15V, de andere drie ongeveer 12V (onbelast, eigenlijk zou ik ze allemaal eens moeten uitmeten  :-[)

Ik vermoed/hoop dat de alle vier wel in aanmerking komen om analoog te rijden zonder te laten ontbranden?

efl045

Citaat van: dani op 24 januari 2017, 16:52:13 PM
Merk    :  Tams
Model  :   LD-G-32
Motor    :  alle  DC motoren

Nadelen :
- extra permanentmagneet nodig bij AC motoren

Dit zijn nochtans de decoders die ik in 11 allstrom locs in gebruik heb met behoud van de veldspoelen en zonder permanent magneet en het daar veel beter in doen dan de Dela decoders die ik daarvoor geprobeerd had...

efl045

En ik zou er nog willen aan toevoegen dat de Tams LD-G-32 de enige decoder was uit een test van 10 verschillende decoders die mits uitzetten van analoge mode nog werkt op een railspanning van 60 V peak-to-peak (om discussies over gemiddelde waarde of effectieve waarde te vermijden...) wat belangrijk is voor wie zich wil wagen aan het digitaliseren van niet alledaagse locomotieven die niet genoeg hebben aan een 'standaard' digitale spanning.

dani

Citaat van: efl045 op 17 april 2017, 22:38:56 PM
Citaat van: dani op 24 januari 2017, 16:52:13 PM
Merk    :  Tams
Model  :   LD-G-32
Dit zijn nochtans de decoders die ik in 11 allstrom locs in gebruik heb met behoud van de veldspoelen en zonder permanent magneet en het daar veel beter in doen dan de Dela decoders die ik daarvoor geprobeerd had...
Ik ga er van uit dat je dan de veldspoel in serie met de rotor geschakeld hebt en dit geheel op de motor-aansluiting van de decoder ?
En dat je het middelste wontact van de veldspoel niet gebruikt ? is dat correct ?
Dan ga je eigenlijk als het ware de spoel gebruiken als omkeerbare magneet...

Of zet je ze gewoon permanent onder spanning en schakel je de rotor via de decoder ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

efl045

De veldspoel wordt inderdaad in serie gezet met de rotor, maar wel aangesloten op een bruggelijkrichter met elco over om constant een veld in dezelfde richting te hebben, anders kan ik de draairichting niet omkeren. De elco is om het veld aan te houden gedurende de pauzes van de PWM sturing, want als de stroom dan ook wegvalt in de veldwikkeling is er geen veld om de tegen EMK op te wekken die de regelaar moet kunnen meten voor de lastregeling.
De stator wordt dus gebruikt als elektromagneet ipv permanente magneet.

Maar ik ben bezig met experimenteren om over te schakelen van seriebekrachtiging naar parallelbekrachtiging, de spanningsval over de veldspoel van ongeveer 4V maakt dat de digitale spanning onnodig hoog moet zijn, 't is beter alle spanning die beschikbaar is over de rotor te zetten.
De veldspoel moet dan wel in en uitschakelbaar gemaakt worden, anders staat die ook stroom te trekken bij stilstaande loc, en dat is puur verlies.
Maar door een functieuitgang te gebruiken die uitschakelt bij rijstap 0 is dat ook opgelost.
Blijft dat de veldspoel teveel stroom trekt voor een functie uitgang, maar dat los ik op met een transistor.
De 4V die ik nodig heb voor de veldspoel maak ik door de 'gedimde' uitgangsspanning van de functie uigang enkelzijdig gelijk te richten.
Op de rollenbank zijn de resultaten goed, maar straks als ik een baantje heb kan er in 't echt getest worden.
Maar dat is meer een praatje voor in mijn eigen draadje want te specifiek voor waar ik mee bezig ben (denk ik).
Ik hoop wel door minder spanning nodig te hebben te kunnen kiezen uit meer types decoders.
Je kunt je afvragen waarom, want er zijn al 11 locomotieven omgebouwd en ze rijden, maar 'alles kan beter' hé :-)

Svendw

Die laisdcc zijn die decoders van de webchinees toch? Ik vind ze namelijk nergens terug 😜

Groet Sven
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

dani

yep...

allereerste google resultaat... :    http://laisdcc.com/

zo moeilijk was dat
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Ik heb zo 2 van die LaisDcc decoders liggen hier maar eigenlijk nog niet getest.
Zijn wel moeilijk af te regelen heb ik al een aantal maal gelezen.

dani

ik heb er eentje ingebouwd in een relatief oude Roco 2-rail lok en die rijdt toch vrij aardig...
Veel hangt ook af van het feit of je lok sowieso  al goed rijdt of niet.

Een kapotte fiets kan je niet goed laten rijden door er een andere kleur op te spuiten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Svendw

Eventueel als gunctiedecoder moeten ze te doen zijn toch..
Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

PietB

Ik heb er hier ook twee, een zit in mijn railbus.
Ben er niet echt heel erg tevreden over, de snelheids kromme heeft iets van een hobbelweg.
Op termijn gaat er gewoon weer een ESU in en deze Laiss waar hij hoort, in de kliko.

grt Piet.