Auteur Topic: Langs de Ourthe  (gelezen 8465 keer)

Offline Die_bahn

  • Forumlid
  • Berichten: 75
  • Voornaam: Pierre
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2017, 01:59:04 am »
Een beetje nieeuwheid :)

Bestuurder in Aarlen - Ardennen

Offline Die_bahn

  • Forumlid
  • Berichten: 75
  • Voornaam: Pierre
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #16 Gepost op: 04 februari 2017, 12:01:53 pm »
Dag,

Dit week, heb ik sommige artitec pakket gekregen :) Hier de voortgang:



Bestuurder in Aarlen - Ardennen

Offline Floris

  • Forumlid
  • Berichten: 879
  • Voornaam: Floris
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #17 Gepost op: 04 februari 2017, 13:55:28 pm »
Ow dit wordt fraaai!
Mooi eenvoudig baanplan, niet te vol, leuk!
en complimenten voor de keuze van de kitjes. 8) ;D

Offline 3rail

  • Forumlid
  • Berichten: 825
  • Periode I en II, in stoom.
  • Voornaam: Edward
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2017, 19:58:54 pm »
Ben benieuwd naar de vorderingen.

Het ziet er goed uit. :D :D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Offline Die_bahn

  • Forumlid
  • Berichten: 75
  • Voornaam: Pierre
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2017, 20:18:21 pm »
Dank je :)

Een beetje werk dit weekend op mijn "Vampi"brug :D

Ik heb de hekken gedaan. En nu, begin ik de bovenleiding mast.. De moeillijker :o

De basis zijn van Sommerfeldt en de rest van verschillende messing profil. De brug was te smal om de bovenleiding mast direkt te poseren. Ik moest dragers bouwen.

















Ik moet nog twee anderen doen om de brug te einden. De kleuren moeten inderdaad volgen ;)

Ik begin ook de bovenleiding, binnenkort volgen de fotos :)
Bestuurder in Aarlen - Ardennen

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 8.747
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #20 Gepost op: 12 februari 2017, 20:49:21 pm »
Dat ziet er erg goed uit! Nu, ik ben helemaal niet vertrouwd met bovenleidingstechnieken, maar gevoelsmatig lijken me de compounddraad-stangen (of hoe heten die horizontale staven) ondersteboven te liggen. Gevoelsmatig lijkt me die met de knik onderaan te moeten liggen. Maar nogmaals, ik ken er niet veel van.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Die_bahn

  • Forumlid
  • Berichten: 75
  • Voornaam: Pierre
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #21 Gepost op: 12 februari 2017, 21:01:57 pm »
Dag Michiel,

Ik heb de meer realistich geprobeerd te zijn.. Ik zie ze elke dag, en ik heb een paar plan/fotos in mijn les.. De probleem met de bovenleiding is dat er veel soort langs de spoor is :-\
Bestuurder in Aarlen - Ardennen

Offline evan

  • Forumlid
  • Berichten: 3.989
    • Branchlines and backwoods
  • Voornaam: Evan
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #22 Gepost op: 12 februari 2017, 21:10:13 pm »
Hoi,

De zijwaartse bevestiging kan wel degelijk zoals te zien op de foto van Die Bahn.  Deze is nodig bij twee bovenleidingen.  De rechte houdt de bovenleiding vast kant stoel (dat is de Y-vormige constructie aan de portiek).  De gebogen zijwaartse bevestiging houdt dan de andere bovenleiding vast.  Wanneer zie je nu 2 bovenleidingen boven één spoor?  Bij een Luchtststrook (isolatie in de bovenleiding) , spanuitrusting (overgang tussen 2 bovenleidingen) of het begin van een wissel.  Ik kan afleiden uit de dubbele ophangisolator boven het spoor dat Die Bahn hier naartoe wil.

Nu op de stoel moet wel een "vlieger" om de 2 verschillende zijwaartse bevestigingen uit elkaar te halen.  Die vlieger is een UPN-profiel dat op de stoel is gemonteerd.

Ik heb uit een bekend draadje even een voorbeeld genomen...



Ik heb hier wel 2 zijwaartse bevestigingen genomen ip een rechte en een gebogen.  Bovendien houden ze hier dezelfde bovenleiding vast in plaats van 2 verschillende.  De reden is de kracht die moet opgevangen worden de straffe hoek van de wissel.

Groetjes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

www.branchlinesandbackwoods.com (tijdelijk offline)
www.paj-modelbouw.com

Offline evan

  • Forumlid
  • Berichten: 3.989
    • Branchlines and backwoods
  • Voornaam: Evan
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #23 Gepost op: 13 februari 2017, 17:02:53 pm »
Nog een toelichting adhv tekeningen.

De constructie zelf:





De constructie er voor en er achter:



Dit noemt men de verhoging.  De hoofddrager (en hulpdrager bij compound) zijn verankerd aan een inox kabel die dan  door het bovenste verhogingswieltje lopen en de rijdraden zijn ook aan een inox kabel verankerd en die loopt door het onderste verhogingswieltje.  Na deze constructie worden ze verankerd aan de paal (rechstreeks of met spantoestel en gewichten). 

Groetjes,
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

www.branchlinesandbackwoods.com (tijdelijk offline)
www.paj-modelbouw.com

Offline Dreha

  • Forumlid
  • Berichten: 236
  • Voornaam: Harald
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2017, 07:54:05 am »
@Evan: Interessante uitleg. Ook zeer mooie tekeningen, zijn die zelf gemaakt? En eventueel beschikbaar  ;)

Offline evan

  • Forumlid
  • Berichten: 3.989
    • Branchlines and backwoods
  • Voornaam: Evan
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2017, 21:37:01 pm »
Dag Harald,

Echte bovenleiding en spoor is m'n job.

Vandaar de tips met kennis van zaken  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

www.branchlinesandbackwoods.com (tijdelijk offline)
www.paj-modelbouw.com

Offline RD25

  • Forumlid
  • Berichten: 569
  • ’Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.’
  • Voornaam: Bernard
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #26 Gepost op: 15 februari 2017, 18:19:52 pm »
Ferm project !
 Ik volg met belangstelling, vooral omdat je een voorliefde voor de scenery hebt  8)

+1 goed idee  :D
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
’Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.’

Offline loebaske

  • Forumlid
  • Berichten: 7.712
  • yes...weer speeltijd!!
  • Voornaam: eric
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #27 Gepost op: 18 februari 2017, 07:58:54 am »

Heb je ook zo tekeningen met maat vermelding over de nieuwe bovenleiding Evan ?

Offline evan

  • Forumlid
  • Berichten: 3.989
    • Branchlines and backwoods
  • Voornaam: Evan
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #28 Gepost op: 18 februari 2017, 08:01:08 am »
Nieuwe bovenleiding?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

www.branchlinesandbackwoods.com (tijdelijk offline)
www.paj-modelbouw.com

Offline loebaske

  • Forumlid
  • Berichten: 7.712
  • yes...weer speeltijd!!
  • Voornaam: eric
Re: Langs de Ourthe
« Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2017, 08:04:23 am »

Heb nu niet meteen een foto ervan, die lijkt zowat op de Franse bovenleiding, is totaal anders dan wat Sommerfeld op de markt heeft gebracht....
Zal eens een foto nemen op de lijn hier in Mere