Brawa Neuheiten 2017 PDF

Gestart door eve, 20 januari 2017, 09:25:33 AM

Herwig

#15
Waar heb 'k die pakwagen nog niet zo lang geleden gezien ?

Is het deze wagen ?          Op de voorpagina !
http://www.tassignon.be/trains/PDF/Materiel_marchandise_SNCB.pdf

Of deze ?
"Stoom" van Max Delie, blz.85:  net àchter de loc type 9262:  redelijk klare zw/w-foto

Aan PeterVG,
Heb die ex-Duitse goederenbegeleidingswagens van de meer gewonere H0-merken ( Fleischmann, Märklin,...)
Is de Brawa-versie     erg, een beetje, of nauwelijks    verschillend ?

PeterVG

De wagen welke je ziet via de link naar Tassignon is een houten pakwagen type Flamme. Een echte Belg! 100 jaar geleden werden ze massaal gebouwd. Het is dan ook logisch dat je meestal deze wagens op fotos ziet. Ze lijken als 2 druppels water op de Pruisen. Toch kan je ze makkelijk onderscheiden. De belgen hebben een dak in 2 niveaus. Het bultdak steekt flink hoger uit over de rest van het dak. Bij de Pruisen vertrekt dit hogere bultdak van dezelfde hoogte als het lagere dakdeel. De Belgen hebben ook meer dakraampjes in de bultige dakuitbouw.
Het boek van Mr Delie zal ik straks eens inkijken als ik thuis ben.

Herwig

#17
Die bultdak-niveaus moeten we eens nader bekijken op de foto's en de H0-modellen.
Die Flamme en de ex-Pruis lijken als kozijns op elkaar.


PeterVG

Als ik tijd heb zal ik wat fotomateriaal plaatsen van pakwagens type Flamme.
Wat pakwagens van de andere merken betreft. Daar kan ik nu geen uitspraak over doen. Eerst wat fotos bestuderen. Ik kende eigenlijk alleen een recente versie van Piko maar die is zeer basic.

Herwig

aan PeterVG,

>  In het Delie fotoboek gaat het dan ook over een Flamme:
Een deel van de wagenzijwand is  1 of 2 horizontale  planken hoger opgetrokken en daar zit dan pas het verhoogde dak op.
Ook de verticale verstevigingszijprofielen en het formaat en de plek van de deur-met-de-trapjes zijn anders.

Anders dan bij de ex-Duitse wagen:  daar zit de grotere zijdeur meer naar het midden van de (lengterichting van de) wagen


PeterVG

Nieuw in de winkel: Brawa 49077
Goederenwagen G10, NMBS versie

https://www.modellbahnshop-lippe.com/productzoom/Brawa/5-4-002008-278204-0-0-0-26-3-2-0-mod-de-p-0/productzoom.html

Helaas, veel geld voor een matige NMBS versie.
Niet geschikt voor tijdperk III.
Niet de juiste beschrifting voor een tijdperk III versie met oude NMBS nummering van voor 1956. De belettering hand in het gemsgeel moeten uitgevoerd zijn. De kast is een typische Duitse kast zonder Belgische aanpassingen. Dit kan enkel voor een NMBS wagen in tijdperk II. De Duitse luchtramen passen niet voor de NMBS in tijdperk III. Net zoals vele typisch Duitse details aan de kast die de NMBS in tijdperk III al lang verwijderd had. De lichte Duitse buffers had de NMBS in tijdperk III vervangen door zwaardere exemplaren. De groene tint van de wagen lijkt mij te licht. Wat op zich niet echt hinderlijk is als je de wagen flink verweerd.
Positief is dat het gekozen wagennummer past bij een ex G10 goederenwagen.
Nee, zijn geld echt niet waard.


loco

Dit is een zeer correcte interpretatie van het model. Dat je toegevingen moet doen is begrijpelijk. Niet alle Duitse details kunnen zomaar verwijderd worden. Het is wel heel jammer dat de opschriften niet in de juiste kleur worden weergegeven. Als je een correcte uitvoering van deze wagen wenst, dan moet je het model van LS Models aanschaffen. Echter, ook LSM maakte een fout met de beschrifting op de groene wagens. Hier en daar vind je nog deze set. Het model van Brawa is wel al enige tijd geleden uitgebracht, alleen was het hier in België nergens te vinden. Misschien komt daar nu verandering in.

Herwig

#22
Deze Brawa H0-NMBS-versie is reeds enige tijd te  'bewonderen' op de webstek van MS-Lippe, hoofdstuk Brawa.
Hij werd aangekondigd in Nürnberg.

Het rare is dat Brawa àndere   H0- G10's   wel voorziet van modernere hulsbuffers.  Bijvoorbeeld een Oostenrijkse G10 én het bruine NMBS/Spa-wagentje.

Volgens de mogelijke redenering van Brawa, waren die vooroorlogse (W.O.1)  open Länderbahnbuffertjes  die van de aflevertoestand aan de NMBS.
Die G10's waren   "Wapenstilstandswagens"  (na W.O.1)  in  Verbandsbauart ( en sommige nog in de oudere Länderbauart ?)

Later (jaren 1920) werden oudere wagens voorzien van (toen) modernere hulsbuffers en de kast uitgerust met (schuine) verstevigingshoekprofielen om het laadvermogen te verhogen.    In Duitsland was dit na het oprichten van de Deutsche Reichsbahn.

Brawa heeft beide versies in H0:  met en zonder schuine verstevigingsprofielen in de flankhoeken.

Hoe werden die antieke  'lichte'  buffertjes in het (correcte) Nederlands genoemd ?
De voertaal was toen bij de NMBS voornamelijk Frans, veronderstel 'k.  (?)
Hoe noemden ze die buffertjes bij de NS ?
( benaming was vermoedelijk afgeleid van het specifieke veersysteem van die open buffers )