Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Brawa Neuheiten 2017 PDF

Gestart door eve, 20 januari 2017, 09:25:33 AM


oebr

#1
NMBS rangeerlok !  en een Eds stortwagen op komst...
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

stevend

De ketelwagens ZZ van VTG en EVA zijn ook niet mis , wel eens waar ingeschreven bij de DB . Maar toch ...
En een G 10 groene uitvoering ( NMBS )

Herwig

#3
Zou men van zo'n elite-merk dat Brawa toch is,  niet mogen verwachten dat hun  'research-team'  enig idee heeft van het gegeven dat :
groene   tijdperk3a   NMBS-goederenwagens  "ex-G10"    bij voorkeur een gele beschrifting bekomen (niet wit)  ? .
(Brawa-nummer 49077) 
Eigenaardig zijn die vooroorlogse ( W.O.1 ) buffers.  Men zou op deze NMBS-versie ook eerder modernere hulsbuffers verwachten.

Maar misschien is dit nog een voorlopige foto van een voorlopig prototype ...?

> Zie de forum-rubriekjes van PeterVG over dit onderwerp.

PeterVG

Inderdaad Herwig
De G10 hadden ze beter achterwege gelaten en als alternatief een NMBS interfrigo wagen aangeboden.
De groene kleur van de G10 lijkt me te flets. De vorige NMBS tijdperk III wagen van Brawa was eveneens te flets, te lichtgroen. Heeft er dan niemand daar een opmerking over gemaakt? De witte becijfering kan niet. Heel jammer want dat kan met evenveel moeite wel correct in het geel. Verder zijn de typisch Duitse verluchtingsluiken en armaturen ook niet correct. Deze wagenkast kan eigenlijk enkel voor een NMBS wagen uit tijdperk II dienen. Bij Piko hebben ze daar wel al eens op ingespeeld met een model in "Belgische Staat" uitvoering. Het research team van Piko is veel beter bezig dan dit van Brawa.
Maar goed er zitten wel enkele andere leuke Belgische modellen in de pijplijn.

Herwig

#5
Kan een bevoegd persoon  (?) dan eventueel Brawa inlichten over de (tint van de) beschrifting en de wagenkleur ( en de buffers )
voordat de eigenlijke Brawa-productie  van de NMBS-gesloten-wagen  "G10"  opstart ?

oebr

De MSM-redactie trekt volgende week naar de beurs, misschien moeten ze daar eens een date met Frau Braun proberen regelen.
Als ze mogen van hun madame natuurlijk.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

PeterVG

#7
De aangekondigde G10 wagen lijkt mij gewoon een nummervariant van een vroegere uitgave die in een set zat:
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HKM#G
De wagen is helaas een opstapeling van fouten. LS deed veel beter met een model uit dezelfde prijsklasse.
http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=HKM#Gklm
Helaas ging LS met de witte beschrifting voor de groene wagen ook in de fout.

Als je de wagenkasten van beide modellen bekijkt zie je genoeg. Het Brawa model is gesierd met vele fijne details die de Belgische wagen in de jaren 50 helemaal niet meer had. Daarvoor een dure prijs betalen is jammer.

Herwig

#8
aan Luc Dooms,                                         

Als het er daar in Nürenberg qua tijd voor jullie nog zou inzitten:   even via de Brawa-stand passeren....

Want Brawa heeft ook erg mooie ketelwagens die na enige minimum research als  "Belgisch"  kunnen gepresenteerd worden.

( 18.19u:  heb hier één zin verwijderd omdat hij, de zin, door sommigen als volstrekt ongeschikt wordt beschouwd, wat hun goed recht
   is.    Met verontschuldiging.  Was een lapsus en geenszins geestig. )
       

       

Gert1

Citaat van: Herwig op 23 januari 2017, 13:57:53 PM
Of die mevrouw daar nu Braun of Eva heet, is niet van essentieel belang.

Wat een suggestieve en misplaatste opmerking zeg! Ze heet Katrin Braun en is van ver ná 1945.

groet,
Gert




PS: voor de jongeren: dit was Eva Braun.

doomslu

Citaat van: oebr op 22 januari 2017, 23:20:56 PM
De MSM-redactie trekt volgende week naar de beurs, misschien moeten ze daar eens een date met Frau Braun proberen regelen.
Als ze mogen van hun madame natuurlijk.
Toelating vragen we niet. We laten gewoon rust waar rust is...

Mevrouw Braun ontmoeten, dat kan. Bij een vorige editie was ze heel blij om uit onze handen een diploma, door jullie gekozen, te ontvangen.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

oebr

verstandig man de Luc !  :)


dankjewel om terecht die nare reactie te verwijderen.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Metpetergaathetbeter

Mits Gert 1 nog een aanpassing in het citaat doet in zijn reactie is dit stukje onaangename wereldgeschiedenis hier verdwenen  :-\

PeterVG

Een tip voor Brawa.
Ze kondigen als nieuw model een houten goederenpakwagen PWG14 aan.
Na wat zoeken heb ik info gevonden dat die door de NMBS in bijna exact dezelfde vorm zou ingezet zijn.
In de schetsen van H De Bleser vond ik een ex DRG Pwg Pr 14 die bijna identiek is, enkel één raam is iets anders geplaatst.
Dat lijkt me te verwaarlozen en zeker de moeite waard om hiervan een Belgisch model uit te brengen.
De wagennummer hoorde toe aan de reeks 13.000 - 13.750, type 4020
Een foto van zulk een wagen heb ik niet gevonden.
In Rail Revue 35 op blz 94 kan je wel een foto van een Type 4020 vinden. Deze heeft echter geen ramen. Ik vermoed dat de NMBS tijdens revisies de ramen verwijderde uit de wagens.
Een foto van zulk een wagen als dienstwagen kan ik wel tonen. Een fotoafdruk uit de collectie van wijlen Fernand Maes




Michiel

Enorm bedankt voor deze aanvulling, Peter. Ik vroeg al een tijdje me af of de NMBS ook de gekende duitse begeleidingswagens had ontvangen als oorlogsschadevervoeding, en ik ze mocht inzetten op m'n Belgische baan (mits aanpassing) . Ja dus! Dat is erg goed nieuws.  8) 8) 8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)