Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

DR4018 digikeijs en peco

Gestart door mnieuwlaet, 19 januari 2017, 16:18:51 PM

mnieuwlaet

Ik wil mijn peso-wissels aansturen met de digikeijs DR4018. Het programmeren is gelukt (redelijk simpel) de wissellmotor reageert.
Maar!!! Als ik de wisselmotor monteer onder een wissel gewoon los en daarna in de baan kan de motor de wissel niet omleggen!
Hoe zou dit komen?

Michiel

In de peco wissel zit een veertje. Die kan je eruit prutsen met een pincet (en later weer plaasten indien dit nodig is, geen schade bij het wegnemen). Zonder veertje wel voor zorgen dat de tongen tegen de aanliggende rail drukken voor elektrisch contact. Anders zal je de wissel wat moeten ombouwen opdat de tongen permanent spanning krijgen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krispy

Heb met men dr5000 centrale ook wisselproblemen gehad , wel in samenwerking met ldt  , ik heb het kunnen oplossen door de pulsduur te verlengen , mischien het proberen waard , daar er met wissel meer kracht nodig is om om te zetten en de motor mischien niet lang genoeg aangestuurd wordt om de nodige kracht op te bouwen .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

mnieuwlaet

De pulstijd is standaard wel ok! Ik hoor hem redelijk lang bezig.
ik haalde als test een veertje er uit, de wissel verspringt maar de tongen liggen open nadat de stroom eraf is! Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Kan ik hierop trouwens ook Conrad wisselmotoren steken? Dat zijn servo's zeker en enkel via andere module te bedienen!

argilla

Je kan bv de zelfontworpen wisselmotor van Gerolf maken... perfecte machine !  Vraagt misschien  ietsjes meer tijd om te maken  ( je moet één moeder mal maken) , maar is nadien storingsvrij .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Michiel

Om de Peco wissels bedrijfszekerder te maken, worden ze door velen elektrisch wat aangepast. Een duidelijk artikel hierover is dit: http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm

Conrad wissels hebben geen servo motor, maar een gewone 12V motor. De aansturing ervan is weer totaal anders, en ook de Conrad wisselaandrijving heeft z'n problematiek (wisselt beter op 7-9V ipv de aangeraden 12V, levensduur is zeer wisselend, schakelaartjes zijn van belabberderde kwaliteit,....).

Ik zou m'n energie steken in het onder de knie krijgen van servo-aandrijving, en het betrouwbaar maken van de Peco wissel. Daar ga je geen spijt van hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Welke motoren heb je er onder zitten?

argilla

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 januari 2017, 10:03:33 AM
Welke motoren heb je er onder zitten?


Tortoise motors... the best man can get
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Citaat van: argilla op 20 januari 2017, 07:14:58 AM
Je kan bv de zelfontworpen wisselmotor van Gerolf maken... perfecte machine !  Vraagt misschien  ietsjes meer tijd om te maken  ( je moet één moeder mal maken) , maar is nadien storingsvrij .

Die heb ik intussen ook verlaten - geef mij maar servo's  :)
Vrij goedkoop, gemakkelijker af te regelen, schakelaars naar believen, ... (weliswaar met een eigen printplaat-sturing)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Citaat van: argilla op 20 januari 2017, 10:31:20 AM
Tortoise motors... the best man can get
Als dat zo is dan zie ik het probleem niet.
Maar ik vroeg het eigenlijk aan Maarten.

mnieuwlaet

 ik gebruik de peco pl10w en de 9

Klaas Zondervan

De PL-10W is de wisselmotor die Peco speciaal voor deze toepassing heeft ontwikkeld (grotere spoelweerstand dan de PL-10).
Maar het kan zijn dat de DR4018 net niet genoeg stroom kan leveren. Het maximum is 2,5A per uitgang. Heb je al eens gemeten wat er met de spanning gebeurt als je het wissel wil schakelen?
Het veertje wat Michiel noemde kan je eigenlijk niet weglaten, omdat de PL-10W het wissel niet vastzet in de eindstand. Je zou het een beetje minder straf kunnen maken. Het veertje zit aan de ene kant in de schuifbiels, aan de andere kant zit het in een soort doosje op de dwarsliggers. Dat doosje kan je een stukje achteruit schuiven, dan wordt de veerkracht minder.

argilla

#12
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Ik ken de Tortoise wel, en ik vind het nog steeds de beste wisselmotor die er in de handel is.
Maar Maarten heeft de spoelenaandrijvingen van Peco zelf, en die zijn er ook voor ontworpen.

argilla

Citaat van: Klaas Zondervan op 20 januari 2017, 16:21:05 PM
Ik ken de Tortoise wel, en ik vind het nog steeds de beste wisselmotor die er in de handel is.
Maar Maarten heeft de spoelenaandrijvingen van Peco zelf, en die zijn er ook voor ontworpen.


ha zo magneetspoel aandrijving  ( magneet artikel) dat is idd iets ander ha zo .. dan heb je gelijk .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15