Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

watermolense kolen boer.

Gestart door dieterke, 19 januari 2017, 11:52:18 AM

dieterke

beste mede modelbouwers en trein liefhebbers.

Ik start hier een nieuwe topic over mijn baantje in opbouw.
Maar eerst wil ik jullie een stukje geschiedenis meegeven hoe het komt dat ik terug met een baantje begin.

wat vooraf ging

Ik had mij ingeschrijven op een andere forum bij de noorder buren, namelijk het 3railforum.
Omdat gemakkelijker mee leest, kan je zien waar er nieuwe berichten staan.
Al snel geraakte ik ook verwikkeld in een topic en poste ik foto van 1 van mijn modelen.

Dan ben ik op het idee gekomen om "mijn" eigen topic te beginnen en foto's te plaatsen met mijn modelen.
Daar kwamen erg goeie reacties op.
En krijg ik de raad om een stuk te maken zodat de locomotief/treinstel nog beter tot zijn recht kwam.

Dan maar wat snel wat rails neerleggen en paar gebouwen erbij zetten die ik nog had staan. en even paar test foto's nemen.
Daarop kwamen ook erg goeie reacties op.
Maar aangezien de locomotief nu toch op rails staat,
kan je even goed eens stroom op de rails zetten.
Zodat je kan foto's nemen met de verlichting aan van de locomotief.
Geeft toe, een locomotief met verlichting geeft toch iets.

Dan komt het volgende,
nu er toch stroom op de rails zit.
Waarom eens niet even heen en weer rijden.
Het locomotiefje dat op de rails staat is namelijk mfx en full sound!

Enzo was ik opnieuw vertrokken.
Al snel nam ik een stoom locomotiefje en een paar kolen wagons erbij.
Ik kon wat heen en weer rijden en wat rangeren.
Ik ben geen voorstander van "rondjes" rijden.
Een trein rijd van punt A naar punt B.

Ondertussen had ik bericht ontvangen dat er een nieuwe locomotief op mij stond te wachten in de trein winkel.
Zal wachten ik al een jaar op dit model die ik had besteld.

En wat gebeurd er als je naar je locale trein handelaar gaat?
Ja, en loopt eens op je gemak rond en je bekijkt eens alles op je gemak.

Enzo kwam Dieter thuis met een nieuwe locomotief en 4 set nieuwe Belgische goederenwagons. "sterker dan mezelf"  8)
En geef toe, een paar verschillende goederenwagons is mooier dan enkel 1 soort wagons.

het baantje

Het baantje zelf stelt niet zo veel voor. 205cm op 60cm
aangezien ik geen voorstander ben aan rondjes rijden.
Maak ik gebruik van een zelf gemaakte fiddle yard.









Het baantje staat in een aparte ruimte in het huis.
Echter vind ik het persoonlijk onhandig.
En momenteel is het er Koud!
Het baantje zelf is gewoon gemaakt op een plaat.
"lees stuk van een oude kast"


Daarom ben ik aan het overwegen om dit baantje op te ruimen en 3 modules te maken plus een fiddle yard.
Kan ik aan de modules werken gewoon in de leefruimte.
Aangezien ik in de horeca werk ben ik thuis als vrouw is gaan werken en "stief" kinderen op school zitten

Dit zou mij het voordeel geven van,
- werken uit te voeren per module
- kan ik gewoon in de leefruimte op tafel plaatsen
- kan opgeborgen worden
- bouw van bruggen/viaduct
- beken
- en zo verder.

nieuw plannen

De keuze voor te gaan werken met modules geeft enkel maar voordelen voor mij.
modules zouden 1 meter lang zijn en 60cm breed.
zo wordt het baantje al snel 4 meter lang fiddle yard in begrepen.
Baan zelf 3m op 60cm.

Enkel ben ik nu opzoek naar informatie over hout.
welke soort neem ik het best en welke dikte moet het hebben.
En ben ik informatie aan het zoeken om eventueel de wissels aan te sturen via servo's.
Verdere besturing gebeurd via mobiel station 2.
Eventueel komt er nog een tweede mobiel station bij.
Aangezien er maar maximaal 2 locomotieven op het baantje te gelijk staan.


Zo dat was het voorlopig.
Ik zou zeggen, tot de volgende update.

Natuurlijk is raad/informatie altijd welkom.

mvg
Dieter

dieterke

modules

In het weekend "morgen" zal ik om hout gaan voor de modules te gaan maken.
Echter twijfel ik nog welke maten van hout.
- 10cm op 2cm
- 8cm op 2cm
- 4cm op 4cm

tekeningen van een module,





Misschien is het beter dat ik om de 25cm een dwars verbinding maak in de plaats van op de 50cm zoals je op de tekening.
Om de 25cm zou echter nog steviger zijn
Enkel heb ik geen ervaring met modules en is dit geheel nieuw voor mij

Op de tekening is ook te zien waar de bouten en moeren moeten komen.
3 per module, dit zal er ast aan elkaar hangen! 8)
Welke soort bouten en moeren zal bepaald worden door de dikte van het hout.

Na het maken van de modules worden er een geheel elektriciteit schema gemaakt.
Dit zal 9 op 10 ook gewoon gebeuren op papier.
ben niet zo aan pc/laptop/tablet toestanden.

spoorplan

Het baanplan is ook aangepast.
Ik ben gegaan voor simpel.heel simpel.
Gebouwen en model kits staan niet op hun plaats op de foto.
Het zijn enkel de sporen de tellen.




Met vriendelijke groeten
Dieter

OlivierV

't Is misschien wat zot, maar ipv die onnozele C-rails te gebruiken zou je eventueel voor Peco code 100 kunnen gaan met de Peco SL-17 middengeleiders, dan kan je mooie slanke wissels (of toch exemplaren met minder scherpe hoek (12° ipv 23° hebben en je helemaal uitleven in de details.

Baanplan lijkt me verder wel eentje met wat leuke rangeerpuzzels in.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

vyncky

bouw de modules 10cm hoog en met hout van  12mm dik. gebruik multiplex GEEN vezelplaat of MDF (ivm latere vocht-zwel problemen)
De lengte is een ander verhaal. Zorg dat ze "handelbaar zijn"zijn, maar zie wel dat er geen wissel op een scheiding tussen 2 modules komt.
Ik heb ze gebouwd met een lengte van 1,2m en 0,6m diep


Als je om de 40 a 50 cm een dwarse spant voorziet is dit stevig genoeg, plaats al dan niet een driehoekje in één van de hoeken om het geheel haaks te houden.

Succes!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

dieterke

#4
houthandel

Vandaag naar de houthandel geweest om hout!
Mijn vervoer geeft het enkel laten afweten, griep.
"Kan gebeuren is de tijd van het jaar ervoor"

Ik kon dus niet veel meebrengen.
Maar net genoeg voor 1 module te maken.

Ik heb gekozen voor vurenhout balkjes.
- 69mm × 27mm
- 180cm

dwars spanten

De dwars spanten worden elk op 35cm van de module gemonteerd. Zodat er in het midden 30cm overblijft

Ik heb ook voor mezelf uitgemaakt dat het beter is om met 2 dwars spanten te werken.
Liever een spant te veel maar stevig.
Dan 1 te kort en de alles staat te bewegen.

In alle hoeken worden ook extra hout aangebracht voor de stevigheid.
Dat zullen geen drie hoekjes worden.
Maar gewone stukjes van wat ik gebruik voor de modules.
Deze zullen dan ook vast geschroefd worden en gelijmd.

Alle schroeven worden weg gewerkt.
Zodat ze iets in het hout zitten.
en worden erna opgevuld met combinatie van houtlijm en zaagsel.

De module word dinsdag pas in elkaar gestoken.
Aangezien ik in de horeca werk en werk in het weekend.
"zoals nu, gelukkig wat tijd omdat het voetbal is om te forummen"  ;D

De keuze voor bleek hour is simpel
Word erna geschilderd met donkere vernis.
"word gebruikt bij modelbouw boten in hout"

Ik heb ook gekeken voor multi plexiglas.
En ik moet eerlijk toegeven, het is inderdaad veel sterker dan mdf ofzo iets.


zo dat was het voorlopig.

Ik zou zeggen tot dinsdag met een uitgebreid bouw verslag met tekst en foto's.

mvg
dieter

dieterke

Citaat van: OlivierV op 20 januari 2017, 18:10:56 PM
't Is misschien wat zot, maar ipv die onnozele C-rails te gebruiken zou je eventueel voor Peco code 100 kunnen gaan met de Peco SL-17 middengeleiders, dan kan je mooie slanke wissels (of toch exemplaren met minder scherpe hoek (12° ipv 23° hebben en je helemaal uitleven in de details.

Baanplan lijkt me verder wel eentje met wat leuke rangeerpuzzels in.


beste,
ik snap je reactie over die C-rails.
echter is dit baantje voor mij enkel bezighoud en om mij zelf moed te blijven geven.
De rails had ik nog liggen. de gebouwen die je hier en daar op foto ziet. had ik ook al. niets is er tot nu toe gekocht voor dit projectje. behalve het hout voor de modules dan.

ik ben sinds 5 januari gestopt met roken.
En steek alle dagen 10€ in een potje.
Dit potje noem ik zelf, het modelbaan potje.

Het is misschien dom. maar het geeft mij wel moed om niet terug te gaan roken..

mvg

jean-luc

Ik ben benieuwd naar je vorderingen  :)

Van waar de titel "Watermolense kolen boer"?

dieterke

Citaat van: jean-luc op 21 januari 2017, 23:58:04 PM
Van waar de titel "Watermolense kolen boer"?

hallo Jean luc,
Heel simpel, ik zelf woon er.
Watermolen. dit is tussen Kortrijk en Heule.
Er zou vroeger een molen hebben gestaan in werking met de Heule beek heb ik mij laten vertellen.

Ik ben nu informatie aan het zoeken van geboren waar die molen stond. Via internet vind ik er bijna niets over.
Moet leuk zijn om dit eventueel na te bouwen.

mvg fijne zondag.
dieter

Waterman

Citaat van: vyncky op 20 januari 2017, 23:24:50 PM
bouw de modules 10cm hoog en met hout van  12mm dik. gebruik multiplex

Laat je dan een plaat multiplex van 12mm in latten van 10cm zagen door de houthandelaar? Of zijn de latten van tien centimeter die je in de doe-het-zelf kan vinden ook van een goede kwaliteit hout?

vyncky

Voor mijn modules heb ik een plaat gekocht en laten zagen in de houthandel/doe het zelf zaak.

Ik had een zaagplan uitgetekend , om zo veel mogelijk onderdelen uit een plaat te krijgen. Meestal zijn ze daar héél content mee, hoeven ze zelf niet te denken, en gaat dit sneller vooruit. Dan hoef je thuis enkel maar in elkaar vijzen, en maakt het transport met een toyota starletje  handiger :)

Voor de grote treinbaan (van m'n pa) werden er een hoop platen aan huis geleverd.
We hebben  thuis een goede tafelzaagmachine staan, waar we deze zelf verzaagd hebben.
Niet iedereen heeft zo'n machine ter beschikking, En het is al net zo gemakkelijk om het te laten doen  ;D

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Waterman

Citaat van: vyncky op 22 januari 2017, 19:06:41 PM
Ik had een zaagplan uitgetekend , om zo veel mogelijk onderdelen uit een plaat te krijgen. Meestal zijn ze daar héél content mee, hoeven ze zelf niet te denken, en gaat dit sneller vooruit. Dan hoef je thuis enkel maar in elkaar vijzen, en maakt het transport met een toyota starletje  handiger :)

Hm ja, je kan ze dan beter ook meteen op de juiste lengte laten zagen, daar had ik ook nog niet aan gedacht. Ik veronderstel dat ze in de houthandel dan ook heel precies zagen?

Bedankt voor de info, als ik ooit een baan ga bouwen weet ik toch al hoe ik aan de basismaterialen voor de onderbouw kan komen  :)

Dieter, sorry dat ik je topic even gekaapt hebt, maar ik vermoed dat je ook wel wat aan deze uitleg hebt. 

dieterke

#11

Waterman.

Geen probleem.
Denk wel dat iedereen wel altijd iets kan leren.

vandaar dat ik zoals hier boven heb beloofd,
een verslag zal maken met foto's van mijn eerste module.
En beschrijving wel werk gerief ik allemaal heb gebruikt.


Hier alvast de laatste tekeningen van een module.
Met voor mij meer dan genoeg gegeven op



mvg



dieterke

bouw eerste module

Vandaag een poging gedaan om mijn eerste module te maken.

Eerst en vooral het gebruikt werk gerief.
goed en handig werk gerief is al het halve werk zegt men altijd. En dat is wel zo.

Zaag met bakje voor in verschillende hoeken te kunnen zagen eventueel.


schroefmachine,


setje houtoven,


meter, winkelhaak en teken potlood.


Dit is heel handig.
Je klemt je hout vast en het is mooi in de haak.


hier nog eens de zelfde foto.
Maar werk op.
De eerste module is een feit!!
ben eigenlijk wel trots op mij zelf.


afwerking van de module

De module moet nog afgewerkt worden.
dit wil zeggen, schroeven moeten weg gewerkt worden.
In de dwars spant moeten er nog gaten gemaakt worden  voor de latere bekabeling van de baan.
In de hoeken moeten er verstevig blokjes worden bevestigd.

dwars spanten
Ik heb toch gekozen trouwens voor de werken met 1 enkele dwars spant. Aangezien de modules maar 1meter lang is en maar 60cm breed. Dus is 1 dwars spanten wel genoeg.

Meer foto's volgen nog eens de module geheel is afgewerkt.
Griep geeft mij vandaag wat tegen gehouden en het geheel in 1 keer af te werken.

mvg
dieter

Gerolf

't Is nu waarschijnlijk te laat (of niet?) maar ik zou lijmen en schroeven  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieterke

Citaat van: Gerolf op 24 januari 2017, 18:30:29 PM
't Is nu waarschijnlijk te laat (of niet?) maar ik zou lijmen en schroeven  ;)


Eens alles was geschroefd.
Dacht ik dit ook. lijmen en schroeven.
Dus ik heb alle schroeven terug wat los gemaakt.
en overal wat hout lijm tussen gedaan.
Dan schroeven terug aangespannen...
Dit ging heel vlot hoor.

mvg