Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

RasPi sound board

Gestart door dani, 19 januari 2017, 11:35:26 AM

PietB

Citaat van: dani op 19 januari 2017, 17:20:38 PM
wel, ik ga er eens wat uurtjes aan spenderen....  maar het zal even duren
Je weet dat ik dat ook zéér nauwlettend ga volgen.

dani

so far, so good... 
Ik had nog een RasPi van de eerste generatie (model B) liggen.
Die is intussen met de nieuwe  O/S uitgerust en draait lekker, ik heb zelfs al  een VNC verbinding zodat ik geen scherm of zo nodig heb.  Alles van op de thuis pc voir VNC viewer.   Lekker handig, het "bakje" met de Pi ligt gewoon ergens naast het bureau.

En meteen heb ik HET grote nadeel ondervoncen van de RasPi...  TRAAG opstarten, dus dat wil zeggen dat als er een stroomonderbreking is, het minstens een paar minuten duurt vooraleer de treinen weer kunnen rijden en geluid produceren.      Dat heb je dus niet met een Arduino of  Pic   µController, maar die hebben dan niet de sound mixer die de RasPi wel heeft.

gaandeweg zal ik mijn bevindingen en de pro's en Con's  hier wel neerpennen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 19 januari 2017, 18:25:04 PM
...dus dat wil zeggen dat als er een stroomonderbreking is, het minstens een paar minuten duurt vooraleer de treinen weer kunnen rijden en geluid produceren...

De voeding deftig bufferen met een goldcap?
Groetjes, Peter


dani

ja dat zal een mogelijkheid zijn, maar zie ook mijn mander topic van vandaag over de "keep-alive" modules.
Risico is daar dat de trein dan door rijdt bij een noodstop.

Alhoewel daar kan ik als handige Harry wel wat op vinden door op 1 van de GPIO's te detecteren of er spanning op de rails zit en zo nee, de motoren te stoppen maar de RasPi te laten verder draaien op de buffer.   Moet mogelijk zijn. 
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Dani, met een paar diodekes in je voedingslijnen kan je ook al veel.
Groetjes, Peter


Geert

Als je een noodstop moet maken, is daar meestal een reden voor, dikwijls om schade te voorkomen. Dan is enkele minuten opstarttijd het minste...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

philippe_007

bij een noodstop is dit inderdaad niet zo erg, probleem is meer bij een slecht contact, als de Pi dan steeds moet herstarten.... Dan heb je een echte NMBS-baan, met stilstaande treinen  ;D ;D ;D

dani

Inderdaad en dan is een buffer wel handig.  Het is een kwestie van compromis
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

argilla

Citaat van: dani op 19 januari 2017, 18:25:04 PM
so far, so good... 
Ik had nog een RasPi van de eerste generatie (model B) liggen.
Die is intussen met de nieuwe  O/S uitgerust en draait lekker, ik heb zelfs al  een VNC verbinding zodat ik geen scherm of zo nodig heb.  Alles van op de thuis pc voir VNC viewer.   Lekker handig, het "bakje" met de Pi ligt gewoon ergens naast het bureau.

En meteen heb ik HET grote nadeel ondervoncen van de RasPi...  TRAAG opstarten, dus dat wil zeggen dat als er een stroomonderbreking is, het minstens een paar minuten duurt vooraleer de treinen weer kunnen rijden en geluid produceren.      Dat heb je dus niet met een Arduino of  Pic   µController, maar die hebben dan niet de sound mixer die de RasPi wel heeft.

gaandeweg zal ik mijn bevindingen en de pro's en Con's  hier wel neerpennen.




heel goed...maar aub geef voor de leken onder ons eerst eens wat uitleg bij uw afkortingen... wordt de tekst een pak begrijpbaarder toch ?
gewoon een vraagje  ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

RasPi = Raspberry PI
PI = RasPi
O/S = Operating SYstem = besturingssysteem  (oals IOS, Windows, Linux, enz..)
VNC = een remote control tool om scherm over te nemen vanop een andere machine
PRO's : voordelen
CON's : nadelen
µcontroller : microcontroller
GPIO : general purpose Input Output  (een contact naar d ebuiten wereld voor invoer en uitvoer van allerlei signalen)


Misschien is het een idee om hier ergens een  soort  "Acronyms bible"  te publiceren  waar iedereen iets aan heeft ?
(acronyms :   letterwoorden of afkortingen)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Even een update van vandaag (zondag 22 januari 2017) en wat uitleg voor mensen die eventueel willen mee opstarten en experimenteren met de Raspberry Pi.
Voor het gemak (?)  ga ik de RaspBerry Pi voortaan dus  RasPi  of nog korter  "Rpi" noemen.

Voorlopig zit het zo :

- de Rpi is geinstalleerd met  Pixel O/S  (Raspbian, dus de Raspberry  versie van het Debian Linux)
- De opstart is "headless" zonder keyboard, mouse of monitor  dus enkel 5V er naartoe.
- Een WiFi verbinding is opgezet met 192.168.0.240 als vast adres
- VNC server is actief op de RasPi  (remote control tool)
- de geluids output is naar een setje mini luidsprekertjes geleid voor test
- de Python programmeer omgeving is klaar en een test programma draait probleemloos


Ik ga dit in een Word documentje met screenshots bijhouden voor mezelf maar ook om later te publiceren op mijn "techie" paginas on line en om hier te kunnen delen.


Momenteel is het dus al zo ver dat het opstarten, remote inloggen en programmeren allemaal vlekkeloos gaat en er al een paar geluiden kunnen afgespeeld worden.  De  "mixer" staat nu ingesteld op maximaal 8 kanalen tegelijk maar dat kan verhoogd worden.  De geluiden die gebruikt worden zijn in WAV formaat .

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 22 januari 2017, 16:24:34 PM
- Een WiFi verbinding is opgezet met 192.168.0.240 als vast adres
Dat is mooi maar wat nu als je een intern wifi netwerk hebt op een ander private adres?

grt Piet.

PeterC

Citaat van: PietB op 22 januari 2017, 18:06:50 PM
Citaat van: dani op 22 januari 2017, 16:24:34 PM
- Een WiFi verbinding is opgezet met 192.168.0.240 als vast adres
Dat is mooi maar wat nu als je een intern wifi netwerk hebt op een ander private adres?

Ik heb een tooltje (geschreven in Python) op mijn Pi gezet die, wanneer hij op een 'vreemd' netwerk via LAN wordt aangeschakeld, hij mij een mailtje stuurt met zijn huidig IP adres.  Dat mailtje stuurt hij (of is een Pi vrouwelijk?) enkel wanneer hij via vaste bekabeling een IP adres krijgt.  Nadien is het een fluitje van een cent: Pi overnemen (via VNC) op zijn nieuw IP adres, WiFi instellen op dat nieuw netwerk en je bent vertrokken.
Groetjes, Peter


dani

Dan start je de pi op met scherm en stelt het juist adres in Piiet
Simpel toch
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterC

Citaat van: dani op 22 januari 2017, 20:22:23 PM
Dan start je de pi op met scherm en stelt het juist adres in Piiet
Simpel toch

Dani, dat lukt niet altijd...  Stel (ik zeg wel 'stel') dat je op een onbekend netwerk je Pi wil aansluiten (meestal is dat wel 192.168.x.x).  Sluit hem (of haar - nog steeds niet duidelijk) via een LAN kabel rechtstreeks aan op een router met DHCP.  Je krijgt een IP adres.  Je Pi mailt het en op je smartphone of dergelijke zie je zijn huidig IP adres.  Via je smartphone ga je via VNC naar je Pi en stel de Wifi instellingen voor die router in.  LAN kabel weg en je Pi(etje) kan onopgemerkt het één en ander  ::) (oa sniffen  :o ).
Groetjes, Peter