Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

RasPi sound board

Gestart door dani, 19 januari 2017, 11:35:26 AM

dani

Het is dan wel geen "microcontroller" maar toch heb ik het hier gezet...

Ik zit met het idee te spelen om een  zelfbouw sound decoder te bouwen voor in mijn G schaal loko's .
Aangezien ruimte bij deze niet echt een probleem is, dacht ik aan een RaspBerry Pi.
Deze heb je al vanaf 25€  en kunnen behalve  geluid maken op max 8 kanalaen tegelijk, ook nog GPIO's aan.

Iemand ervaring met RasPi  in de treinwereld ?   Of iemand interesse om het te volgen ?
Ik ga vooral weer opnieuw moeten programmeren , want de Python programmeertaal is weer es wat anders.

Ideaal zou zijn als de RasPi  gewoon "alles" kan regelen, dus WiFi,  motor sturen, lichten sturen en geluid maken.
Aan GPIO's ontbreekt het niet op de nieuwe generatie B model, die heeft een 40 pin  bus met wel 26  beschikbare pins  voor inputs en outputs.


Als het lukt, zal ik wel hier verder posten.   Tips, ervaringen en truukjes zijn welkom.

Vooral het  DCC  gedeelte zal wat  geduld vragen vermoed ik.  De rest is vrij  "simpel"
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

om een "centrale" te bouwen met een RasPi zijn er al artilkels...

https://github.com/hsanjuan/dccpi

en zelfs pogingen voor decoders maar de meesten vinden het "overkill".

https://www.gscalecentral.net/threads/raspberry-pi.301987/
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

jakke

#2
Dani ,
in zulke projecten of voornemens heb ik altijd belangstelling . Mijn kennis hierover is nul maar dus ik kan niks bijdragen .
Maar dus belangstelling hoe jij het klaar speelt .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

PeterC

Dani,

Ik ga volgen.  Ik heb zelf al wat zitten spelen met een Pi en Python en er is veel meer mogelijk dan dat je zou denken.
Het internet staat vol met projecten en Python-tuts vind je genoeg.
Laat de vorderingen maar zien.
Groetjes, Peter


Steam.N

Citaat van: jakke op 19 januari 2017, 12:00:09 PM
Dani ,
in zulke projecten of voornemens heb ik altijd belangstelling . Mijn kennis hierover is nul maar dus ik kan niks bijdragen .
Maar dus belangstelling hoe jij het klaar speelt .

+1
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dreha


Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

argilla

+1 met belangstelling volgen . Eindelijk misschien geluid uit mijn G scale loks
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

dani

al een aantal volgers dus, maar nog niemand met echt ervaring. 
Ik voel me zo een beetje zoals toen ik begon aan mijn WiFi sturing voor de G locomotieven.
Een beetje de "uitvinder"  or eerder de  "puzzelaar" die van her en der op het  interweb dingen bij elkaar zoekt, en er een werkend geheel van maakt .


Wel.. ik ga jullie zeker niet teleurstellen, maar het zou wel effe kunnen duren eer ik het aan de praat heb.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Citaat van: dani op 19 januari 2017, 14:06:50 PM
Wel.. ik ga jullie zeker niet teleurstellen, maar het zou wel effe kunnen duren eer ik het aan de praat heb.

Dat zal wat zijn, met een micro en via WiFi, een lok laten praten. Kinderen zullen versteld zijn  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

zelfs dat moet in principe kunnen...  maar jij weet wel wat ik bedoel Geert.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

argilla

Citaat van: PeterC op 19 januari 2017, 12:23:10 PM
Dani,

Ik ga volgen.  Ik heb zelf al wat zitten spelen met een Pi en Python en er is veel meer mogelijk dan dat je zou denken.
Het internet staat vol met projecten en Python-tuts vind je genoeg.
Laat de vorderingen maar zien.




bedoel je dit  Peter  .....[size=78%]http://www.makeuseof.com/tag/10-raspberry-pi-projects-beginners/[/size]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PeterC

Groetjes, Peter


dani

wel, ik ga er eens wat uurtjes aan spenderen....  maar het zal even duren
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en nu is er deze :    http://www.makeuseof.com/tag/raspberry-pi-launches-5-model-zero-heres-compares/

De PI ZERO.. minimalistisch maar net niet geschikt wegens hetr ontbreken van audio uitgang en WiFi !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.