Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Stay-Alive kopen of zelfbouw

Gestart door dani, 19 januari 2017, 11:26:08 AM

dani

Heeft iemand ervaring met zgn "stay-alive" modules op  digitale decoders ?

Je kan dat makkelijk zelf bouwen met een condensator, een weerstandje en een diode, maar je kan ook kant en klare modules kopen.

Volgens de fabrikanten gaan de gekochte modules langer mee dan een zelfbouw exemplaar omdat er wat "meer" in zit dan 2 extra componentjes.


Mijn grootste zorg is dat zo een module ook niet "te" krachtig mag zijn, want anders riskeer je  dat een digitale trein rustig verder rijdt op een stuk rail  met sleht contact en daardoor bvb een stop commando mist...   

Alle ervaringen en tips zijn welkom.   Ik zou het wel eens willen proberen om zelf te maken.  Moeilijk is het niet en duur ook niet .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Freek

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik dacht dat het bij ESU het verschil zat in de programmeerbaarheid.
Met een ESU power pack zou je zonder problemen de CV kunnen wijzigen, Als je een zelf gemaakte power pack maakt moet je deze los koppelen om de CV's te wijzigen.


dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Brunel

Het pp van ESU (ook die van Lenz) is gebaseerd op een goldcap. Veel effectiever dan een elco, maar er is wat bijbehorende elektronica nodig. Je bouwt hem niet zomaar na.

krispy

Citaat van: Freek op 19 januari 2017, 20:50:45 PM
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik dacht dat het bij ESU het verschil zat in de programmeerbaarheid.
Met een ESU power pack zou je zonder problemen de CV kunnen wijzigen, Als je een zelf gemaakte power pack maakt moet je deze los koppelen om de CV's te wijzigen.

Maar dit mag voor dani geen probleem zijn in zijn grote loks , gewoon ergens een kleine switch je voorzien om de condensator uit te schakelen en hij kan dan wel de cv 's  wijzigen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

dani

een reed switch N/C  contact ergens aan de kant :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Brunel

Alleen is dat het verschil dus niet. Kijk maar eens in de handleiding van de LokPilot. Daarin staat hoe je een gewone elco aan moet sluiten, maar het PowerPack heeft een aparte serie aansluitpads op de decoder. Zowel op de decoder als in het PowerPack zit elektronica die het mogelijk maakt van de 5,5 volt goldcaps gebruik te maken.

Het betekent ook niet dat de lok langer zal doorrijden op een stopsectie. Het PowerPack zorgt er ook voor dat de decoder naar de centrale kan blijven luisteren. Stoppen blijft stoppen.

dani

inderdaad,  en daarom is zelf een "stay alive pack" maken niet zo simpel.

Een gewone elco aansluiting is wat ik in eerste instantie bedoelde.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Ben

Als je de ruimte hebt: er zijn Gold Caps van 6,3V met 1F capaciteit. Diameter 21,5 bij 9,5mm dikte. Met z'n drieën in serie zit je dan op zo'n 19V werkspanning bij een capaciteit van 0,33F en dat is flink wat om de boel in beweging te houden.

Gr, Ben.

bellejt

hangt ervan af wat je bedoeld met stay alive. Als je wil dat de loc gewoon over slechte kontakten gaat moet je een power pack plaatsen.Vrij duur.Bedoel je dat de decoder steeds bereikbaar moet zijn dan is een condensator met weerstand voldoende.
Dit geld voor de ESU decoders.

http://www.esu.eu/en/products/former-products/powerpack/

http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58691.0

http://www.sbs4dcc.com/tutorialstipstricks/esuloksoundv40andselectkeepalive.html

efl045

Wat bedoel je met 'de decoder steeds bereikbaar'? Dat kun je toch nooit met een condensator oplossen? Als er slecht contact is zullen de commando's uit de centrale de decoder toch niet kunnen bereiken, dat werkt dan toch nog niet draadloos?

eve

Dat is juist.
De condensator levert voldoende energie aan de decoder om nog een tijdje door te gaan met het laatst ontvangen datapakket tot het contact hersteld wordt en hij reageert op de nieuw ontvangen data.

Erik

oebr

Bij Gold+ decodertjes met USP wordt het signaal wel nog binnengenomen:
http://www.lenz-elektronik.de/media/USP-HD-720.mp4

De onderbreking wordt dan gezien als een capaciteit die het hoogfrequente dcc-signaal
nog door laat. Pas op, dit geldt alleen voor de data, het vermogen om de motor en ledjes
te voeden moet wel degelijk uit zo'n powerpack komen.

Hoe dat bij ESU zit weet ik niet, maar het zou me verbazen mochten zij daar geen gelijkaardige
oplossing voor hebben.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

efl045

Dat heeft dus niks te maken met de decoder 'bereikbaar houden', de decoder wordt een tijdje uit de elco met DC gevoed en wordt niet gereset, meer zit daar niet achter.
Dani sprak over lang doorrijden zonder enig contact en het missen van een stop comando, en dat los je nooit op met een elco.

oebr

euh, ik heb hier twee van die lenz-bakjes en die blijven wel bereikbaar hoor.
Je kan de lok omkeren van rijrichting, seinlichten schakelen, enz..
Overigens is dat bij 'testen' heel vervelend, je kan niet inschatten hoe normale
decoders zich zouden gedragen want aan het gedrag van die usp'ers kan je
wat slechte contacten betreft niks afleiden.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992