Auteur Topic: Oude Glorie  (gelezen 15343 keer)

Offline Steam.N

• Administrator
  • Forumlid
  • Voornaam: Jean
Re: Oude Glorie
« Reactie #45 Gepost op: 25 januari 2017, 22:17:36 pm »
OEF  :o
Gegoten geveltje is ontbraamd.  Het heeft wel wat tijd genomen, want aan de achterkant moest ruimte geschraapt worden om de geëtste ramen te kunnen plaatsen.
Het ziet er goed uit, wat dat betreft.

Morgen ontvetten, vensterbanken op het eerste verdiep, bakstenen aan de achterkant, en ongewenste gaatjes opvullen met putty.
Niets overhaast.  Ik heb tijd.

Deze avond geen tijd voor het HO-geveltje.  Er komen nóg dagen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Offline Steam.N

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 26 januari 2017, 22:00:29 pm »
Alweer een stapje verder:
- met Putty rond gegaan (maar er zijn nog schoonheidsfoutjes weg te werken)
- geveltje ontvet
- vensterbankjes op het 1ste geplaatst
- begonnen met de zandsteen afdeklaag gestart

Ik heb even tijdelijke ramen geplaatst (afdruk waarop ik het ets-masker gebaseerd heb):

Enkele laagjes verf gaan binnenkort het beeld nog sterk veranderen. 
Maar op dit ogenblik begint het er al leuk uit te zien  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Offline mahtoska1

• Forumlid
  • Voornaam: Pieter
« Reactie #47 Gepost op: 26 januari 2017, 22:12:24 pm »
Citaat
Enkele laagjes verf gaan binnenkort het beeld nog sterk veranderen. 
Maar op dit ogenblik begint het er al leuk uit te zien  :)

Zeer mooi gedaan.
Welke kleur krijgt het suikerklontje  :) :)?

Offline modelbaanHO

• Forumlid
    • http://www.modelbaanho.be
  • Voornaam: Luc
« Reactie #48 Gepost op: 26 januari 2017, 22:34:18 pm »
Mooi gemaakt. Benieuwd naar het vervolg.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Offline Michiel

• Forumlid
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
« Reactie #49 Gepost op: 27 januari 2017, 09:44:53 am »
Jean, een vraagje. Waarom breng je de verbeteringen niet meteen aan op het oorspronkelijk model, en dan een nieuwe mal ervan maken? Hoe dan ook ziet dit (het procedee en het resultaat) er veelbelovend uit!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Peter

• Forumlid
  • Voornaam: Peter
« Reactie #50 Gepost op: 27 januari 2017, 09:47:04 am »
Ziet er weeral super uit.
Prachtig Jean
Met vriendelijke groeten

Peter

Offline Steam.N

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 27 januari 2017, 10:28:50 am »
... Waarom breng je de verbeteringen niet meteen aan op het oorspronkelijk model, en dan een nieuwe mal ervan maken? ...[/quote]

@Michiel: ik ga die wijzigingen ook aanbrengen op het moedermodel, en eens de eerste giethars-gevel af is een nieuwe mal maken.
Er blijven echter dingen die ik ná et gieten moet doen (baksteen op achterkant, zandsteen-dekstenen, ...), omdat ik gekozen heb voor een ééndelige mal.
Tweedelig kán, maar leek me voor een geveltje een overkill.
Ik wilde eigenlijk checken of het slaters-profiel goed overkwam via de mal, en dat zit goed (weet ik nu).

Mocht er echter onverwacht tóch veel interesse zijn, zou ik het geveltje natuurlijk wél tweezijdig afwerken, en een tweedelige mal maken  ;)

Offline Michiel

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 27 januari 2017, 10:38:39 am »
Je hebt 2 verschillende baksteen profielplaten gebruikt. Voor de begane grond en eerste verdieping de grovere, en voor de siergevel bovenaan de fijnere steen. Wat is het merk en type van de bovenste variant? Die vind ik er duidelijk beter op schaal (maar wel vrij bolle stenen met in verhouding erg brede voeg, maar dat hebben ze beide).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Steam.N

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 27 januari 2017, 10:42:53 am »
Je hebt 2 verschillende baksteen profielplaten gebruikt. Voor de begane grond en eerste verdieping de grovere, en voor de siergevel bovenaan de fijnere steen. Wat is het merk en type van de bovenste variant? Die vind ik er duidelijk beter op schaal (maar wel vrij bolle stenen met in verhouding erg brede voeg, maar dat hebben ze beide).

Geen idee, Michiel.  Ik heb deze gevel gebouwd uit overschotjes.
Ik heb Slaterplaten gekocht op beurzen, Verschooten, Artobi, ... en af en toe zitten er andere afwerkingen tussen.
Het verschil is me niet opgevallen toen ik de gevel aan het bouwen was.  Het viel me pas op als ik met de mal bezig was ...
Normaal koop ik Flemish Bond 2mm.

Offline Peter

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 27 januari 2017, 10:52:06 am »
De beste baksteen profielplaten zijn die van Goovers (zie mijn draadje-Station Boom) die je in verschillende afmetingen van bakstenen kan verkrijgen.
Als je echt speciale versies wil, dat zijn die van Paul (C-TRACCS) uitstekend, alleen, zijn die in MDF gelaserd, en voor mij nog altijd niet het gemakelijkste om te snijden, schilderen en verweren (maar ik blijf oefenen-zie station Hoboken-Polder draadje)

Wat de gevel van Jean betreft vind ik de bovenste muurdelen in baksteen het mooiste (maar smaken kunnen verschillen hé)
Met vriendelijke groeten

Peter

Offline Steam.N

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 27 januari 2017, 11:07:17 am »
Stom dat ik twee types baksteen heb gebruikt.
Misschien herbouw ik het geveltje.  Hangt af van het uitzicht ná schildering.
Afwachten, dus.

@Peter: hoe groot zijn die bakstenen op Goovers-muren ?

Offline Michiel

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 27 januari 2017, 11:09:17 am »
GooVerModels levert geen schaal N baksteenplaten (toch niet volgens de website), en de website van Paul (C-TRACCS) is enkel een presentatiepagina, zonder overzicht van producten. Verwijzing is naar o.a. MTE, maar daar heb ik geen C-TRACCS baksteenplaten gevonden. "Wij Belgen" blijven toch een beteke steken in ons architype: kwaliteit kunnen produceren, maar het niet verkocht krijgen. Of ga ik nu wat tekort door de bocht?

@Jean, het geveltje zou er naar mijn inschatting een stuk strakker en fijner uitzien wanneer de volledige gevel met de fijne baksteen zou zijn gemaakt. Maar ik wist niet of je de grovere baksteen naar origineel voorbeeld had gekozen. Niet dus. Maar hoe dan ook is deze gevel erg mooi, en zeker een goed testexemplaar om technieken mee uit te proberen en op punt te stellen.

Offline Peter

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 27 januari 2017, 11:38:35 am »
Citaat
GooVerModels levert geen schaal N baksteenplaten
Inderdaad, de kleinste afmeting is 0,8 x 2 mm,
Dacht dat de gevel van Jean schaal H0 was.

Paul (C-Traccs) zal een dezer dagen terug met zijn produktie starten. Door onvoorziene omstandigheden heeft die een tijd stilgelegen, buiten zijn wil om.
Met vriendelijke groeten

Peter

Offline Steam.N

• Administrator
  • Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 27 januari 2017, 11:49:43 am »
... Dacht dat de gevel van Jean schaal H0 was....

Peter, de gevel die nu in giethars gegoten is is in N. (foto op berichtje van gisterenavond 22:00).
Die in HO-schaal is halverwege opgebouwd (basismodel).
Eens die klaar is, komt daar ook een mal van.

Offline Michiel

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 27 januari 2017, 11:57:34 am »
Citaat
GooVerModels levert geen schaal N baksteenplaten
Inderdaad, de kleinste afmeting is 0,8 x 2 mm,
2mm is al niet slecht. Dat is wat Slater verkoopt als schaal N baksteen. (32cm baksteen zijn wel serieuze kleppers). De verhouding steen/voeg lijkt beter en de steen vlakker. Toch best interessant voor N'ers lijkt me, maar dan voor moderne, dunne spouwmuren. Niet voor vooroorlogse volsteense muren in Vlaams, Engels of ander steenverband.