Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

type 78

Gestart door stevend, 17 januari 2017, 20:24:08 PM

stevend

Kan er iemand daar meer over vertellen ?

http://www.benl.ebay.be/itm/SNCB-NMBS-JOCADIS-Locomotive-a-Vapeur-Type-78-AUSTERITY-en-boite-RARE-/162359283952?hash=item25cd5e10f0:g:AecAAOSwZQRYe7WM

Zowel wat het groot model betreft als het schaalmodel die blijkbaar van Jocadis uitgebracht werd ?

Mvg Steven

PeterVG

Wat het grote voorbeeld betreft.
Dit is een loc van het War Department. De Britse strijdkrachten tijdens WOII. Ze werden in België ingezet tijdens de bevrijding en kort na WOII. De eerste machines verschenen in Belgische depots begin november 1944. Tijdens de volgende 12 maanden werden ze massaal ingezet door militairen. Aangezien het Amerikaanse Transportation Corps een gebrek had aan locs huurden de Amerikanen dit type loc om naast hun eigen vloot in te zetten in België. Eind 1945 viel het militaire vervoer stilaan stil en werden de locs aan de kant gezet. De NMBS huurde vanaf oktober 1945 170 locs. De huur werd stopgezet op 10 08 1946. Op dat moment ontscheepten de eerste Types 29.
De aangeboden loc heeft een bruin kaki kleurtje. Deze werd enkel toegepast op de eerste locs van de serie. De rest van de locs kreeg een olijfgroene kleur.
De DJH loc is daardoor in België slechts zeer beperkt in te zetten.
Info uit La Societe Nationale de chemins de fer Belges 1939 -1945 van Ir J Vandenberghen

loco

Het model ziet er goed gemonteerd uit. Nergens lijmsporen of sporen van soldeer. Waarschijnlijk is het in opdracht van Jocadis door een goede amateur gebouwd. Er zit een kleine vijfpolige motor in met rechtstreekse aandrijving op een tandwiel via een wormwiel. Deze motor is krachtig genoeg om het model te trekken mits goed gemonteerd en afgesteld (weinig wrijving tussen worm en tandwiel). Beter zou het zijn met een Port Escap motor (type faulhaber) met tandwielkast die doorgaans gebruikt wordt (werd) door Jocadis wanneer hij het model kant en klaar leverde aan de klant. Wel zie ik enkele vlekken op de ketel zowel links als rechts. Dit zou van het stof kunnen zijn, maar lijkt weinig waarschijnlijk. Dit vraag om verduidelijking. De prijs mag gerust naar 400 euro of meer gaan. Dat is het zeker waard. Of dit ook zo zal zijn is maar de vraag.

stevend

Hey beide heren ,
Een zeer duidelijke uitleg !!
Waarvoor ik jullie bedank