Marshland Rail Road

Gestart door mahtoska1, 04 januari 2017, 02:54:55 AM

59erke

insmeren met houtlijm en dan houtzaagsel over strooien
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mahtoska1

CiteerVoet en zichtbare wortels: ik draai die meestal ook mee ...

Dat is inderdaad de oplossing. Het toeval wil dat ik onderaan de boom een klein lusje heb van de draden samen te houden. Ik heb deze nu doorgeknipt en open geplooid. Dit geeft een mooie imitatie van de wortels die in de grond gaan. Later een foto hiervan.

Ik heb intussen een 2de maal met gips ingestrooid. Als alles goed droog is, zal ik de bomen een eerste maal inkleuren en een foto plaatsen.

Houtzagels heb ik niet gebruikt omdat dit nogal grof is voor Z-bomen. Misschien zal ik dit later eens proberen met gezeefd houtzagels.

mdvholland

Ha Pieter, zie graag je foto's tegemoet (andere browser - dus dat is opgelost).

Je kunt de boomstammen dopen in of besmeren met een mengsel van houtlijm en fijn zaagsel, van bijv mdf (dat wordt bijna poeder). Als je gelukt hebt is er bij de bouwmarkt net een plaat mdf verzaagt en kun je wellicht een plastic zak vol meenemen.

Zoonlief heeft een fraai huisje gebouwd hoor!

Blijf graag je Amerikaanse vorderingen volgen...

groet, Matthijs

mdvholland

Zie hier voor een tutorial over bomen maken die nuttig kan zijn. Luke gebruikt Woodland's latex om de boomstammen van een laagje te voorzien en de gedraaide draden te verdoezelen.

Luke Towan maakt naar mijn idee sommige van de beste how to's van youtube, duidelijk, goed in beeld gebracht, vlot, en met prachtig resultaat.

https://www.youtube.com/watch?v=0FNQTxX_jT4

groet
Matthijs

mahtoska1

CiteerLuke Towan maakt naar mijn idee sommige van de beste how to's van youtube, duidelijk, goed in beeld gebracht, vlot, en met prachtig resultaat.

https://www.youtube.com/watch?v=0FNQTxX_jT4

Inderdaad een goeie link. Ik heb weer iets bijgeleerd. Vooral de wijze waarop hij de bomen draait met de lussen in de takken. Daar had ik niet aan gedacht. Dit zal ik zeker uitproberen de volgende keer.

Intussen heb ik de bomen een eerste basis kleur geven. Als ze droog zijn , zal ik een foto nemen en deze hier plaatsen.




mahtoska1

De bomen zijn intussen een 2de maal ingestrooid met gips en ingekleurd. Dit maal op de voorgrond 1 van de loblolly pines. De rechtse boom is een Southern Live Oak. Je kan daar ook zien dat er een oplossing gekomen is voor de wortels door het doorknippen van de lussen en deze dan open te vouwen. De wortels zijn ingestrooid met fijn zand om ze iets "ruwer" te maken. Op de foto zie ik ook dat ik hier en daar een retouchke moet doen waar de gips niet voldoende ingekleurd is.

De volgende stap is om de kleur nog een beetje te nuanceren. Momenteel zijn de bomen nog iets te donker.


Gerolf

Dit worden mooie bomen, man.
Maar één ding zou ik nog bijwerken: je stam onderaan is hier en daar te dun in vergelijking met de takken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Zamateur

Het is normaal, ze zijn Amerikanen!
;D
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

mahtoska1

Citaat van: Gerolf op 22 februari 2017, 12:18:29 PM
Dit worden mooie bomen, man.
Maar één ding zou ik nog bijwerken: je stam onderaan is hier en daar te dun in vergelijking met de takken  ;)

Inderdaad Gerolf, nu zie ik het ook. Dit zal ik nog een beetje moeten bijwerken.


mahtoska1

Intussen zijn de stammen dikker gemaakt.
Nu wordt het zoeken hoe ik de bomen verder afwerk. Ik heb een artikel gevonden van Grove Den. Ik denk dat ik dat maar eens ga volgen. Eerst de nodige inkopen doen.

Citeerinsmeren met houtlijm en dan houtzaagsel over strooien

In "de doe het zelf" zaak eens gaan kijken of ik zagemeel vind.

mahtoska1

Intussen ben ik verder aan het experimenteren. Ik heb de filter watten die normaal gebruikt worden om de twijgjes te maken volgens methode "grove den" vervangen door gekleurde wol. Dit is iets duurder, maar de wol is fijner om twijgjes van te maken voor Z bomen. Het is niet gemakkelijk om de verf op bepaalde delen van het boompje te richten. Ik had dit geprobeerd, maar de volledige boom was bruin gespoten.  Je kan de wol ook kopen in bruin. Dit heeft het voordeel dat je de boom nadien niet meer hoeft te spuiten met bruine verf.

Links een boom met grijze wol, rechts een boom die ik met bruine verf gespoten heb. Ik heb de kleur van de bomen nog wat bijgewerkt, maar ik heb de indruk dat ik de juiste schakeringen nog niet gevonden heb.
Alle opmerkingen zijn welkom.

SuSke

Je zal de stammen in een tweede faze moeten washen en drybrushen. Ik vermoed dat je dan een beter resultaat zal krijgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mdvholland

Ik krijg er al associaties met de "swamp" mee hoor...

Mogelijke aanpak: eerst met statisch grasmethode 2-4 mm " takken" toevoegen, dan wol toevoegen.

Succes
Matthijs

mahtoska1

CiteerMogelijke aanpak: eerst met statisch grasmethode 2-4 mm " takken" toevoegen, dan wol toevoegen.

Ik heb geen statisch gras machine. Ik zal er dus iets anders moeten op vinden. Maar het idee van eerst  takken toe te voegen en dan twijgjes (wol) zal ik zeker uitproberen.

Intussen zal ik ook proberen de kleur goed te krijgen met washen en drybrushen. Wat komt er eigenlijk eerst? Is het eerst washen en dan drybrushen of maakt het niet uit.?

loebaske


Zo een statische gras zeef kan je verkrijgen bij me, meerdere hier op het forum hebben er zo al ééntje, stuur me anders een PM...