Marshland Rail Road

Gestart door mahtoska1, 04 januari 2017, 02:54:55 AM

mahtoska1

Eindelijk nog eens tijd gehad om aan MRR te werken. Ik heb 2 bruggen van MicronArt kunnen lijmen.
Ik heb weer wat bijgeleerd in verband met lijmen van ge-etste onderdelen. De lijm van ZAP die ik eerder in dit draadje vernoem, is zeer goed.
Wat ik echter nog niet onder de knie heb, is hoe ik deze lijm zo zuinig mogelik aanbreng. In het begin gebruikte ik een tandenstoker. Dit was echter veel te grof om de lijm aan te brengen. Ik ben dan overgeschakeld naar een vilt naald. Dit ging veel beter. Toch heb ik veel lijm verspild omdat ik steeds een druppel uit het busje op een plastic plaatje moest doen. Hierna kon ik de lijm dan opnemen met de punt van de naald. Er is ook echter veel lijm opgedroogd zonder dat ik deze heb kunnen gebruiken.

Heeft er iemand een betere methode om lijm aan te brengen zonder dat je eerst een druppel op een plaatje dient te doen?

Hier is het resultaat:



Steam.N

Prachtige brug, Pieter !!!
En géén lijmsporen te zien  ;)
Geen idee hoe je nóg spaarzamer kunt zijn  :(
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mahtoska1

Citaat van: Steam.N op 30 augustus 2017, 06:22:11 AM
Prachtige brug, Pieter !!!
En géén lijmsporen te zien  ;)
Geen idee hoe je nóg spaarzamer kunt zijn  :(

Bedankt Jean.

Het probleem ligt niet zozeer bij het lijmen van de brug. Het probleem is dat ik veel lijm verspil omdat ik eerst een druppel uit het flesje moet op een plaatje doen vooralleer ik de lijm kan opnemen met de naald. Deze druppel droogt uiteraard snel op, waardoor ik veel lijm verspil.

Steam.N

Citaat van: mahtoska1 op 30 augustus 2017, 13:44:51 PM
... Het probleem is dat ik veel lijm verspil omdat ik eerst een druppel uit het flesje moet op een plaatje doen vooralleer ik de lijm kan opnemen met de naald. Deze druppel droogt uiteraard snel op, waardoor ik veel lijm verspil.

Had ik begrepen, maar ik werk ook zo.  Geen idee hoe dit beter kan ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Mooi brugje  ;)

Wat die lijm betreft, zelfs in H0 gebruik ik die methode.
Wat je zou kunnen proberen is de druppel lijm met je naald vangen aan de teut ven het flesje en de rest terug in het flesje laten lopen.
Risico is dan dat je gelijktijdig moet lijmen en je flesje terug dicht draaien om te vermijden dat de lijm in de teut van het flesje opdroogt, ook niet simpel  :-\ :-\
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

Pieter,
Ik gebruik ook een druppeltje op een plastiek plaatje of zelfs aluminium van een verpakking.
Vergeleken met de prijs van het model dat je (of ik) bouw is de prijs van de cyanoacrylate lijm (sekonde lijm) te verwaarlozen.
Met vriendelijke groeten
Peter

mahtoska1

Ok mannen. Blijkbaar is dit de normale manier om secondenlijm te gebruiken.
CiteerVergeleken met de prijs van het model dat je (of ik) bouw is de prijs van de cyanoacrylate lijm (sekonde lijm) te verwaarlozen.

Dat is ook waar.

mahtoska1

Zoals eerder vermeld, wou ik ook een paar Loblolly Pines op het diorama. Een kort overzicht hoe ik deze gemaakt heb.

De bomen zijn gemaakt uit bloembinders draad. De basis was ongeveer 15 draden van 30cm lang. Tijdens het draaien, zijn er draden bijgevoegd om de nodige vertakkingen te maken.


De bomen zijn dan ingesmeerd met verdunde witte lijm en ingestrooid met gips en fijn, gezeefd zand.


Volgende stap was om de bomen in te spuiten in een bruine grondlaag. Hiervoor is een spuitbus gebruikt.


Nadien zijn de bomen op kleur gebracht met verschillend washes. (licht bruin, oranje, licht grijs,...)


De naalden van een Loblolly Pine zijn tussen de 12cm en 22cm lang. In Z, betekend dit 1mm. Ik heb deze geknipt uit groen sisal touw.


De fijn takjes heb ik gemaakt uit wool roving. Deze heb ik verknipt in fijn stukjes. De bomen werden ingespoten met haarlak waarna de wool roving er opgestrooid werd. Daarna terug ingespoten met haarlak. Onmiddelijk daarna zijn de naalden gestrooid over de boom met een fijn keuken zeef. Om alles te fixeren, nog eens overspoten met haarlak.


In de laatste fasen zijn de naalden van de bomen donkerder groen gespoten met een spuitbus. Daar delen van de stammen waren meegespoten, heb ik deze terug met een paar washes op kleur gebracht.

raf

Voor wat het waard is .

Ik doe de druppel op een glas plaatje .
Over de druppel zit ik dan een dopje .
CA lijm droogt niet die reageert met vocht uit de lucht.
Door nu een dopje over de druppel te zetten sluit ik die min of meer van de lucht af .
Ook nooit op dezelfde plaats terug een druppel leggen .
De reeds gestolde lijm doet de nieuwe sneller harden .

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mahtoska1

Raf, bedankt voor de tip. Die zal ik zeker gebruiken als ik nog eens CA lijm gebruik.

mahtoska1

Intussen heb ik CA lijm gebruikt. Aangezien ik geen glas plaat had, heb ik een oude CD gebruikt. Het dopje om over de lijm te zetten was er eentje van een fles water. En inderdaad, de lijm blijft langer vloeibaar.

Uitstekend tip!

mahtoska1

Ik heb eindelijk tijd gevonden om 1 zijde van een brug te schilderen. Ik heb ook geprobeerd om een grafitti aan te brengen. Door het vele washen, is deze een beetje op de achtergrond geraakt en bijna niet meer te zijn. (Wie ziet de grafitti?). Bij een volgende poging, zal ik de grafitti later aan brengen. Laat de opmerkingen en verbeterings tips maar komen...

De ongeschilderde brug (de zelfde foto als eerder in het draadje):


De geschilderde brug:



Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

stoomloc

Hey Pieter,

Knap staaltje bomen vormen.

Wim

mahtoska1

Bedankt Vincent en Wim.

Hopelijk vind ik binnenkort de tijd om een tweede test te doen waar de grafitti beter zichtbaar is.