Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Overstappen van AC naar DC

Gestart door Dirk, 02 januari 2017, 17:28:56 PM

Dirk

allen,

Ik ben me een beetje aan het inlezen wat betreft de overstap, en het eerste probleem dat ik tegenkom is de maat van de sporen. Er is code 100 en code 83 en nog wat exoten. Ik begrijp dat het te maken heeft met de rails hoogte, het scheelt een 0.3mm dus kan ik die niet samen gebruiken. Ik heb zitten zoeken op verschillende fora, maar eigenlijk geen passend antwoord gevonden. Is het verschil uitsluitend optisch? Of zijn er nog andere verschillen? En wat zijn de verschillen bij de wissels in verschillende code? is code 83 niet gevoeliger om op te rijden? Voor de DC rijders waarschijnlijk een evidentie, maar voor een overstapper weer iets waar ik me moet in verdiepen. En zijn de prijsverschillen groot bij de verschillende merken? Ik ben nog niet toe gekomen om prijzen op te zoeken en te vergelijken omdat ik nog niet weet wat ik zou gaan gebruiken.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Klaas Zondervan

Citaat van: Dirk op 03 januari 2017, 23:35:50 PM
Ik begrijp dat het te maken heeft met de rails hoogte, het scheelt een 0.3mm dus kan ik die niet samen gebruiken.
Je kan rails altijd samen gebruiken. Kwestie van de bovenkant van de rails op gelijke hoogte brengen. Er zijn ook fabrikanten die overgangslassen leveren.
Een bijkomend verschil is de ruimte voor de flenzen, die is bij code 83 minder dan bij code 100, maar de flenzen van alle moderne materieel passen op beide, zelfs op code 75.

Gaspar

Code 83 sporen zijn inderdaad minder hoog. Er bestaan verbindingslassen om van 83 nr 100 over te gaan. Oude wissels of sporen zijn dus geen probleem.
Roco verkoopt die overgangslassen.
Treinen rijden evengoed op de verschillende sporen. Alleen opletten voor heel oud materiaal of Marklin wielen, want die durven over de dwarsliggers dokken.
Grn   Guy
 

Dirk

Dus als ik goed begrijp kan ik alle soorten wissels samen met alle soorten sporen gebruiken als ik maar blijf bij code 100 en code 83. En hoe zit het met de prijs, is dat code afhankelijk of merk afhankelijk? Ik heb net een Duitse site gevonden die alleen flexen code 100 in bulk verkoopt, en die prijzen vallen echt wel mee, als ik dat vergelijk met mijn Marklin flexen...

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

marctje

Code 83 en 75 worden vooral gebruikt voor Amerikaanse banen. Deze treinen rijden op rp25 wielen, dit zijn minder hoge flensen. Ik rij Amerikaans op Peco code 83.
Voor een mooi alternatief zou je kunnen gaan voor Piko A spoor, zeer fijne rails op code 100 en gunstig van prijs volgens mij. Ideaal om te starten zowel dc als dcc.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

doomslu

Citaat van: marctje op 04 januari 2017, 02:40:29 AM
Code 83 en 75 worden vooral gebruikt voor Amerikaanse banen. ...
Dat moet ik even nuanceren.
Code 83 is vandaag algemeen gangbaar, ook voor Europese banen.
Verder is het een kwestie van smaak. Roco, Peco en Tillig zijn de meest verspreide merken.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

#21
Citaat van: doomslu op 04 januari 2017, 08:36:55 AM
Citaat van: marctje op 04 januari 2017, 02:40:29 AM
Code 83 en 75 worden vooral gebruikt voor Amerikaanse banen. ...
Dat moet ik even nuanceren.
Code 83 is vandaag algemeen gangbaar, ook voor Europese banen.
Verder is het een kwestie van smaak. Roco, Peco en Tillig zijn de meest verspreide merken.


He"t is zelfs zo Luc , als ik effe mag aanvullen op vorige "poster" dat USA branch Lines ( neven lijnen , eindigende lijnen , kleine industrie aansluitingen of private ) in schaal H0 de code 70 gebruiken  die geleverd worden door Micro Engineering.
Gewoon ter  info . ;)


PS :     Op dat gebied zijn wij in de schaal HO verwent. Als ik eventjes overstap maak naar mijn G scale garden RR  zouden wij eigenlijk op O schaal sporen moeten rijden  ( het ideaal zou zijn 1/32 schaal sporen code 200)  . Als je de codes in G scale beziet ( bedoel de rails , dus optisch ook) met codes als 250 and 332 zijn dit in werkelijke schaal 1/1 " brug liggers" .  maar ook hier zijn weer de wiel flanges  overzised.. werkelijk overzised !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Citaat van: marctje op 04 januari 2017, 02:40:29 AM
Code 83 en 75 worden vooral gebruikt voor Amerikaanse banen.
Hangt van het merk af. Code 83 van Peco is inderdaad Amerikaans, maar dat zit in de dwarliggerindeling en heeft niks met de hoogte te maken.
Code 83 van Roco heeft een Europees aanzien. Hoewel ze beide code 83 zijn kan je ze niet direct combineren. De dwarsliggermat bij Peco is dikker, waardoor die in totaal hoger uitkomt.
Code 75 van Peco heeft een Europees uiterlijk, en ondanks de lage railstaven rijdt alle moderne materieel daar probleemloos overheen.

Je kan het best eens rondkijken en dan voor één merk en type kiezen. Als je verschillende soorten door elkaar wil gebruiken dan kan dat ook, maar dan moet je soms je creativiteit te hulp roepen.

oebr

#23
Citaat van: Dirk op 03 januari 2017, 23:35:50 PM
is code 83 niet gevoeliger om op te rijden? Voor de DC rijders waarschijnlijk een evidentie, maar voor een overstapper weer iets waar ik me moet in verdiepen.

Dirk

Bij OEBR zijn we door het willen houden van een aantal Hamo's en omgebouwde MTX'en wat gebonden aan code 100.
Net als jij ook wel eens code 75 en 83 overwogen, maar uiteindelijk toch bij 100 en zelfs voor sommige dingen bij Setrack gebleven.  Maar een evidentie vind ik het toch ook niet hoor.

Al bij al vind ik dat met de nodige aandacht voor scenery en verwering die 100 best wel door de beugel geraakt:




Maar het blijft een smaakzaak natuurlijk.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

OlivierV

Om de prijs te drukken kan je je schaduwstation in code 100 aanleggen. voor code 100 ben ik voorstander van Peco, vooral hun wissels zijn zeer kwalitatief en niet heel erg prijzig (beetje zoeken op internet en je vindt makkelijk bij bv Ehattons of tweedehands in gebruikte maar nog goede staat). Hier kan je dan perfect die goedkope code 100 flexrail van (GT-flex is het als ik goed heb) tussen leggen.

Eens je dan in het zichtbare komt gebruik je een railsoort naar keuze. Mijn voorkeur is tillig elite code 83 flexrail en hun wisselbouwsets om de prijs wat te drukken. Deze hebben hele mooie verende wisseltongen zonder scharnieren. Maar Peco code 75 is ook een goede optie, alsook de rocoline zonder bedding. Piko ben ik niet zo'n fan van op vlak van hun wissels. Tenzij ze dat euvel met het puntstuk van hun wissels al verholpen hebben natuurlijk, maar ik vrees ervoor.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

oebr

vertel eens meer over dat Peco-puntstuk Olivier ?

En heb je 't over insul- of elektrofrog ?
Heb zelf problemen ondervonden met de meegebogen insulfrog waar de vbv 55/1800 lelijke manieren op deed (kortsluiting).
Met wat nagellak was dat euvel wel gauw van de baan.

Met de Piko's daarentegen had ik ook ks-problemen en die zijn niet opgelost geraakt.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Dirk

goedeavond,

Ik ben nu aan het rondkijken voor sporen, en ik lees veel positieve reactie over Tillig Elite, maar die zijn wel stevig aan de prijs.. Ik begrijp dat het code 83 is en mooie wissels heeft. Maar is het verschil met code 100 echt zo groot? Als ik de prijzen van de flexen vergelijk is Tilig bijna 2x zo duur als een code 100 bij http://www.flexgleise.de/preise.html.
Dus dat is nog een heikel punt. Heeft er iemand ervaring met deze rails?
Ik heb ondertussen contact opgenomen met een persoon die loks ombouwt, en die vertelde me dat ik moet rekenen op een 35€ om een lok om te bouwen, dat is wel zeker een optie om enkele loks laten om te bouwen. Als ik verkoop en nieuw moet kopen ben ik minstens evenveel kwijt.
Ondertussen begonnen aan het ontmantelen van mijn baan en ik sta versteld hoeveel sporen ik er in heb zitten. Ik denk eraan om alles in 1 lot te verkopen of 1 C-rails en 1 K-rails, maar eerst een lijst en dan verder beslissen wat ik in CD ga doen.

Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Ben

Ik rij Tillig Elite code 83 in het zichtbare en Piko A code 100 in het onzichtbare deel van de baan. Piko A is leuk geprijsd maar de wissels zijn bagger tenzij je ze gaat polariseren. Als ik opnieuw zou beginnen bouwde ik gelijk alles in Elite ondanks dat dit wat duurder is.

Overigens: als ik zie wat rail en wissels mij gekost heeft in relatie tot elektronica en rijdend materieel gaat het natuurlijk nergens over maar dat is persoonlijk. ;)



Gr, Ben.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan