Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

lokdecoder pluggen

Gestart door crabbcharles, 30 december 2016, 19:51:37 PM

crabbcharles

Besten,
Heeft het belang hoe een decoder wordt ingeplugd?
Groetjes

SuSke

Zeer zeker wel.
Hangt er alleen vanaf over welke decoder het gaat, hoe je kan zien hoe hij juist steekt.
De 8-pins heeft een oranje draad en die moet aan de referentiepin gestoken worden (aangeduid met een bolletje of "1")
Hetzelfde geldt voor een 6-pins.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter_66

Ook bij een 21MTC opletten.
Deze kan met onderste boven monteren, met mogelijke schade tot gevolg

Redskin

#3
Idem voor PluX-decoders (NEM658) en Next18-decoder (NEM662), waarbij in de eerste dan wel een pin van de steker is weggelaten voor oriëntatie.
Toch zit ik geregeld met kromme tenen bij het inbouwen van een decoder; ik weet het beslist niet altijd zeker en die dingen zijn immers toch al gauw méér dan €30,--.  :o
Zowel de fabrikanten van decoders als locs zien zich kennelijk niet genoodzaakt het beter te doen. ???
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Klaas Zondervan

Waarom zou je met gekromde tenen moeten zitten? Bij de NEM651 en NEM652 kan je de decoder verkeerdom insteken, maar er kan dan niks stuk gaan. Hoogstens werkt er iets niet goed. Bij PluX en 21MTC moet de indexpin aangeven hoe de decoder moet worden ingestoken. En tenslotte bij de Next18 moet de inbouwruimte in de loc zodanig gevormd zijn dat het onmogelijk is om hem fout te steken.

Redskin

Klaas, ik reageerde op Peters post (21MTC) en dus niet op NEM 651 en 652 ;)
Gisterenavond wilde ik in een ESU-decodertester een PluX12 aansluiten. Er zit een PluX22 voet op deze tester. Niet 12 maar 22 gaatjes dus en decoder kan er op twee manieren in: hoe sluit ik 'm correct aan: succes... :o (met hulp van tekening, goed kijken en vervolgens wat pootjes en gaatjes tellen is dat gelukt).

In een juist gekochte Ae 6/8 van Hobbytrain past de decoder aan beide zijden van de Next18-voet. Ik heb 'm geplaatst zoals de dummie erin zat; dat leek me logisch maar is dat het altijd (in dit geval gelukkig wel :P)?

Als fabrikanten een niet symmetrisch (bijvoorbeeld aan stekkertje een uitstulpinkje maken en in de voet een uitsparing) systeem zouden toepassen, dan zouden mijn tenen het toch zeker wat comfortabeler hebben :)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Ben

Citaat van: Redskin op 03 januari 2017, 18:00:23 PM

Als fabrikanten een niet symmetrisch (bijvoorbeeld aan stekkertje een uitstulpinkje maken en in de voet een uitsparing) systeem zouden toepassen, dan zouden mijn tenen het toch zeker wat comfortabeler hebben :)


Fabrikanten stoppen een boekje bij de decoder, da's reuze handig want daar staat het allemaal in.......... ;D

Gr, Ben.

bellejt


Redskin

Citaat van: Ben op 03 januari 2017, 19:26:26 PM
Fabrikanten stoppen een boekje bij de decoder, da's reuze handig want daar staat het allemaal in.......... ;D
Gr, Ben.
Wat staat daar (klik HIER; da's ook reuze handig ;D) allemaal in Ben?

@ Johhny: I did RTFM. Ik dus wel maar jullie opmerkingen zijn vast niet onterecht. Mede daarom dat ik pleit voor wat ik eerder schreef. Het maakt inbouwen van de decoders eenvoudiger en en zou ongelukjes kunnen voorkomen. 8)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Klaas Zondervan

Citaat van: Redskin op 03 januari 2017, 18:00:23 PM
Gisterenavond wilde ik in een ESU-decodertester een PluX12 aansluiten. Er zit een PluX22 voet op deze tester. Niet 12 maar 22 gaatjes dus en decoder kan er op twee manieren in: hoe sluit ik 'm correct aan: succes... :o (met hulp van tekening, goed kijken en vervolgens wat pootjes en gaatjes tellen is dat gelukt).
Ik zie nog steeds het probleem niet. Aan de decoder ontbreekt 1 stekkerpen (nummer 11). In de gaatjesrijen op de locprint is er 1 geblindeerd, ook nummer 11. Die posities moeten boven elkaar komen en dan past het toch maar op één manier?

SuSke

Ik vermoed dat een 21MTC, PluX16, Plux22 en andere niet van toepassing zijn in een loc op N-schaal.
Hooguit de micro-uitvoeringen beschikbaar in een 6-pins en 8-pins.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Redskin

#11
Nogmaals, ik wilde gemakkelijk een PluX12 in een PluX22-voet van mijn decodertester te steken. Het is immers één standaard (NEM658). Dit is de decodertester (ESU):


en dit is de betreffende voet (geen geblindeerd gaatje):


Mijn stelling blijft, dat het toch een geringe moeite voor fabrikanten moet zijn met juist stevige voordelen voor zowel gebruiker als retail en fabrikant zelf, als decoder op slechts één wijze in de voet gestoken kan worden. Bij zowel Next18 als PluX12 (en aannemelijk ook andere formaten van deze laatste standaard) is foutief insteken -ook in locomotieven- nog steeds mogelijk. Ik kan daar desgewenst ook foto's van laten zien.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Klaas Zondervan

okee, ik benader het vanuit de normen. Die zijn op dit punt tamelijk helder. Maar als een fabrikant verzuimt om dat gaatje te blinderen dan wordt het inderdaad even puzzelen.