Zoemende ESU decoders

Gestart door Belgaboy, 29 december 2016, 15:51:19 PM

bellejt

zoemen wijst meestal op een slecht kontakt of een zeer lichte kortsluiting die te zwak is in stroomwaarde om de kortsluitbeveiliging te laten intreden.Heb dit hier ook gehad op mijn baan met k rails toen een lipje van de puko's drukte tegen een rail.

Belgaboy

Citaat van: Gerolf op 30 december 2016, 10:49:33 AM
Citaat van: Belgaboy op 30 december 2016, 10:23:16 AM
Wat zijn die twee rechthoekige zaken met opschrift "4R7J" en het component met opschrift "104" ?

rechthoeken zijn weerstanden van net geen 5 Ohm, schijfje is een condensatortje van 0.1 µF (=100nF)

Gerolf,

Kan ik dat condensatortje verwijderen zonder de rijeigenschappen te wijzigen? 
Dat zal daar toch voor iets tussen staan, of is dit nog iets uit de analoge tijd?
Buiten dat gezoem werkt alles perfect...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

ceuleer

Citaat van: Michael op 30 december 2016, 11:54:57 AM
Citaat van: ceuleer op 29 december 2016, 23:25:31 PM
Het probleem met zoemen van de lokSOUND V2 ken ik, maar een lokPILOT V2 heb ik zelf nog niet gehad, maar ik vraag mij af hoe een decoder zonder luidspreker kan zoemen ?

Ward ken je ook de oplossing voor het zoemen van de loksound V2?

Ik ben er ook eens een tijdje mee aan't prullen geweest om het gezoem eraf te krijgen van de loksound V2.
Componenten van de print afgehaald, geen verschil.
Ik heb ze allemaal vervangen door V3 of V4 (loksound)decoders.
Je kan wel de luidspreker verwijderen, dan heb je een gewone digitale loc zonder sound.

Klaas Zondervan

Dat condensatortje zit tussen de motoraansluitungen. Kan je zonder meer verwijderen.
Ook bij analoog bedrijf heeft het geen invloed op de werking, het zorgt alleen voor storingsonderdrukking.

Belgaboy

Citaat van: Klaas Zondervan op 30 december 2016, 12:27:44 PM
Dat condensatortje zit tussen de motoraansluitungen. Kan je zonder meer verwijderen.
Ook bij analoog bedrijf heeft het geen invloed op de werking, het zorgt alleen voor storingsonderdrukking.

Klaas,

Ook zonder condensator nog steeds een vervelend gezoem.
De bedrading eens volledig losgemaakt maar ook daar geen oplossing in gevonden.
Het gezoem komt wel degelijk uit de decoder. (heb hem eens vlak naast mijn oor gehouden)

Ook de functiedecoder heeft last van dat gezoem en die heeft geen condensator....
Ik blijf zoeken...
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Klaas Zondervan

Als er iets hoorbaar zoemt, dan moet je dat ook kunnen voelen. Hou je vinger eens lichtjes op verschillende onderdelen van de decoder.

Belgaboy

#21
 :D :D :D Eindelijk gevonden   :D :D :D

Als ik de railcom uitschakel op de ECoS centrale stopt het gezoem...



Ik heb nu enkel de DCC actief al de rest is afgevinkt.
Volgens de specificaties van ESU ondersteunen de LokPilot V4 en de LokSound V4 toch Railcom...zal het enkel gebruiken om de locs aan te melden en het dan weer uitschakelen.
Ook de functiedecoder in het I11 stuurstandrijtuig blijft volledig stil....the way I like it !!!
Probleem opgelost.

Bedankt om mee naar een oplossing te zoeken!
ESU ECoS 2.1, iTrain.

ceuleer

Interessant om te weten dat railcom de dader is.
Zelf gebruik ik die functie niet op mijn ecos.
Ik werk alleen met de functie nieuwe loc aanmaken, opslaan,
en dan selecteer ik hem in de bibliotheek wanneer hij moet rijden.
Om alleen mijn eigen locs te bedienen, heb ik die aanmelding  via railcom toch niet nodig.
En automatisch rijden met bezetmelding gebruik ik ook (nog) niet.

Freek

Dan heeft het toch iets te maken met de combinatie van decoder en centrale.
Ik heb gewoon een roco multimaus, deze functie staat aan in de decoder, maar de multimaus ondersteunt deze functie niet. Vandaar dat het bij mij stil blijft waarschijnlijk.


Belgaboy

Citaat van: ceuleer op 30 december 2016, 15:40:45 PM
Interessant om te weten dat railcom de dader is.
Zelf gebruik ik die functie niet op mijn ecos.
Ik werk alleen met de functie nieuwe loc aanmaken, opslaan,
en dan selecteer ik hem in de bibliotheek wanneer hij moet rijden.
Om alleen mijn eigen locs te bedienen, heb ik die aanmelding  via railcom toch niet nodig.
En automatisch rijden met bezetmelding gebruik ik ook (nog) niet.

Deze functie gebruik ik enkel om nieuwe locs aan te melden, anders moet je zelf nog alle functies en bijhorende icoontjes instellen op de ECoS. Bij locs met sound zijn er soms meer dan 20 functies beschikbaar. Railcom leest die feilloos in en plaats het juiste icoontje.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Belgaboy

Citaat van: Freek op 30 december 2016, 17:18:10 PM
Dan heeft het toch iets te maken met de combinatie van decoder en centrale.
Ik heb gewoon een roco multimaus, deze functie staat aan in de decoder, maar de multimaus ondersteunt deze functie niet. Vandaar dat het bij mij stil blijft waarschijnlijk.

Freek je zou toch denken dat dit moet werken, zowel de centrale als de decoder zijn van ESU...
Zal hen eens vragen waaraan het ligt.
ESU ECoS 2.1, iTrain.

Ben

Probleem van zingende Esu decoders speelt al heel lang en zijn incidenten ofwel: het treedt soms op.

Zie hier, 7 jaar geleden met een officieel antwoord van Esu Dld en België: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22885.0.html

M4, Selectrix, Railcom en Motorola uitzetten indien van toepassing.

Gr, Ben.

ceuleer

Citaat van: Belgaboy op 30 december 2016, 18:25:53 PM
Citaat van: ceuleer op 30 december 2016, 15:40:45 PM
Interessant om te weten dat railcom de dader is.
Zelf gebruik ik die functie niet op mijn ecos.
Ik werk alleen met de functie nieuwe loc aanmaken, opslaan,
en dan selecteer ik hem in de bibliotheek wanneer hij moet rijden.
Om alleen mijn eigen locs te bedienen, heb ik die aanmelding  via railcom toch niet nodig.
En automatisch rijden met bezetmelding gebruik ik ook (nog) niet.

Deze functie gebruik ik enkel om nieuwe locs aan te melden, anders moet je zelf nog alle functies en bijhorende icoontjes instellen op de ECoS. Bij locs met sound zijn er soms meer dan 20 functies beschikbaar. Railcom leest die feilloos in en plaats het juiste icoontje.

Ik weet het, maar ik heb het eigenlijk niet nodig.
Ik wil mijn loco's mijn eigen naam geven, mijn eigen foto uploaden, mijn functietoetsen zelf instellen op momentcontact ipv duurcontact.
Dus even de loc op de baan zetten, nieuwe loc manueel invoeren, naam en adres ingeven, onder eigenschappen even op testen drukken om te zien of horen welke
functie er ingeschakeld wordt, icoon selecteren en duur- of momentcontact instellen, de volgende functie hetzelfde, enz....
Na 2 minuten is alles naar wens ingesteld en opgeslagen.
Zo kan ik altijd de gewenste loc in de bibliotheek aanklikken, en rijden maar.
Maar iedereen kan op zijn eigen manier werken met de Ecos, daarom is het zo een prachtig stuk techniek.  ;)

Freek

Je zou inderdaad verwachten dat ESU decoders feilloos zouden werken met ESU centrale, ...
Maar aangezien ze blijkbaar weten hoe het komt zou je wel verwachten dat ze het zouden oplossen?


Freek

Ik heb me een beetje verdiept hoe railcom werkt. Hierbij gaat de lok een stroom terug sturen naar de centrale van een paar mA tot zo'n 15mA.
Nu zie ik nog steeds niet hoe dit een gezoem kan veroorzaken?
Het is niet dat ik niet geloof dat het aan Railcom ligt, maar ik weet graag wat er gebeurd en waarom :).