Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Station Hoogbaan

Gestart door Pierre, 22 december 2016, 15:16:59 PM

Pierre

Dankjewel heren.



Ik wil graag eens proberen een grote treurwilg te maken die naast mijn watermolen over het fietspad hangt met zijn takken bijna in het water. Het is nou niet de makkelijkste boom om te maken maar ik ga het toch proberen. Bij de Action twee rolletjes binddraad gehaald en aan de slag gegaan.



Koperdraad mee geknutseld waarmee ik de boom straks in de grond kan zetten.



Na een uurtje draaien en buigen ...



Daarna een eerste laagje witte houtlijm er op.



Daarna ben ik even vergeten foto's te maken maar er zijn nog twee laagjes houtlijm overheen gegaan met wat MDF zaagsel er door. Daarna de stam en de zichtbaar blijvende takken bruin/grijs geschilderd met acrylaat verf. Vervolgens ingespoten (proberen de stam niet te raken) met spuitlijm en er strooisel over gegooid. Niet te veel zodat je de takken nog blijft zien. Dit heb ik vier keer herhaald met het volgende resultaat.





'Tis misschien niet de mooiste boom maar ik ben er tevreden mee.
Groet Pierre.


loebaske

alle begin is moeilijk, in ieder geval het mag gezien worden...

marctje

Mooie terugwilg vind ik toch. Nu nog aan een meertje met een bankje eronder.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Pierre

Ach ... het was maar een probeersel. Hoe meer ik er over nadenk hoe minder geslaagd ik de boom vind en ik zal eens kijken of ik een beter exemplaar kan maken met wat meer en dunnere takken.
Groet Pierre.


tomenriet

Ik vind het nog niet zo slecht hoor, ik heb weleens gezien dat voor de hangende takken dunne breiwol werd gebruikt.
Verbeter de wereld, begin met een modelbaan.
Volg hier de bouw van mijn h0e baantje [HOLZSTEIN h0e]

Vriendelijke spoorse groeten, Tom

Gerolf

De vorm van de boom, en de structuur van de stam en takken vind ik erg geslaagd, het loof en de twijgen wat minder.
Misschien ander loof gebruiken (4mm lang gras?) en dat in de juiste richting blazen tijdens het drogen  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Ik heb de boom al weer uit elkaar getrokken. Hij ging me steeds meer tegen staan. Dus op naar de treurwilg 2.0. ;D Ik ga kijken of de basis nog bruikbaar is en wat dunnere takken maken met de draadjes uit een stuk snoer. Het moet me toch zeker lukken een knappe boom in elkaar te zetten. ;)

Groet Pierre.


Gerolf

Dat snoer lijkt me in elk geval een goed idee  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

OF het gebruik van sisal kan een oplossing bieden. Dat vind je ook bij de bloemenverkoper of in de bloemschikstand bij action.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1

Eerst wat fijne twijgjes immiteren met filter watten alvorens te bevlokken.

Pierre

Citaat van: SuSke op 24 april 2017, 14:27:09 PM
OF het gebruik van sisal kan een oplossing bieden. Dat vind je ook bij de bloemenverkoper of in de bloemschikstand bij action.

Sisal werkt denk ik niet zo lekker Frans ... het springt alle kanten op behalve naar beneden. ;D
Of misschien als je het eerst insmeert met secondelijm. Ik ga eerst eens kijken of dit werkt.
Groet Pierre.


Pierre

Een tijdje niets gepost maar wel een hoop gedaan. Dus ik zal maar eens wat laten zien. Beginnen met een stukje FCS weg dat hier op de voorgrond moet komen te lopen en aansluiten op de (nog te maken) brug. Het bestaat uit een stuk dun MDF met in gefreesde magneetstrip. Deze zijn daarna weggeplamuurd.





Aan de rechter kant komt de weg nog op een uitneembaar stuk voor de treintafel te lopen. Dit is een los stuk omdat ik anders niet meer bij de achterkant van mijn baan kan komen.



In de rechter hoek had ik een fabriek op de muur geplakt maar dat werkte net averechts. In plaats van diepte veroorzaken zag het er juist ontzettend vlak uit.



Weg er mee dus. Op internet een oude vervallen fabriek opgezocht en deze in drie delen uitgeprint. Dat heb je een print van 60 x 30 in plaats van een A4tje van 30 x 20.





Aan de onderkant heb ik een beetje struiken bijgeschilderd en een hekje gefröbeld van een stukje gaas en wat spijkers om er voor te zetten. Dit geeft ook weer wat extra diepte.





Nu weet verder aan de grote fabriek. Eerst wat ramen dichtgemetseld en een muurtje opgetrokken waaraan de andere fabriek grenst. Ook is er een klein hoog laadperron gemaakt met twee deuren.



Dan de bakstenen met een afwijkende kleur en de beschadiggingen van de gesloopte muren bijgewerkt. Hiervoor bleek Humbrol 113 de juiste kleur te zijn.



Dan krijgt de rest ook een kleurtje.



Daarna laat ik mijn fantasie de vrije loop met rietjes en allerlei restmateriaal en spul wat ik hier en daar uit bakjes en lades trek. Veel spul komt al van deze fabriekjes af en kan ik weer hergebruiken op een andere manier.



Ook dit alles krijgt weer een kleurtje.





Ondertussen krijgt ook het één na laatste fabriekje een plekje op de baan. Het moet nog wel wat verouderd worden.



Dan is roest en vuil aan de beurt om deze fabriek ouder te maken. Vooral de onderste etage heeft zo te zien behoorlijk last gehad van de vele stoomtreinen die er langs komen.
Het kraantje en het vakwerk onder de overbrugging moet ik nog iets zwart maken maar grotendeels is de hele achterwand nu voorzien van industrie compleet met achtergrond. Je zou niet zeggen dat het grootste gedeelte van deze fabriekjes een basis heeft van 2 à 3 cm.







Nog een overzicht van de hele achterwand met fabriekjes.

Groet Pierre.


mahtoska1

He Pierre, dit komt goed. En het diepte effect is dik in orde.

DFS

diepte effect is wel mooi, en die kitbashing is wel super geslaagd!

Pierre

Dank heren. Ik ben al weer met een nieuw project bezig maar daarover later meer. ;)
Groet Pierre.