Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Station Hoogbaan

Gestart door Pierre, 22 december 2016, 15:16:59 PM

Pierre


Mijn verhuizing is al weer een jaartje achter de rug en ik ben al weer volop bezig aan een nieuwe treinbaan. Mijn oude baan zal ik jullie niet mee vermoeien ... dat is geweest. Het kamertje waar ik nu zit is wel een heel stuk kleiner als de zolder waar ik vanaf kom. Deze oppervlakte is ongeveer een derde van de ruimte die in gewent ben. Maar ja ... er zijn mensen die het met nog minder of helemaal niets moeten doen. Het grootste probleem is dat ik in een klein kamertje de rotzooi van de grote zolder kwijt moet. Daarom heb ik gekozen voor een treinbaan op 1,5 meter boven de grond. Daar kan je nog mooi voor staan en er onder heb ik nog ruimte voor wat werkbladen. Boven de baan kan ik nog wat bergruimte in de vorm van planken maken met daar onder verlichting. Zo zag het kamertje er uit na de verhuizing. De meeste treinspullen lagen opgeslagen in mijn garage.



En hier ben ik het een beetje aan het opbouwen. Onder kastjes en boven treinbaan. En na een weekeindje knutselen zag het er al heel anders uit.



Eigenlijk zijn het twee aparte tafels die met elkaar verbonden zijn door twee oversteekjes. Dit worden allebei bruggen. Voor de deur heb ik zelfs een dubbeldeks brug in gedachten maar dan loop ik erg ver vooruit.





De kleinste tafel zal geheel in beslag worden genomen door een groot station met vier sporen met er voor een tramlijntje en een weg voor het Faller Car Systeem.

Wat restanten van de oude baan maar ook nieuw (gebruikte) wissels. De flexrails die er achter ligt is ook gebruikt en nieuw door elkaar. Het is maar waar ik tegenaan loop.




Ik ben gelijk begonnen aan de eerste grote klus. Ik wil een groot station met verhoogde sporen. Kopen is bijna onbetaalbaar en gebruikt niet of nauwelijks aan te komen. Bovendien betaal je dan nog de hoofdprijs. Daar komt nog bij dat het best een uitdaging is om er zelf een te bouwen en dan heb je ook iets wat een ander niet heeft. Als grof voorbeeld gebruik ik het station van Hamburg.



Tijdens de verhuizing is mijn station Baden gevallen en deels uit elkaar en beschadigd. Nu kan dit station mooi als donor dienen voor mijn nieuwe project. Foto's zeggen meer als woorden.













In de volle lengte van 80 cm.



ruitjes krassen.





Tussendoor even iets anders. De achtergrond. Om het simpel te houden ga ik uit van een wolkenlucht. Ik moet wel even de verwarmingsbuizen in de hoek wegwerken.



En dan een beetje blauw er tegenaan. Ik heb nog genoeg latex over van de verbouwing en met een beetje blauwe acrylverf er door heb je al snel een mooi hemelsblauw luchtje.



Een paar wolkjes hier en daar.



En dan ziet het er met wat achtergrond huizen zo uit.





Even een tussendoor dingetje. Ik heb nog wat resten over van het station en daar ga ik een fröbeldingetje van maken.













Of het zo wezen moest kom ik op MP een setje bruggen tegen.



Snel op internet de maten van deze bruggen opgezocht en ik moet me toch heel sterk vergissen als ik van dit ....



... niet zoiets kan maken.



Ik heb nog mijn vorig bedieningspaneel en die staat me behoorlijk in de weg. De bruikbare delen sloop ik er uit en maak een nieuw bedieningspaneel waar ik gelijk een groot gedeelte weer in kan monteren.









Verder met de baan. Dit is ongeveer de opstelling die het moet gaan worden. Het trammetje moet gaan pendelen voor het station langs met een halte voor de deur. Het stopt aan beide kanten uit het zicht onder een viaduct.





Onder het viaduct aan de linkerkant van het station komt ook een keerlus voor het Faller Car Systeem.



Op mijn vorige baan gebruikte ik rijdraad maar ik ga het deze keer met magneetband proberen.











Dan maar eens beginnen aan de stationsoverkapping. Bruggen zijn gesloopt en ik lijm er wat pootjes aan.







Het geheel even los in elkaar gezet voor een foto.



Weer verder met de voorgevel van het station.



En de eerste verfkwast er over.



Eindelijk de eerste stukjes rails. Dat voelt goed.



Het grijs van het station voelde wel goed maar dat okergeel ... daar was ik eigenlijk niet zo blij mee. Dus ...



Dat bevalt me stukken beter.






Wordt vervolgd ........
Groet Pierre.


doomslu

 :P :P Aardig stukje kitbashing. Bravo.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

Wow Pierre  ,prachtig man!!!  :o

loebaske


eens iets totaal anders en al ferm resultaat  ;)

Pierre

Dankjewel heren.

Hier nog een stukje.

Er zijn nog een paar laatste stukjes station Baden over en daar wil ik nog wat leuks mee doen. Links van het station is nog een groot stuk loos tot aan het viaduct. Ik ga daar nog een fietsenstalling maken.











Weer verder met het station. Heeeeel veel ruitjes krassen. Even werk maar dan heb je ook wat.





Allemaal erg nieuw dus ... een beetje verouderen dan maar.



En niet vergeten ....



De voorgevel is klaar.



De achtergevel in de overkapping.



Er moet natuurlijk ook een achterwand in de overkapping komen.



Dus weer heel veel ruitjes krassen.





en schilderen ....







Weer verder aan het interieur van het stationsgebouw. Er is nog een deeltje over wat ik mooi kan gebruiken om loketten van te maken in de stationshal.




Alvast wat poppetjes schilderen en in de hal plakken.





loketjes bemannen en bevrouwen.



Wat verlichting aanbrengen.



En naar de volgende vertrekken.







Aan de achterwanden van de restaurantjes plak ik een steeds gespiegeld plaatje waardoor het één grote ruimte lijkt te worden.









Om weer even wat anders te doen ga ik verder met het viaduct aan de rechterkant van het station. De tram zal heen en weer pendelen en stoppen onder dit viaduct. Omdat je gelijk onder het viaduct door kijkt is het een raar gezicht dat je tegen de wolken aan kijkt. Tijd voor een beetje knip en plakwerk ....



...en alvast een plankje uitzagen.



Plaatjes rangschikken ....



... en plakken



Ook alvast wat doen aan de bestrating. Daar kan ik straks moeilijk meer bij.



De printjes aflakken tegen verkleuren.



Dan zal het er straks ongeveer zo uit zien als je onder het viaduct kijkt.



De volgende stap is de aansluiting op de brug die voor de deur langs loopt. Dit moet een dubbeldeks brug worden. Boven de trein en onder de autootjes van het FCS. Deze boogbrug (van 80 cm) ga ik ook zelf bouwen maar dat is weer een heel ander project voor later.







Ik spring weer even over naar de inrichting van het stationsgebouw. Het is nu klaar. Inclusief de verlichting d.m.v. plakleds.



Ik zal één voor één de vertrekjes af gaan. Het eerste vertrek is de stationsrestauratie. Hier is het een beetje moeilijk naar binnen kijken door de kleine raampjes met spijlen maar ik kan het toch niet nalaten een interieur hiervoor te maken. Ik zoek in mijn poppetjes bakje een paar oude bankjes en poppetjes op. De bankjes hebben allemaal een andere kleur dus die maak ik allemaal bruin. Het hoeft niet zo mooi allemaal omdat je er nauwelijks iets van ziet. Ook komen de bankjes op een kleine verhoging omdat de raampjes wat aan de hoge kant zitten.



Ik moet even wat snijden in de dijen en benen van de bezoekers om ruimte te maken voor het tafelblad.







Ik ben niet zo erg te spreken over het bord op de gevel. Volgens mij is een wit bord met simpel in het zwart "stationsrestauratie" meer dan voldoende. Ik zal me daar nog eens over buigen.



De verlichting van de verschillende vertrekken is simpel gedaan met  plakleds.



Dan krijgen we de chinees "Peking Duck". Het is vroeg en het is er nog stil. Alleen het tafeltje voor het raam is bezet. Misschien maar goed ook. Het bordje voor het raam laat weten dat ze met spoed op zoek zijn naar Chinese koks.



Dan komen we bij het eerste trappenhuis naar het eerste spoor. Bart gaat naar zijn moeder die te oud is om zelf boodschappen te doen. Gelukkig is het maar twee haltes met de trein. De gang naar de andere sporen ligt er verlaten bij.



Dan komen we bij de grote stationshal met de kaartjes loketten. Erg druk daar. Bij de loketten vormen zich al aardige rijen plastic mensjes.





Het volgende vertrek is weer een trappenhuis. Wie krijgt er voorrang op de smalle trap? Beide dames staan elkaar aan te kijken.



Dan komen we bij de "Hamburger Bob". Een goed lopende burger tent. Bob zelf heeft er even genoeg van en wist het zweet van zijn voorhoofd. Het is vandaag weer verrekte druk. Laat het personeel maar even zweten ... ik neem eerst een sigaretje !!



De laatste in de rij is toiletjuffrouw Jannie. Ze werkt hier nou al weer zo'n 20 jaar en heeft het best naar haar zin. Soms zijn er wel lastige mensen bij. Hier heb je weer zo'n kwiebus die te besodemieterd is om een kwartje op het schoteltje te leggen. 'Kheb alleen maar groot geld zegtie. Nou ... dat mag ook zeg ik dan maar ha .. ha. ..anders neem je dat plasje maar weer lekker mee.








Wordt vervolgd ....

Groet Pierre.


ERVIN

Niet normaal met wat jij bezig bent Pierre  ,snij jij al die ramen met de hand??

Dit blijf ik zeker volgen , echt knap!!

Pierre

Citaat van: ERVIN op 22 december 2016, 16:37:42 PM
  ,snij jij al die ramen met de hand??

Ik kras de ruitjes in een stukje doorzichtig plasticplaat Ervin. Ik weet niet eens hoe ik er aan kom ??? (ik bewaar gewoon alles wat ik tegenkom en bruikbaar lijkt) Daarna plak ik het stukje op maat gemaakte plaat met de krassen naar binnen in het gebouw. Het is misschien niet de allermooiste manier maar voor mij voldoet het.
Groet Pierre.


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

Je bent al goed opgeschoten met je bouwwerken!

Hoe lang ben je hier mee bezig geweest?

Je station heb je prachtig gedaan!Het zit ook zo vol details :)

Succes  met de verdere bouw van je baan, ik volg allesinds ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dirkh

Wauw,  knap gemaakt. Dit ga ik zeker blijven volgen.

Pierre

Dank jullie wel.


Citaat van: vyncky op 22 december 2016, 18:12:44 PM
Je bent al goed opgeschoten met je bouwwerken!

Hoe lang ben je hier mee bezig geweest?

Je station heb je prachtig gedaan!Het zit ook zo vol details :)

Ik ben een jaartje geleden verhuist en toen begonnen aan deze baan. Hij is nog lang niet af (als hij ooit af komt) maar ik zal in stapjes laten zien wat ik tot nu toe gedaan heb. De overkapping van het station heeft nog steeds geen dak en de perrons zijn kaal maar ik vind zelf dat het wel lekker op schiet. Tot wat ik nu heb laten zien is ongeveer drie maanden werk.
Groet Pierre.


Ronald

Knap stukje werk in een middag ;) Alle gekheid, ziet er mooi uit! 1 puntje; ik zou die oude wissels niet gebruiken, heb dat zelf 1x gedaan en niets anders dan ellende mee gehad.

755philippe

#12
Knap gedaan man. Wat ik ook goed gevonden vind is hoe je met brugdelen een overkapping kunt maken. Doe zo verder ik blijf je draadje volgen.
Mvg

755philippe

59erke

Goed bezig, echt knap stukje werk dat je daar neerzet.

Ik vraag mij alleen af of het gemakkelijk werken is om op dergelijke hoogte (1,5m) overal de baan te bereiken ?
Constant werken op een trapladdertje lijkt mij dan ook niet evident.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Pierre

#14
Citaat van: Ronald op 22 december 2016, 19:54:17 PM
Knap stukje werk in een middag ;) Alle gekheid, ziet er mooi uit! 1 puntje; ik zou die oude wissels niet gebruiken, heb dat zelf 1x gedaan en niets anders dan ellende mee gehad.

De oude wissels zijn al grotendeels in gebruik Ronald. Ze zijn goed schoon en gangbaar gemaakt en werken weer uit de kunst. Ik gebruik aandrijvingen van Conrad en die zijn uitermate sterk. Buiten dat ze veel herrie maken heb ik ook hier geen enkele storing mee. Ook deze zijn hergebruikt.


Citaat van: 59erke op 22 december 2016, 20:06:36 PM
Goed bezig, echt knap stukje werk dat je daar neerzet.

Ik vraag mij alleen af of het gemakkelijk werken is om op dergelijke hoogte (1,5m) overal de baan te bereiken ?
Constant werken op een trapladdertje lijkt mij dan ook niet evident.


Dank je Koen.
Tja  .. je moet inderdaad elke keer omhoog klauteren op een krukje van Ikea maar ja ... dat kan niet anders. Het is goed te doen hoor. Ik maak heel veel aan mijn werktafel en zet ze daarna pas op mijn baan.







Een tijdje geleden heb ik een hele partij met resten van schuimplaat van MP gehaald en daar heb ik het linker gedeelte naast mijn station mee opgeleukt. Er moeten daar twee tunnels/viaducten komen zoals je vaak bij de stations van de groten steden tegenkomt. Een beetje grauw en grijs van donker rood/bruine stenen.



Ik heb twee stukken plaat met een arcade muurtje met twee bogen. De bogen ga ik gebruiken als voorkanten van de viaducten. Ze hoeven niet zo dik te zijn dus ik deel de plaatjes. Bijkomend voordeel dat ik weer een paar stukken muur extra over heb.



Dit is het gedeelte waar de viaducten moeten komen. Het linker viaductje is simpel en daar kan ik al vast de muurtjes in lijmen.



Het andere viaduct is een heel ander verhaal. Daar wil ik stoepjes, pilaren en steunbalken in maken. Het materiaal is simpel ... een paar strookjes karton, een stukje styreenplaat met steentjes motief, een plastic buisje en wat plantenstokjes is alles wat ik nodig heb.



De dragers snij ik uit een stukje pluimkarton en boor er met de hand gaatjes in voor de palen.





Alle onderdelen voor het viaduct zijn nu klaar en kunnen in elkaar gelijmd worden.





De voorkant is iets te smal dus daar moet ik een stukje tussen lijmen. Overigens was het andere boogje te groot en daar heb ik een stukje uit gesneden.



In de kopse kant van het boogje heb ik de voegen van de stenen gesneden. De randen van de stenen zijn vrij scherp en dat is niet mooi. Ik los dit op door er met een potloot langs te wrijven.





Een beetje kleur er op.



En wat roest en vuil.



Natuurlijk mag de verlichting ook niet ontbreken. Twee kleine ledjes lijkt me voldoende.



Dan begint het toch zowaar ergens op te lijken.







De muren waren nog een beetje kaal naar mijn zin maar ik wist niet precies wat het was. Ik besluit er een paar steunberen tegen aan te zetten en volgens mij is dat wat ik mis.





Nu zet ik alles in de zwarte verf als basis voor de donkere muren.



Dan de rood/bruine kleuren en wat vuil en zo.







Ook maak ik nog even twee lantarentjes met ledjes voor deze hoek. Met weerstandjes van 330 ohm er voor branden ze precies mooi op 4 volt.



Om het hoekje te vullen komt scharrel ik dit bij elkaar.



Van de auto maak ik een cabrio door het dak er af te zagen en een kap te maken van een opgevouwen stukje papier. Een paar opgeschoten knapen er in en het plaatje is compleet.



Als dan de avond valt komt de tippelzone onder het viaduct tot leven.











Groet Pierre.