Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Station Hoogbaan

Gestart door Pierre, 22 december 2016, 15:16:59 PM

evan

Knap hoor Pierre!

Vraagje: De kleur van de bomen op de achtergrond, is deze zo fel door de foto of heb je ze bewust zo fel groen geschilderd.  Moesten ze donkerder of vager zijn van kleur gaat er nog meer aandacht - en terecht- naar je gebouwen gaan.  Sorry dat ik het nu pas opmerk, maar nu valt het pas op daar ze bij je eerdere foto's donkerder leken.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ysbeer

Heel mooi gemaakt die achtergrond staat echt goed.

Alleen dat seinhuis op een soort uitschuif tafeltje
Het ding is mooi,maar hangt volgens mij veel te hoog ,je kunt niet onder de brug door kijken
Verder is de bodem waar op hij staat volgens mij veel te dun (en wellicht te zwak ,in het orgineel)
Er is niets voor kabels en trekleiding van uti het huisje naar onder

Sorry dit is geen kritiek ,maar ik vond dit nu eenmaal zo

wim

Pierre

Citaat van: evan op 23 juli 2018, 15:05:15 PM
Vraagje: De kleur van de bomen op de achtergrond, is deze zo fel door de foto of heb je ze bewust zo fel groen geschilderd.  Moesten ze donkerder of vager zijn van kleur gaat er nog meer aandacht - en terecht- naar je gebouwen gaan.  Sorry dat ik het nu pas opmerk, maar nu valt het pas op daar ze bij je eerdere foto's donkerder leken.

De kleur van de bomen is iets aan de felle kant maar kleuren ook feller door de foto of belichting. Soms maak ik foto's met mijn telefoon en soms met een klein simpel fototoestel. Geen topfoto's dus ::)

De kleur van de bomen is aangepast aan de kleur van de print van het kasteel. Daar stonden veel bomen op de voorgrond. Om de print naadloos over te laten gaan in de achtergrond heb ik de kleuren daarop aangepast.


Citaat van: ysbeer op 23 juli 2018, 16:06:47 PM
Alleen dat seinhuis op een soort uitschuif tafeltje
Het ding is mooi,maar hangt volgens mij veel te hoog ,je kunt niet onder de brug door kijken.
Verder is de bodem waar op hij staat volgens mij veel te dun (en wellicht te zwak ,in het orgineel)

Daar heb je wel een ding. Hier heb ik geen moment bij stil gestaan dat ze ook onder de brug door moeten kunnen kijken. Ik heb het seinhuis zo hoog gehangen zodat de treinen er ongestoord onder door kunnen rijden. Ook om deze reden is de constructie wat dunner uitgevoerd en lopen de balken waarschijnlijk in een te krappe hoek dan er in het echt zou zijn gebruikt. Maar ja ... het is niet echt ... en ik ga het nu ook niet meer veranderen. Het is en kan niet anders.

Citaat van: ysbeer op 23 juli 2018, 16:06:47 PM
Er is niets voor kabels en trekleiding van uti het huisje naar onder

De hendels voor de trekleidingen zitten wel degelijk in het seinhuisje en de kabels/stangen lopen naar beneden tot naast de rails. De verbindingen naar de 4 wissels moeten er nog komen maar die maak ik vlak voor dat ik de rails ga ballasten.
Groet Pierre.


Pierre

Tijdje niets gepost maar zeker niet stil gezeten. Hier weer een update:

Langs de weg achter de sloperij wil ik wat lantaarns zetten. Maar geen gewone lantaarns die je overal kan kopen. Het moet natuurlijk weer eens iets speciaals zijn wat ik in mijn hoofd heb. Houten palen met daar een lantaarn aan en aan de andere kant twee isolatoren waar ik mooi kabels tussen kan hangen.

Eerst maar eens een tekening van wat er in mijn hoofd speelt.



Ik heb zitten denken wat voor materialen ik hiervoor ga gebruiken. Ik heb lolly stokjes maar die zijn te dik. Saté prikkers zijn wel de goede maat maar dan moet ik daar een groef in maken voor twee lakdraadjes. Daar heb ik ook niet zo veel zin in. Steeltjes van wattenstaafjes zijn wel de goede dikte maar te kort. Uiteindelijk heb ik toch maar weer gekozen voor de mij welbekende messing buisjes. Deze heb ik immers al vaker gebruikt voor lantaarnpaaltjes en dat werkt lekker. Ook de lensringetjes ga ik weer gebruiken.



Ditmaal wil ik ook een witte rechte glazen kap hebben maar deze mag weer niet de breed worden. Ik gebruik een 4mm buisprofiel wat ik uitboor met 3mm zodat het precies over de 3mm led past. Daarna snij ik er wat kleine stukjes van. De mooiste gebruik ik.





Voor de isolatoren boor ik twee gaatjes van 1mm in het paaltje en soldeer ik daar twee krom gebogen spelden in met om elke speld twee kraaltjes.



Dan maak ik een malletje zodat  ik de led en krul op precies dezelfde plek vast kan solderen.



Na een middag fröbelen is dit 1e de kale versie van mijn lantaarns. Nog 6 te gaan.



De kapjes van de houten palen knip ik uit een mayo tube.



Nu zijn de paaltjes klaar maar ik wil ook nog een verdeelhuisje/transformatorhuisje om een kale plek op te vullen langs de muur. Deze maak ik van wat restmateriaal.







Ook het bordje op de deur niet vergeten.





Het ophangen van de 2e draad aan de paal ga ik uitbesteden. De monteur hangt al in de paal maar nu moet hij wel een maatje hebben die een kabel aan kan geven. Van een korte Unimog, een naaimachine spoeltje en wat profieltjes maak ik een service wagen met een draadhaspel in de laadbak.













Verder met de sloperij. Deze projectjes lopen eigenlijk door elkaar heen.


Groet Pierre.


SuSke

Mooi gefröbel, helemaal in de sfeer van je baan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pierre

Groet Pierre.


mahtoska1

Zeer vindingrijk en prachtig resultaat.

mardig23

Sjonge, sommige mensen hebben gouden vingers...

Wat is dat mooi allemaal 8)
Mvg Karl

Tothebeach

Citaat van: mardig23 op 15 december 2018, 19:47:13 PM
Sjonge, sommige mensen hebben gouden vingers...
Nou, die man bij het garagebedrijf duidelijk niet ;)

Mooi werk Pierre, en dat met die gewone materialen.

groet,
michel

Pierre

Dank heren.

Citaat van: Tothebeach op 17 december 2018, 07:35:22 AM
Citaat van: mardig23 op 15 december 2018, 19:47:13 PM
Sjonge, sommige mensen hebben gouden vingers...
Nou, die man bij het garagebedrijf duidelijk niet ;)

Je bent de eerste die het ziet Michel :)

Citaat van: Tothebeach op 17 december 2018, 07:35:22 AM
Mooi werk Pierre, en dat met die gewone materialen.

Dat vind ik gewoon het allerleukste om te doen.
Groet Pierre.


doomslu

Citaat van: Pierre op 17 december 2018, 08:32:37 AM
Dank heren.

Citaat van: Tothebeach op 17 december 2018, 07:35:22 AM
Citaat van: mardig23 op 15 december 2018, 19:47:13 PM
Sjonge, sommige mensen hebben gouden vingers...
Nou, die man bij het garagebedrijf duidelijk niet ;)

Je bent de eerste die het ziet Michel :)


Ik had het meteen gezien hoor.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

SuSke

Je moet niet elke grap die er in zit gelijk vertellen. ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pierre

Nou heb ik een tijdje niets gepost maar toch ook niet stil gezeten. ;D Dus hier maar weer eens een update.

Bij de laatste beurs in Houten was ik in gedachte bij het laatste stukje muur wat nog aangekleed moest worden en daar heb ik mijn verlanglijstje dan ook op aangepast.



Ik heb daar onder andere dit fabriekje gekocht waar ik een lange fabriek van wil maken tegen de achterwand om het laatste lek te dichten.



Dus ... de zaag er in.







Ook wat achtergrond platen gevonden die ik voor dit projectje ga gebruiken en zo moet het er ongeveer uit gaan zien.



De plaat van de huisjes print ik een paar keer uit (ook ik spiegelbeeld) om daarmee een groter stadsbeeld te creëren.



De achterste huisjesrij is gespiegeld en iets kleiner afgedrukt.



Ik heb een huisje gesloopt en daar het lieve roze geveltje van af gesneden en vervangen door een stukje fabriek wat nog over was.





Omdat 3 dakdelen van de fabriek natuurlijk spiegelbeeld zijn moet ik deze ook aanpassen. 



En dan is dit het kale resultaat.



Nog even de "struikgewassen" kwast er over.



De kiertjes langs de ramen wegwerken.





En de verouderkwast er over.



Van de ramen maak ik matglas door er simpel een plakbandje over te plakken.



De verlichting plak ik tegen de voorgevel boven de ramen. Als ik ze tegen de bovenkant plak kijk je recht in de ledjes omdat mijn baan hoog ligt. Nu weerkaatst het licht tegen de achterwand en wordt mooi soft maar lijkt toch van de bovenkant te komen.





Tot slot zet Hendrik nog even een nieuwe schutting van luciferhoutjes.

Groet Pierre.


PietB

Chapeau Pierre.
Mooie aanvulling voor in dat "gat".

grt Piet.

Metpetergaathetbeter

ik weet niet hoever je wil gaan maar ik heb al getekende of gedrukte achtergrondmodellen gezien waar men de vensters achtergrondhuisjes heeft uitgeknipt en daarin ook verlichte kamers had gemaakt (deed je dat ook of las ik erover?)Dat geeft je nog meer diepte(indruk)