Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Station Hoogbaan

Gestart door Pierre, 22 december 2016, 15:16:59 PM

Pierre

Groet Pierre.


Gerolf

Zonder dank. die pluimen zijn terecht gegeven  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Verder met de muur langs de achterkant van mijn baan. Omdat het best wel een heel lange muur is wil ik er wat veranderingen en onderbrekingen in maken. Allereerst halverwege een brug. Omdat daar net een wissel ligt ga ik proberen daar een los deel van te maken zodat ik er altijd nog makkelijk bij kan voor reparaties aan de wissel of om de rails schoon te maken.
Ik heb nogal wat schuimplaten liggen en daar ga ik mee aan de gang. Voor de rollaag snij ik gewoon een randje uit. Lijm deze er weer omgekeerd met witte houtlijm terug en maak daar grote stenen in. De schuimplaat laat zich heel makkelijk stempelen.











Ook voor de brug maak ik de vloer een beetje vlak.











Eindelijk een start maken met schilderen.



Ik wil daar bij de wisselstraat ook nog een seinhuisje zetten maar daar is eigenlijk geen plaats voor. Ook heb ik daar nog een lang kaal stuk muur dus besluit ik deze twee problemen te combineren door een seinhuis aan de muur te maken die gedeeltelijk over het spoor hangt. Nou heb ik ooit eens in Houten een bouwkitje gekocht van papier/karton maar dat was wel heel erg "plat" en ik heb het toen opzij geschoven. Ik wil toch proberen wat deeltjes van deze kit te gebruiken voor dit seinhuisje.





Ik gebruik alleen het bovendeel wat ik een beetje aanpas door planken in te krassen en profieltjes op te lijmen.











Wat inrichting en verlichting.







En dan kan hij op zijn plek.











Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.


sdz1976

Je bent en blijft toch een meesterknutselaar hoor pierre   8) 8)


grtz,

Samuel
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

evan

Citaat van: sdz1976 op 21 juni 2018, 11:59:57 AM
Je bent en blijft toch een meesterknutselaar hoor pierre   8) 8)


grtz,

Samuel

Graag deel ik deze mening!  Knap Pierre!  Doet me wat denken aan de sfeer van tekenaar en ontwerper  "PIT PEG"
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Pierre

Dankjewel Samuel en Evan ... we gaan gewoon lekker door met fröbelen. :)
Groet Pierre.


DFS

Citaat van: Pierre op 21 juni 2018, 16:51:12 PM
Dankjewel Samuel en Evan ... we gaan gewoon lekker door met fröbelen. :)

Vooral doen

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Michiel

Heel inspirerende reeks foto's. Erg leuk bezig, en het seinhuis hangt er werkelijk heel sfeervol over de sporen. Perfecte plek voor dit gebouw. Erg leuk draadje om volgen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Michiel op 22 juni 2018, 14:58:28 PM
Heel inspirerende reeks foto's (...) Erg leuk draadje om volgen.

Vind ik ook  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Dank voor de veren heren. ;)
Groet Pierre.


Pierre

Update:


'Tis nog even een gepuzzel hoe nu verder met de achtergrond.



Ik wil daar eigenlijk een vestingmuur of een kasteel. Helaas ... geen plaats dus besluit ik als alternatief voor een kasteel in de vorm van een printje. Na wat zoeken vind ik nog een vakantiekiekje van Vianden (Luxemburg) wat aan mijn eisen voldoet. Voor de schaduwen en lichtinval moet ik hem wel spiegelen. Daarna afgedrukt op twee A4tjes uitgesneden en opgeplakt.



Om de zaak te camoufleren heb ik wat boompjes op de voorgrond moeten "Rossen"





Uit de rommelbak sprokkel ik wat geveltjes bij elkaar die een straatje moeten gaan vormen. Het straatje moet precies 46,5 cm lang worden dus dat is nogal een puzzeltje. Mede omdat ik in het laatste stuk een soort stadspoort wil maken waar de weg in verdwijnt.



Door de geringe ruimte komt de stadspoort schuin te staan en zal de weg daar een bocht maken.



Het volgende huisje is al een half-model maar toch nog te diep dus ...







Dan nog een tussenpand met een vreemde gevel. Dus kop er af .... en een stukje repareren naast de deur.





Om aan de laatste paar cm te komen wil ik een gevel wat breder maken. Ik snij van een achter (of zij?) gevel een strookje af en plak die aan de voorgevel.



Er moet nog wel wat aan bijgewerkt en aangepast worden. De ornamenten kloppen niet meer, enkele raamkozijnen en een deur ontbreken en er zijn geen vensterbanken bij deze gevel aanwezig.



Als alles een beetje is opgelost komt het straatje er in grote lijnen zo uit te zien.



Alle schoongemaakte kozijnen van de grote gevel plak ik op een stuk tape om te schilderen.



Over de brug moet het lijken of je zo een straat in gaat. Zoeken op internet naar een geschikte foto leverde niets op. Er zit niets anders op dan zelf aan de gang te gaan. Met wat sloophuizen bouw ik een straatje op mijn werkblad ... maak daar een foto van ... uitprinten op maat en klaar.





Het wegdek verven ... het plaatje uitsnijden en opplakken. 



Alle printjes netjes aflakken tegen het verkleuren en dan gaat het er ongeveer zo uitzien.



Nu nog de huizen schilderen en verder afbouwen. ;D


Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.


evan

Mooi hoor en ook geslaagd perspectief met een Touch of Ross :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

gardevil

Inderdaad vanuit deze zichthoek klopt het perspectief aardig. Goe bezig.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Kautenbach

Gaaf hoor, vooral dat kasteel van Vianden, van ene Willem toch?

Vraagje, laat je straks je viaduct, het deel over het spoor, nog verder rechtdoor naar voren lopen ?