Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ik bouw een kerst/oud en nieuw-rangeer-boekenplankbaan in 0!

Gestart door Ronald, 22 december 2016, 11:33:04 AM

Ronald


Ronald

Oke, al weer even geleden. Gezien de ontwikkelingen rond Wanda (zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73490.msg3221763898.html#msg3221763898 ) zal er voorlopig geen gezamenlijk project in 0e komen. De scenery zou zij doen en dat gaat nu niet. Maarrr ...  ik wilde wel wat bouwen :) Na lang denken en zoeken in zowel eigen collectie als het internet viel het kwartje; spoor 0, en natuurlijk Amerikaans. Om het niet te gecompliceerd te maken voorzie ik het van "urban scenery' ofwel "stad-scenery". Op dit formaat goed behapbaar al zal er wel wat zelfbouw aan te pas komen.

De bakjes in dit draadje waren inmiddels gedoneerd aan het Indoproject dus ik kon een vrij ontwerp maken. Groot moest het zeker niet worden maar handzaam klein. Ik kwam in een ruwe en snelle schets vanmiddag tot dit:

scanOTbaan1 by Ronald-45, on Flickr

Een bakje van 120 bij 30 met 2 fiddles die met gelijke lengte zijn maar wel iets minder diep. Idee is om zonder wissels met 2 sectorplates te kunnen rangeren. 2 doorgaande en 1 fabriekspoor maken een redelijk bedrijf mogelijk. De plate's zijn voldoende lang om 1 loc + wagen te verplaatsen.

Uitvoering; het moet een echt kijkbakje worden dus de fiddles moeten het materieel helemaal uit het zicht houden. Omdat het geluid van de loc ook echt weg moet sterven wil ik 2 dichte fiddlebakken bouwen. Ja hoor ik u zeggen, je kan ook via de decoder het geluid faden. Klopt, maar dat wil ik niet, ik wil zonder extra gedruk op de knoppen minder geluid horen :) Daarvoor zal ik ze wss moeten isoleren maar dat moet ik nog eens goed bekijken.

Een nieuwe start dus! Ik ga nog even snuffelen in de voorraad of daar een bak tussen zit die bruikbaar is, anders bouwen we een nieuwe. Veel materiaal is niet nodig daarvoor zodat ook de kosten niet te hoog zijn.

Wordt vervolgd!

Grtz, Ronald.

Ronald

Al denkende over dit project had ik toch iets tegen die 2 schuifplaten. Alternatief is dan toch wissels gebruiken. Dus bij Peco de templates even gedownload en afgedrukt van de standaard 0 wissels uit hun programma.
Zoekende op internet kwam ik op een Inglenook. Dat is een vrij simpele rangeerpuzzel met complexe uitkomst :) Ik vond een mooi baanplan en wel hier:

- https://huntervalleylines.wordpress.com/layout-designs/small-layouts/

En deze is het:

supernook4 by Ronald-45, on Flickr

Dat leek mij wel wat.... dus snel aan de slag op de huiskamer vloer met templates en meetlint:

20170923_123632 by Ronald-45, on Flickr

20170923_123614 by Ronald-45, on Flickr

20170923_124926 by Ronald-45, on Flickr

20170923_124935 by Ronald-45, on Flickr

20170923_125605 by Ronald-45, on Flickr

Op de site van Wymann: http://www.wymann.info/ShuntingPuzzles/Inglenook/inglenook-trackplan.html  staan de regels van een Inglenook. Uitgaande van het 5-3-3 systeem (dat is de opstelling aan wagens mogelijk op de 3 sporen) en de beschikbare lengtes van mijn bakjes kwam ik tot dit:

TheYard V1 by Ronald-45, on Flickr

Ik heb natuurlijk wat bakjes staan van de indobaan die nog komen moet en dat zijn... de bakjes van het begin van dit draadje. Die gepakt en daar vanuit links van het plan begonnen. Dat zou zijn 1,2 meter, 1,3 meter en weer 1,2 meter. Ik heb hier de 2 van 1,2 meter gebruikt en je moet je even voorstellen dat de rechtse 10 cm langer is. Dan gaat dat er zo uitzien:

20170923_145556 by Ronald-45, on Flickr

20170923_145601 by Ronald-45, on Flickr

20170923_145606 by Ronald-45, on Flickr

20170923_145715 by Ronald-45, on Flickr

Uitloop van 50 tot 60 cm nodig voor het opstellen van de compleet te maken trein:

20170923_154904 by Ronald-45, on Flickr

20170923_154915 by Ronald-45, on Flickr

Ik kom dan op 3,70 meter en dit lijkt mij wel wat. Weer op 150 cm hoogte zoals voorzien bij de te bouwen Indobaan, en met 0 locs en sound moet dat wel een lekkere uitstraling en "feeling" geven.

We gaan deze week aan de slag voordat er weer nieuwe ideeën opborrelen!  ;D :) ;) Later!

mahtoska1

Mooie uitwerking van het baanplan.
CiteerWe gaan deze week aan de slag voordat er weer nieuwe ideeën opborrelen!  ;D :) ;) Later!

Ik kijk uit naar het vervolg.

Ronald

Dank je. Heb al wel een idee om e.e.a. goed passend te krijgen :)

Ronald

Wat betreft de diepte: Natuurlijk even mijn gedachten over laten gaan. Ik denk dat ik het zo ga doen (zie rode stippellijn):

TheYard V2 by Ronald-45, on Flickr

De middelste bak wordt nieuw en krijgt dan een verbreding in zowel onder- als bovenbak. De rechtse krijgt een verbreding over de hele breedte. Hoeveel dat precies wordt moet ik nog even bekijken maar zal een cm of 5 a 6 zijn. Ligt een beetje aan de industrie die tegen de achterwand komt.

Later meer :)