Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

dcc licht werkt niet bij nieuwe Fleischmann loks

Gestart door railrunner, 21 december 2016, 14:35:03 PM

railrunner

Hallo,

Als analoge rijder heb ik toch besloten om de digitale toer op te gaan met een deel van mijn materiaal, vooral mijn Duitse treintjes.  Ik heb een aantal nieuwe Fleischmann loks gekocht, waarbij witte en rode lichtjes zou moeten branden al naargelang de rijrichting.  Wat mij meteen opviel, was dat de (LED)verlichting niet brandde, bij geen enkele nieuwe Fleischmannlok (de rest werkt prima).  Dan denk ik niet dat die LEDjes al stuk zijn, kan nu wel met één lok, maar allemaal, neen, dat geloof ik niet.  Ik vermoed dat het probleem elders ligt, maar ik heb geen idee waar.  Ik werk (voorlopig) met een Fleischmann multimaus.  Hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen?

bellejt

heb je wel de functietoets aangezet ? Meestal zit standaard licht onder F0

railrunner

Dat was de eerste stap uiteraard!

Ondertussen wat verder gezocht en ja hoor, gevonden.  Van het fabriek uit worden de loks ingesteld met 128 rijstappen (fahrstufen).  Deze kun je veranderen in 14 of 28.  Bij het instellen van 28, werken de lichten blijkbaar wel.  Bij 14 en 128 niet dus.  Ik ben ook in mijn oude loks decoders aan het inbouwen.  Decoders instellen op 28 en hop, lichtjes doen wat ik wil.

Aan allen die hierop geantwoord hebben, via dit berichtje of via een PM, hartelijk dank!

Ik moet digitaal nog stap voor stap leren, maar we komen er wel.  Maar ik moet toegeven dat de microbe van wisselende lichtjes en geluiden van loks een extra dimensie geven aan het rijden tov analoog rijden. 

Wissels zou ik willen sturen met Cobalt digital IP aandrijvingen.  Iemand ervaring hiermee?  En nog een vraagje naar de toekomst toe:  Als alle wissels digitaal bestuurd kunnen worden en een aantal treintjes rijden op de baan, is dan één enkele multimaus dan nog voldoende om de baan te besturen?  Of moet ik uitbreiden?  (Booster,...)

Klaas Zondervan

Het aantal rijstappen in de decoder en in de centrale moet gelijk zijn om het licht correct te laten branden.

Ronald

Citaat van: railrunner op 21 december 2016, 16:53:57 PM
Dat was de eerste stap uiteraard!

Ondertussen wat verder gezocht en ja hoor, gevonden.  Van het fabriek uit worden de loks ingesteld met 128 rijstappen (fahrstufen). 

Vreemd, want eigenlijk worden alle decoders bij DCC standaard op adres 3 met 28 rijstappen afgeleverd.....

Klaas Zondervan

Losse decoders wel, maar als ze ingebouwd zijn in een loc dan kan de fabrikant ze anders hebben ingesteld.

BC911

Citaat van: railrunner op 21 december 2016, 16:53:57 PM
Wissels zou ik willen sturen met Cobalt digital IP aandrijvingen.

Ik heb er hier een aantal in gebruik en het voordeel vind ik vooral dat je als beginner alles in 1 keer hebt. Het is dus echt een kwestie van even uitzoeken hoe je het moet instellen en monteren, en klaar is kees. Niet iedereen is hier even ethousiast over, maar bij mij werken ze allemaal zoals het moet. Hou er ook wel rekening mee dat het geen stille dingen zijn als je gaat vergelijken met servo's, maar de vraag is of dat belangrijk is voor jou ...
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...