Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Lijmen van gelazerd karton.

Gestart door ceuleer, 18 december 2016, 15:59:46 PM

ceuleer

Ik heb een bouwset in gelazerd karton aangeschaft, en volgens de handleiding zou houtlijm prima te gebruiken zijn om dit te bouwen.
Is er iemand die al met gelazerd karton gewerkt heeft, en weet welke lijm hier best voor gebruik wordt ?
Of best toch met houtlijm werken.  :)

evan

Houtlijm is goed.  Ik werk liever met boekbinderslijm.  Dit kleeft sneller en blijft meer flexibel.



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Karton is karton. Of het nou gelaserd, gesneden of geknipt is, dat maakt niet uit. Ik gebruik eigenlijk voor alles houtlijm, behalve in situaties waar dat niet werkt. Voordeel van houtlijm is dat het langzaam droogt, dus je hebt nog tijd om te corrigeren.

59erke

wat ook goed werkt is van die witte knutsellijm van Pritt of ander merk
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

ceuleer

Ok, dus meerdere lijmen komen in aanmerking, ik zal het moeten ondervinden.
De 3 lijmen die jullie gebruiken werken dus goed, daarmee moet het lukken.
Bedankt voor de tips.  ;)

loebaske


Alle laser werken  ;), zowel MDF en karton lijm ik met een oplossing houtlijm/water werkt perfect 

doomslu

Ik gebruik voor die kartonnen kits ook houtlijm, lichtjes aangelengd en spaarzaam aanbrengen met een oud, fijn penseeltje.
Ben er deze namiddag ook mee bezig geweest.
Toch niet dezelfde huizen als Gunther?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *


Koen

Ik ben er vandaag ook toevallig mee bezig geweest  :).
Mooie materie om mee te werken. Ik gebruik ook houtlijm, aangebracht met een penseeltje.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

ceuleer

Citeer
Toch niet dezelfde huizen als Gunther?

Hoe bedoel je Luc ?

doomslu

Citaat van: ceuleer op 18 december 2016, 22:03:07 PM
Citeer
Toch niet dezelfde huizen als Gunther?

Hoe bedoel je Luc ?
Ik vroeg me af welke bouwset je gekocht had en of ik toevallig vandaag niet met dezelfde bezig was.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ceuleer

Ik had op Eurospoor een locloods op voorbestelling gekocht, en deze week heb ik die ontvangen.
En voor ik er aan begin te bouwen, wou ik graag wat meer info over het lijmen van karton, daarom mijn vraag hier.
Maar wanneer ik er echt ga aan beginnen bouwen weet ik nog niet, dat kan nog wel meerdere weken duren.
Dus het is de eerste keer dat ik iets van karton ga bouwen, en ik zou de loods niet graag beschadigen door met verkeerde lijm te werken.  ;)

Ben

Gun jezelf een  fatsoenlijke tubetje lijm. Bindan RS is een snelle houtlijm, ook UHU heeft dat spul. Het droogt met 4 minuten dus je kunt snel verder.



Gr, Ben.




Ronald


Ben

Ik heb het op een beurs gekocht Ronald. Maar Unique heeft het ook: http://www.hobbyproducts.nl/bindan-rs-express-lijm-20-gr.html

Gr, Ben.